Ny grillplats, mysigt besök & förberedelser fasta

Det här är filmat vid olika tillfällen från några
veckor tillbaka tills igår ikväll. Vi beslöt att
köpa en grillplats som födelsedagspresent
tillsammans, då vi fyller med 5 dagars
mellanrum. Även om det är supermysigt
med en eldstad gjord av bara sten där
uppe vid skogskojan. Så är det jobbigt för
rygg att böja sig hela tiden. Å då vi är där,
så är det ju mest tid vi spenderar vid brasan
där vi älskar sitta & där vi äter alla måltider.
Så då prioriterade vi det & blir vår lilla
guldkant. Så vi har laserat dem i omgångar
lite då och då. Valde en terrass lasyr och
ganska ljusgrå, eftersom man vet att den
mörknar med tiden. Men just nu känns det
för nytt och för fint där uppe i skogen ☺️
hade gärna velat skita ner det lite, så det
passade in bättre 😆 men får avvakta till
väder och vind sätter sina spår. Så vi har
tagit upp det i omgångar och det är så skönt
med bänkar med ryggstöd och i bra höjd.
Man blir ju inte yngre direkt. Å när vi testade
alltihop tillsammans, då såg vi att det inte
räckte med 2 nya bänkar, vi hade tänkt ha
den gamla bänken oxå, men vi kände att
vi behövde en till ny för att få enhetligt. Så
igår kväll for vi till BMT service i Korsträsk
och köpte en till. Så nu får den bänken
vänta ett tag i garaget tills den bli målad &
så får vi testa inviga allt längre fram då
allt är klart 👍🏼

Jag har idag fått sitta och surra & mysa med
min kompis LInda om jag haft ända sedan
2:a klass, så vi har varit kompisar i typ 45 år
🙌🏼✨ och när Max ringde från skoltaxin på
väg hem så säger han: ”…håll fast henne,
så jag oxå hinner träffa henne
” ☺️ så Max
hann visa Masked Singer korten och
berättade att han hade en dräkt tillägnat
henne oxå, nämligen ”toalettstolen” 😅😆
ja, här får man inte välja utstyrsel, utan får
det tilldelat sig & de kan vara mindre
smickrande alternativ oxå ☺️

Det började regna på dagens promenad,
så behövligt 💦🙌🏼 och så laddar Max nu
för morgondagens sjukhusbesök, då han
ska få en EKG chip inopererat under huden
på bröstet och som ska vara där 1 år. Så
just nu passar han på att köra dansmaraton
ikväll, då han måste vara still efter op ☺️
och bland annat blev det Karatekatten med
Benjamins låt från masked Singer. Å så får
vi se hur han kommer sova imorgon kväll,
han tror själv att han måste sitta och sova,
så vi får se. Å nu snart ska han äta nå gott
till ”nattmellanmål” då han ska vara fastande
från 24, då det bli under narkos imorgon 👍🏼 

/ Anna

Regn, envis, tvätta matchkläder & besök av Lars alias Mowgli & övning av djungelboken i Max rum

Morgonpromenad där Max säger:
”…filma och så lägger du in låten ”
det regnar och regnar med Lasse
Stefanz” 🎶💦 ✌🏼så då blev det en
liten regnig film ☺️…

Kan det finnas nån mer envisare unge
än Max , då han bestämt sig för något
& då ska det vara vara så. Han sitter och
ser olika rallycrossklipp nu på TV och
sitter på den hårda mini pallen istället
för att sitta i den sköna fåtöljen han har
köpt till rummet ☺️ just nu är ju Shere
Kahn dräkten i den, men även före dräkten,
så sitter Max så här framför TV:n, framför
fåtöljen, för att det bara ska vara så enligt
honom 😁 å Max har börjat känna sig lite
förkyld och snorade en del på morgonen
🤧😕 och kanske inte konstigt alls, han
som varit sååå frisk senaste tiden. Men
såååå dålig tajming, då han ska på
hjärtutredning i Umeå till veckan. Så ni
kan väl hjälpas åt hålla tummarna att
det inte bryter ut, utan går tillbaka, så
vi slipper ställa in 🙏🏼

Max tog hand om matchkläderna
från gårdagens innebandycup & idag
gick det ju som en dans, då det var andra
gången han gör detta:
”.. det har jag ju gjort förut hallå” ✌🏼
sortering, vända in och ut på plaggen,
ladda och starta tvättmaskin och plocka
ur & hänga upp 💪🏼 

Max tog hand om matchkläderna
från gårdagens innebandycup & idag
gick det ju som en dans, då det var andra
gången han gör detta:
”.. det har jag ju gjort förut hallå” ✌🏼
sortering, vända in och ut på plaggen,
ladda och starta tvättmaskin och plocka
ur & hänga upp 💪🏼 

