Man pratar inte ”bara” telefon numera =)

Onsdag den 13 maj 2009

Jaha, nu har 2 dagisdagar flutit förbi.
Det är så kul att se att Max trivs så bra, det är knappt att man får ett ”hejdå” , då man far, eftersom han börjar leka direkt. Så det är ett bra tecken. I veckan är inte Ingela på plats på dagis, men det går så bra ändå, personalen på Max dagis är super allihopa. Men Max saknar kanske Ingela, varje morgon då vi pratar om dagis så tecknar han alltid först Ingela och sedan alla andra fröknar och sedan kompisarna.

Jag måste bara berätta en kul grej i morse på dagis. Då fick man prov på ”framtidens barn”. För det var en liten tjej där på 3 år som lekte med en låtsas mobiltelefon. Så vi pratade lite och jag frågade just ”vem ringer du till”. Men då svarar tjejen kaxigt ”jag ringer inte, jag sms:ar” och så knapprade hon på knapparna. Det lät såååå tufft !  Ja, jag tänkte dagens teknik, inte är det att ”bara ” prata telefon numera =)

På eftermiddagarna  har vi försökt vara ute, här hemma.
Då blir det sandlådan, gungan och lite hopp i studsmattan med syrran. Idag tog  jag och barnen en kort promenad med Max i vagnen. Men jag undrar om Max blir en fartdåre, som pappa. För han sitter och försöker göra mer fart i vagnen, hela tiden. Han tycker nog att det går för sakta, då mamsen kör =)

Max har haft en trend att sova bättre på nätterna och både jag och pappsen håller nog bara tummarna att han tänker fortsätta så. För om man tittar tillbaka så har vi haft jobbiga nätter i över ett års tid. Visst, man vänjer sig när man är mitt i det, men så ljuvligt det är, då man kan upptäcka, att man faktiskt har fått sova nästan en hel natt. Så jag hoppas inte att Max tänker börja om att tjorva, då vi har fått smaka på så goa nätter nu. Men huvudsaken är väl att det inte blir varje natt iallafall, utan att det istället blir mer sällan.

Imorgon blir Max hemma med mig. Badet är ju klart för denna termin så då blir han ”bara” hemma med mamsen torsdagar. Hoppas på fint väder, så vi kan vara ute.

annaskrift2 copy

Kaxig kille visade framsteg….

Söndag den 10 Maj 2009

Regnig helg. Trist.
Men idag så hann det vara uppehåll några timmar, så studsmattan hann torka och så hann barnen vara ute där en stund och hoppa innan nästa regnil kom. (jag har tagit några kort, men jag orkar inte få in dem i datorn i kväll)

Ja, kanske det börjar lossna lite för Max.
Han började idag på förmiddagen att gå några steg mellan mig och Fannys famn. Sedan när vi nu på eftermiddagen hade teckenkurs, så skulle vi visa detta för alla andra. Då går han ända upp till 5 steg alldeles själv!!!! Ställde sig även själv upp mitt på golvet och gick mot spegeln …det känns orehört speciellt i mammahjärtat. Det blev till slut en liten kaxig kille som ville ha applåder efter varje gång han visade upp sig =)

Jag sitter och känner mig lite nervös inför morgondagen.
Vi ska på hjärtkoll på Max i Sunderbyn. Det var ett halvår sedan sist och man hoppas förstås att det ska se bra ut och att det ”läckage” han har i en hjärtklaff inte ska ha blivit större sedan sist.

Lite annars blir det väl i veckan, då Max resurs Ingela inte kommer att vara på dagis, då hon är ledig samt att det inte blir något bad. Men det stora är väl imorgon med ultraljudet på hjärtat.

annaskrift2 copy

Tips till ståträning ett längre tag…

Lördag den 9 Maj 2009

Igår kväll skulle vi mumsa glass vid TV-soffan.
Max blev som galen då han såg glassen och glasskålarna som dukades upp. Han älskar glass!!! Jag hade tänkt att han kunde sitta i sin fotölj då vi åt, men icke, han var så ivrig att äta själv, så han stod vid vardagsrumsbordet under HELA tiden vi åt. Inte sätta sig ner och vila, då kunde han ju missa något gott, för en sekund.

Så det var ett tips för lång ståträning =) där man totalt struntar i om man blir trött i benen. Man härdar ut. Normalt står Max en stund men blir fort less  och sätter sig ner. Så vi kanske får köra mer glass eller annat gott, eller pyssla med något intressant,  just vid vardagsrumsbordet som är i rätt höjd !!

annaskrift2 copy

Avslutning på ”habben” idag….

Torsdag den 7 Maj 2009

Idag har vi varit på avslutningen på habiliteringens badgrupp.
Men det var inget bad, utan vi skulle träffas i gympalokalen och egentligen se på film från badet som de har filmat under terminen. Men det var tekniska problem, så det blev inget med det. Så istället fick barnen sjunga och göra lite rörelselekar i gympahallen och så blev det fika med både bullar, kakor och glass. Så det var förstås poppis =)

En del barn har hunnit bli 6 år eller ska fylla 6 år i gruppen och kommer gå vidare till en annan badgrupp. Så det känns lite tråkigt då de inte kommer var med längre. Men det kommer säkert fler mindre barn istället som fyller på bakifrån. Dessutom fick barnen som lämnar gruppen ett diplom idag och snacka om stolta de var. De växte nog flera centimeter under applåderna =)

Idag kom det det ett brev från överläkaren på barnmottagnngen. Han hade fått svar på röntgen på Max höfter. Så de var bara fina! Så det kändes skönt att veta. Då ska bara Max få upp musklerna och styrkan och börja gå då….

….apropå det. Idag gick Max 2 steg själv igen i vardagsrummet. Men han vill inte göra det då man sträcker fram händerna. Nej, icke det. Utan då han själv vill. En liten bestämd och envis herre =)

Fanny har charmat grabbarna här ikväll och de har monterat ihop studsmattan, så nu är hon nöjd. Hon hann dock inte hoppa så mycket ikväll, så hon längtar tills imorgon. Så jag sa bara på skoj, att jag kunde ju väcka henne lite tidigare om hon skulle vilja gå ut och hoppa innan skolan.
(normalt är hon väldigt trött på mornarna och lite seg att stiga upp) Men allvarligt skiner hon upp och säger:
”o, ja, får jag det!!!”
Studsmattan kommer bli bra balansträning för Max att både, stå och krypa fram. Det blir nog lika skoj för honom.

Imorgon blir det dagis. Helt otroligt nog är det fredag igen !!!
Veckorna bara rusar fram. Nästan oroväckande snabbt.

annaskrift2 copy