Sista dagen på året…..

 

Ja, sista dagen på året
har vi spenderat ute…

 

IMG_4049 kopiera

IMG_4139 kopiera  IMG_4144 kopiera

…kul att åka tillsammans ♥

Vovven Kalle….

Vovven Kalle älskar få
dra madrassen nerför backen….

.

.

Sparken kom fram ….

Tog fram sparkarna idag
och härligt att ha stor tomt
ibland, jag och Max har kört mellan
huset, bakom garaget och till uthusen
några varv och ”tävlat” ;)

 

IMG_4152 kopiera

…superbra ”före” idag. Varit minusgrader i natt
och nu plusgrader, så kompakt och bra snö-is ;)

IMG_4155 kopiera  IMG_4045 kopiera

…även blivit lite ”snow-kick
och pulka körning !

Lugn kväll….

Vi har inga planer inför
nyårskvällen. Har på senaste åren
inte haft någon speciell att fira in
det nya året med, alla har sitt, så vi
kör lugnt på hemmaplan. Vi ska
tillfället i akt och även köpa hem färdig
mat i kväll och bara frossa och njuta och
mysa och fira in det nya året.

Gott Nytt år på er allihopa!

annaskrift2 copy

Konstnären Max….

 

Vi skulle få främmande
av några bekanta en dag
här som var och då ville
Max rita en teckning till dem
så varning, nästan lite censur ;)….

IMG_3923 kopiera

…han ritade av dem och var lite
extra tydlig med att visa vem  som
var vem av dem, kan man väl säga.
Kan väl säga som så, att han har förtydligat
vem som är kvinna och vem som är man 👍

IMG_3920 kopiera

IMG_3921 kopiera  IMG_3922 kopiera

…”….mamma, det där är en snippa
och det där är en snopp” 👌 :)

Jag älskar Max tecknande just
nu. Just detaljer som han tänker
till med. Har även gjort flera teckningar
nu under lovet, där han fyller i omsorgsfullt
teckningarna innanför linjerna oxå ♥

annaskrift2 copy

En bra anledning….

 

Jag tycker att
umgås med familjen
är en bra anledning,
till att inte hunnit uppdatera
bloggen på några dar ♥

Varit mycket ute….

Under själva julen har det ju
varit så kallt och vi har ju mest
huserat och myst inomhus.

IMG_3919

…brrr!

Äventyrsbad & lekland….

Sedan skrev jag ju tidigare att
vi familjen var på äventyrsbadet
en sväng….

Namnlöst-3

Namnlöst-2

…men så fick barnen fara med sin bonuskusin
och sin farmor och farfar till leklandet
Skeppet, dagen efter oxå. Perfekt, då det var
så kallt ute. De hade haft jätteskoj och även fått
se uppträdandet på scen och ätit hamburgare
på vägen hem ;)

Nu kunnat vara ute igen….

Men nu har vi äntligen
kunnat vara mycket ute de
senaste 2 dagarna, då det slog
om till plusgrader (!)

Igår på förmiddagen var det
helt underbart, då var det fortfarande
runt 5 minusgrader och helt perfekt
med nysnö…

IMG_3947 kopiera  IMG_3953 kopiera

…så då gick vi ut alla
och först skottade.

Vi gjorde en ”bana” i snön med
en spade och Max kunde testa
sin nya Stiga ”snow-kick”….

IMG_3932 kopiera

IMG_3935 kopiera  IMG_3938 kopiera

…och det gick riktigt bra att köra på
den och hålla balansen. Så vi hann
precis leka med den, lagomt till Max morfar
kom med traktorn för att skotta.

Åka traktor med morfar….

Sedan fick Max kliva upp i
traktorn med morfar och
hjälpa till att skotta snö….

IMG_3955 kopiera

IMG_3958 kopiera

IMG_3961 kopiera

…superlycklig såklart :)

Sedan åk i backen….

Sedan blev det även en
massa åk i vår egen
pulkabacke….

IMG_3964 kopiera

IMG_3973 kopiera  IMG_3969 kopiera

…hej vad det går!

Tyvärr regn….

Sedan igår eftermiddag
klädde vi på oss igen för att gå ut
men då var det tyvärr regn och
gården blev en isbana….

IMG_3985 kopiera

IMG_3986 kopiera  IMG_3988 kopiera

…så vi var ute en stund men
kom in alldeles blöta :( Skitväder!

Städa ut julen….

Så då städade vi ut det mesta av
julen istället ;) Skulle bara plocka
bort granen, men så åkte alla andra
tomtar och gardiner och allt….

IMG_3977 kopiera

IMG_3979 kopiera

…så nu samsas stakar och stjärnor
med spetsgardiner och allt blev så
ljust och fräscht igen ;) Kändes bra
inför nyåret!

annaskrift2 copy

Juldagen & mellandagar…..

 

Juldagen för oss är att
bara mysa hemma,
gärna i pyjamas-stass.

Så oxå i år.
Jätteskönt och mysigt….

IMG_3686 kopiera

frost

…vi satt oss och såg filmen Frost
på juldagen, som vi inte sett och
som Max fått i julklapp….

frost2

…däremot så trodde jag att den mest skulle
handla om den där söta snögubben och renen,
men det var ju mer en prinsess-film, så inte
lika bra som jag trodde och Max tappade
intresse efter ett tag.

Max lekt med julklappar….

Max har såklart nu under
alla juldagar och mellandagar lekt
med alla fina julklappar han fått,
här litet urval….

IMG_3672 kopiera  IMG_3674 kopiera

…en ny elgitarr med sån där frän mick
att ha vid munnen att sjunga i ;) ….

IMG_3681 kopiera

..skoterkörning….

IMG_3684 kopiera

…målat med nya pennor….

IMG_3676 kopiera

..klätt ut sig till Hulken ;) …

IMG_3688 kopiera

IMG_3691 kopiera

IMG_3697 kopiera

…byggt ihop nya delar till tågbanan
där han nu har både en flygplats och
en berg- och dalbana …

IMG_3874 kopiera

…som nu är komplett och som
Max och ”fassan” har lekt med….

IMG_3878 kopiera

IMG_3881 kopiera

…vi har spelat lite nya spel,
här rim-memory…..

IMG_3882 kopiera
IMG_3884 kopiera

…byggt ihop en ny Snow-Kick, som
Max inte hunnit testa än.

Spelat Wii…..

Sedan har vi spelat nytt
Wii spel med olika sporter
som jag hade turen att vinna
just nu till jul….

…..och det här funkade bättre
för Max att spela, än med x-box
Kinect som vi haft sedan tidigare….

IMG_3886 kopiera

…Max var riktigt duktig både i tennis,
bowling, boxning och att köra Mario-bil
med ratt. Så det kan bli kul att fortsätta
med framöver !

Så myst och ätit…..

Så vi har verkligen fått ordentligt
med familjemys nu och såklart
har det ätits en del…..

IMG_3701 kopiera

…men nu har vi gett upp all julmat
och skönt få äta vanlig mat igen.

Idag varit på äventyrsbad….

Idag, efter myst hemma totalt
i 2 dagar, så packade vi och for till
Pite -havsbad på äventyrsbadet….

bad

…och Max hade jätteroligt. Badade
väldigt mycket. Tror barnen badade
i 3 timmar non-stop. Sedan for vi till
stan och åt lite annan mat än julmat,
det var gott!

Nu fortsätter lördagsmys
med lördagsgodis ;)

Ha en trevlig helg!

annaskrift2 copy