I fredags tog Max hem dessa
fina konstverk de gjort på skolan 👌🏼✨

Max kompis Lars kom förbi ikväll &
det är han som ska spela rollen som
Mowgli i Max version av musikalen
Djungelboken 👍🏼 å han kom för att
träna på rollen tillsammans med Max
🫶🏼 å Max blev överlycklig då han
ringde och frågade 🙌🏼 så här på
bilderna tränade de uppe i Max rum,
där de körde låten: ”..du måste förstå,
vi säger hejdå” med Mowgli och Baloo,
som egentligen spelas av Max farfar,
men Max tog den rollen ikväll. Har
filmat lite oxå…

..å vi blev insläppta och fick filma
litegeann då de tränade uppe i
Max rum, där de körde låten:
”..du måste förstå, vi säger hejdå”
mellan Mowgli och Baloo, som
egentligen spelas av Max farfar,
men som Max hoppade in & spelande
den rollen, han är ju annars själv
Shere Kahn. Å musiken är ju från
musikalen Djungelboken med
Dröse Norberg ✨⭐️ ….och som
Max njöt med fina Lars som tar
sig tid & får Max att växa & skina 💛

/ Anna

Besök från Max klass, arbetskväll Piteå Motorstadion & omgjorda ljushållare i skogskojan

Kolla vilket mysigt besök jag fick här
på förmiddagen 💛 Max och hans klass
med pedagoger och assistent kom och
hälsa på 👍🏼 de tog en utflyktstur från
anpassad gymnasieskola på Strömbacka
och ett depåstopp här med lite fika på
altan 👌🏼 tyvärr saknades en i klassen
som inte kunde följa idag men de övriga
kom i strålande sol & det blev ett snabbt
besök men supertrevligt 💛

Efterlängtad arbetskväll på Piteå Motorstadion
ikväll tillsammans med pappa Jonas 🏁✨
något Max längtar till varje år 👍🏼

The working guys ✌🏼 grabbarna har
gjort elinstallationer på arbetskvällen
ikväll.

Det finns vissa saker i skogskojan som måste
vara kvar & som bara ska vara där, för att det
alltid varit där. Å dessa ljushållare är ett exempel.
Men vi har gjort om dem lite. De har bara haft
hållare för vanliga ljus & känns livsfarliga för
att då är de ju högre än bakgrunden och så
har de känts ”tippiga” då de går att vicka.
Så jag tog fram ett par ljushållare för värmeljus
som jag hade, slipa av dem lite så de skulle
passa in till de gamla, sedan gulla jag med
händiga karln & han fick bort den gamla
ljushållaren & kunde svetsa dit de andra 👍🏼
så nu känns det betydligt säkrare att tända
dem mot timmerväggarna & vi satte tillbaka
dem på plats sist vi var upp i söndags & de
har sin plats på varsin sida om fönstret 👍🏼
Sedan får vi testa mysfaktorn och tända
dem en annan gång. Men det blev bra, lite
annars, men ändå samma 👌🏼✨

/ Anna

Utedag med besök i Furubo stugan & varit på besöksväng

Idag har vi spenderat förmiddag & ätit
lunch uppe vid Furubo-kojan i skogen
🌲🌿👌🏼✨ varit minusgrader i natt och
gick bra gå skoterspåret från vägen.
Ljuvligt sitta vid sprakande brasa med
solen i ansiktet ☀️ vi hitta en tjärstubbe
att elda, som luktar tjära 👌🏼 och Max och
vovven Abbe gick runt och utforskade i
skogen runt stugan 🌿

Det är så trevligt få filma och klippa ihop
en sån här film då vi varit i skogen, vid
Furubo och njutit av lugnet vid brasan
& utforskat skogen lite 🌿👌🏼 så fin dag ☀️
när vi gick hemåt igen visade pappa
Jonas trädet, där han tror en björn han
ha varit och rivit efter trädet tidigare 😣
och jag gillar inte att de finns så nära i
skogen. När jag runt 15 år såg jag en björn
just här vid stugan och som tur var såg
den inte mig 🙏🏼 å vill gärna inte komma
nära nån mer igen. De får gärna hålla
sig på långt avstånd 👍🏼

Förutom att vi var i skogen fram till lunch
så blev det full rulle. Morgonen startade
med grabbarnas promenad innan vi for
till skogen & vi har hunnit förbi både
mormor och morfar och farmor och
farfar & så gjorde vi havreplättar ute
idag och Max erbjöd sig kratta medans
jag gjorde maten (!) 👍🏼 å hos farmor
och farfar kunde vi se 4 rådjur i kikaren
👍🏼 En riktigt härlig dag☀️👌🏼

/ Anna