Max har lääängtat till idag, både skoldag igen & fotbollsträning ikväll 👍🏼 fast han får bara kika på träningen ikväll då han har stygnen kvar på bröstet. Men guldkant att farmor och farfar är med, då vi måste samtidigt på ett möte, å så måste vi ta en middag i stan 🙌🏼✨
Idag blev det middag på stan & Max tog såklart hamburgare 🍔 ✨ sedan följde Max med farmor och farfar & kikade på första fotbollsträningen, medans vi var på ett möte på kommunen. Å lyckan att sedan även få åka hem i farmor farfars bil, bara en sån sak kan vara lycka det 👍🏼
Max har hällt upp en vattenflaska & tänkte starta dagen med att se på musikalen Djungelboken på sin TV. Max kom över i natt och sov bredvid mig då pappa Jonas hade intagit soffan. Men trots nässpray så sov han galet oroligt och jag har fått riktigt flashbacks hur det var när Max v ar liten och snurrade i sängen ☺️ så jag har sovit skitdåligt och så känns det som Max smittat mig oxå, känner mig tjock i halsen och kliar i näsan. Men vi gick med vovven Abbe på liten bajsrunda på morgonen och härligt med frisk luft och bästa öppningen av snorkanaler, tror Max snöt ut kilovis ☺️👍🏼 så vi fortsätter och krassla på 👍🏼
..japp, igår blev det flera små pysselstunder under dagen, vi gjorde något litet steg då och då å vi fick ihop en färdig svans till Shere Kahn till #maxochmusikalendjungelboken 🐯⭐️👌🏼 och det blir en liten ”kick” då våra idéer i huvudet funkar i verkligheten och det blev som vi tänkt 🙌🏼 så Max hann testa svansen igår, ni ska få se sen, när jag knåpat ihop den filmen. Men det är så kul då Max har sin idéer och att vi sen har möjlighet att pyssla fram tillsammans. Både tiden man får tillsammans men även så mycket bra träning för finmotorik och klura ut lösningar med mera 👍🏼
Vi stekte enkel & snabb middag & jag åt med typ hackande tänder 🤒 nu har jag oxå åkt dit och fått feber och frossa och tjock i halsen 🥴 Max är alltid sämre förmiddag & bättre eftermiddagar. Å febern far lite upp och ner.
Max föddes med 2 hjärtfel och gjorde en stor hjärtoperation då han var 5 veckor. Där de gjorde nya väggar och klaffar i hjärtat. Å där de tog bort en klaff upp mot lungpulsådern för att det var trångt å där kanske det blir aktuellt fixa en ny hjärtklaff. Så därför gör de olika undersökningar regelbundet. Å detta arbetsprov han gjort idag gjordes genom att Max fick cykla på motionscykel med elektroder fastsatta på huden för att mäta hjärtats elektriska aktivitet. Max har gjort det för 5 år sedan i Sunderbyn, men idag var vi på Piteå sjukhus. Först satt en sköterska fast elektroder både på rygg och bröstet och tog först ett vanligt EKG och kollade blodtryck liggande på britsen. Sedan fick Max träffa läkaren och vi pratade en stund och sedan flyttade Max över till cykeln för själva arbetsprovet. Motionscykeln var dock väldigt trög få igång och känns som Max fick kämpa bara av att få igång den 😅 å så skulle han trampa och komma upp i en viss fart och till slut kom han upp i det, men orkade inte cykla så länge, så han blev ganska fort för trött för att fortsätta. Både blodtryck och pulsen mäts både före, under och efter provet. Sedan fick Max ligga på brits och hämta sig och då lyssnar läkaren på hjärtat och lungorna och kikar efter extraslag och kollar EKG-undersökningen i vila oxå. Så det gick väl bra det lilla han orkade, men kanske oxå ett tecken på att han inte orkar så länge. De hade inte fått svar på 24 timmars EKG han gjorde för nån vecka sen. Men han ska ju även sen till Sunderbyn för ultraljud på hjärtat om 2 veckor så då går vi nog höra svaret på allt 👍🏼
När vi var på sjukhuset idag, hann i hälsa på Max farbror Tommy på sjukhuset idag, där han nu åter legat sedan en vecka tillbaka 💛 å nu kommer han hem till huset nästa vecka, så det har vi roddat i nu i veckan och nu står det redo för hans hemkomst med alla hjälpmedel som behövs då han fortfarande inte får belasta eller röra benen något efter operationer av knäsenor som gått av i bägge knäna. Så det blir å testa på full hemtjänst en tid framöver. Max var såklart nöjd över att vi kunde träffa honom idag, fast det egentligen inte var besökstid, men de var gulliga att släppa in oss ändå 💛
..å när pappa Jonas kom och hämtade oss på sjukhuset idag, så hann vi knappt komma in i bilen, så startade Max övertalning att gå äta lunch på MAX burgers 🍔✨⭐️ så jag tror snacket innehöll både en massa ”snälla” och ”att du är coolaste och snällaste pappan” med mera ☺️ så han lyckades ✌🏼🙌🏼 och Max chockade oss lite med att ta FANTA som dricka denna gång 😮 men som sagt Max är inne i en period att variera mera och testa att utvidga vyerna lite 👍🏼 hos mormor och morfar igår så smakade han en annan sorts bulle än vad han brukar oxå 👍🏼
Ja, alltså Max började prata om att han skulle vilja klippa sig hos en frisör (!) så kul 👍🏼 annars har jag klippt honom hemma. Så idag ville han göra det samtidigt som sin pappa å de hamnade i stolarna bredvid varandra till och med hos @barbershop_pitea ✂️✨ och ni hör ju så nöjd han blev 😁🙌🏼 och det låter som att jag får ”ledigt” från klipparn framöver ☺️
,,,på väg hem idag. Svängde vi in hos Max farmor och farfar och såg VM stafetten & Max hejade fram suveräna @jonnasundling till VM guldet i stafetten 🇸🇪🥇⭐️✨ vilken prestation och uppkörning 💪🏼 grattis tjejer & borde bli en stor fest här i Piteå efter alla framgångar i VM med alla medaljer hos @piteaelit ⭐️
Max ringde från skogen då de kommit fram: ”.. mamma, vet du vad vi glömde? Hamburgarna 🙈 så vi kommer hem & hämtar” 💨 så förargligt då de åkt ända upp och så glömde de huvudingrediensen till dagens lunch 🙃 så det var bara för dem att köra och komma hem och hämta, men Max tycker nog inte det var så farligt, bara en extra skotersväng ✌🏼
Många skickar frågor om smoothies och vad jag har i dem. Å bästa är ju att söka smoothies recept på nätet, finns massor. Å sök på smoothie + en viss ingrediens så får ni förslag på de. Jag gör både efter recept men även lite på känsla och vad jag har hemma. Men bästa är ju att det går ju blanda det mesta i smoothies & går fort👌🏼✨ exempel i videon där jag i första har havremjölk, v atten, banan, Avakado, fryst mango, frysta ärtor, lime, kardemumma. Den andra havremjölk med vaniljsmak, havregryn, fryst hallon & mango å spenat. Den tredje kokosmjölk, vatten, banan, frysta hallon, gurkmeja, ingefära, vaniljpulver och lite svartpeppar 👍🏼 å jag måste bara få tipsa om den här lilla mini blendaren som är super. Laddas upp och är trådlös och kraftfull för att vara så liten. Tänkte ta med mig den då man är på språng eller på utflykt, går ju även dricka direkt ur den och ta bort mixern och sätta ett bottenlock istället 👍🏼 å så kan man hälla i en droppe diskmedel och vatten och köra mixern efteråt, så blir den diskad 👌🏼 jag gillar den skarpt och underlättar massor då den är så smidig och om ni vill söka på den så heter den ”Myblend 3”
När grabbarna varit i skogen på förmiddag i helgen, så har jag passat på att vara i pysselrummet 👌🏼✨ såklart blev jag sugen på att testa göra ett litet projekt, jag haft i huvudet som jag med Max födelsedag att göra 😉 så vi får se om jag får ihop det, som det ser ut inuti mitt huvud just nu & då kanske ni får se vad det blir framöver, om det inte hamnar i papperskorgen innan 🙃 men just nu är det ett härligt pysselkaos på pysselbordet 👌🏼✂️
Max sa idag precis som på många andra lov …”mamma, när det är lov då kan jag vara uppe jättesent och sova länge..” Och jag brukar svara att: ”japp, du får vara vaken hur länge du vill och sova hur länge du vill” 👍🏼 men Max är lika kvällstrött som mig, så h an orkar inte ens anstränga sig att vara uppe nå sent och med den energi han kör med hela dagen, så är han trött. Å inte kommer han sova länge heller, kan tippa att vi är uppe mellan 06-07 imorgon ☺️ men de är skönt att få säga det i alla fall på alla lov ✌🏼