Ja, oj vad vädret pendlar nu. Precis haft töväder och plusgrader efter tidigare snöstorm och nu minus 11 på morgonen och tror det skulle bli ännu kallare. Hoppas det hålla sig lite stabilt ett tag snart, spelar ingen roll vilket väder, bara det är samma, då skulle nog min kropp lugna ner sig lite oxå 👍🏼 men oavsett väder, i stort sett, så kör vi lite bandy ute innan skoltaxin kommer. Rutin sedan Max började förskoleklass ☺️ Är det nu typ minus 20 eller spöregn , då brukar vi dra oss in i garaget 😉 å denna morgon blev extra bra då farbror Tommy körde skoltaxin 💛
Max ringde till mig, då han väntade på skoltaxin när han skulle hem idag efter ta varit på badhuset med skolan, så där bubblande glad på rösten och sa :”…vet du, jag har simmat” säger han lyckligt 💦 och när han kommer hem är han oerhört stolt över bedriften att ha ”simmat” med hjälp av lärarens hand under magen 👍🏼 Å i Max värld, är det en stor sak, bara det att släppa den trygga kanten att hålla i, så det var härligt att höra 💛 ni vet de där små sakerna som blir så stora 💪🏼 och jag gillar att Max är bra på att se möjligheter och fokusera på dem och inte på begränsningar.
Okej. Idag blir det att vila lite mer, var nog lite för aktiv igår i trädgården. Även om jag tänker på att inte använda vänster arm, så blir det reflexmässigt ibland att hålla lite med den som stöd och så vidare, men det gillar den inte. Å efter stormvindar var det många pinnar från pilträdet att plocka och jag hängde kanske mycket med vänster armen då jag plockade med höger, den är såå känslig. Å när det sedan blir att göra allt med höger istället, så protesterar ju fibron för att den armen används för mycket 🙄 så denna natt blev väldigt jobbig, svårt hitta smärtfritt läge vänster arm och höger arm har värkt och även hela nackpartiet. Har även haft yrsel här på morgonen och det kanske är nacken som i sin tur ger de symtomen. Dock har jag faktiskt haft bättre nätter annars, nu på slutet, med mer sammanhängande timmar att sova, när jag sköter mig och inte gör så mycket 😉 Så det har varit otroligt värdefullt. Men jobbig balansgång då huvudet vill och vill allt möjligt, samtidigt som kroppen inte vill. Så idag tror jag ska sitta och ”vila” och plocka ogräs i rabatterna istället, det är ju typ viloläge samtidigt som jag rofyllt kan plocka och jag känner att jag ändå kan göra något 😉👍🏼 Om ni swipar så ser ni vad en kompis skickade, om sambandet mellan klimakteriet och värk i olika kroppsdelar och även frozen sholder som jag fått. Så klimakteriet är nog boven i dramat i mycket som man kan få tydligen. Så det förklarar ju att det främst är kvinnor mellan typ 40-60 som får frozen sholder, förutom de som utvecklar det efter ett trauma/skada mot axeln. Så det är konstigt att inte klimakteriet står som en möjlig ”orsak” till denna diagnos då man läser om det 🤔
Bilder från funktionärslivet
Fick sms klockan 9 med texten: ”…Vissa dricker cola, andra kaffe..” 😉
..å sedan kom sms 10.30 med texten: ”…förlunch” 😂😂
En nöjd grabb kom hem efter 2 dagar som funktionär på gokart 🏁✨ på bild 2 och 3 med kusinen @johansson_okvist_racing ⭐️ och på bild 5 blev Max inbjuden att sitta med tävlingsförarna på lunch , som han var supernöjd över ✌🏼och han har haft superskoj både med själva uppdraget att bärga med fyrhjuling & allt runt omkring, så en toppenhelg 👍🏼….
Jag är sååå oerhört glad för Max skull just nu efter varit hemma så länge. Han var så glad, förväntansfull, pirrig och lite nervös på morgonen 💛 han börjar i nya lokaler, nya fröknar och nya klasskamrater. Fast han har träffat alla tidigare, bara inte gått med just dem. Så en spännande dag 👍🏼 å de var så söta Max och Abbe på morgonen då de sa hejdå till varannn 💛 å Max såg fram emot att få åka taxi igen och få surra med chaufförerna ☺️ Just nu har jag själv satt mig i fåtöljen med en kaffekopp och en genomblöt Abbe, det regnar för fullt ute 💦 det Kommer bli sån omställning för oss oxå, som är van en surrande Max här hemma ☺️ å jag sitter faktiskt här lite rörd och riktigt, riktigt så galet glad för Max skull 💛👌🏼
Å med 2 doser med covid vaccin och hans långa behandling för stärka immunförsvaret i bagaget, så känns det tryggare och så hoppas vi det ska fungera bra nu i höst 🙏🏼 och att han får ha roligt på dagarna i skolan 👍🏼 Nu ska jag och Abbe mysa hela dagen i regnet och inte göra så mycket och kanske njuta lite av tystnaden tills vi sedan ska njuta av att Max kommer hem igen och får surra om sin första dag och vi ska lyssna med spänning 👌🏼✨
Förväntansfull Max 💛👌🏼✨
ja, det var en fröjd se Max i morse, innan han åkte till skolan. Han lös som en sol i regnet ☀️💦👌🏼 å han och Abbe hade många kramar och pussar innan han for iväg …
…& jag älskar att han tänker på mig mitt i allt och att jag kan få låna hans sovnalle eller älg-familj om jag behöver 💛 jag hoppas du Max, har en fantastisk dag på skolan idag 🙌🏼✨
Ååå
Hittade just detta kort på Max och storasyster Fanny då de var på Storforsen 💛 å när det börjar gå några dar, då man inte fått träffa denna storasyster, håller man på längta ihjäl sig 😩…
…känns väldigt härligt att få hem en sån glad grabb. Å det är då samma lika med hur utförligt han beskriver dagen 😆😆 det hör som till, å det mesta brukar vara hemligt. Sedan kan det bli mer och mer saker vi får veta längre fram 👍🏼
Prommis
Å vi har nu hunnit vara i skogen på prommis efter middagen 🌿👍🏼 ..
Max öppnar dörren till skoltaxin på morgonen och säger lyckligt : ”…det är FREDAG” ✨✌🏼 taxichauffören busar och svarar : ”…nä, men är det inte torsdag?” 😉 Max utropar: ”…NEJ, det är ju FREDAG” ✨🙌🏼 å fredagar är lika med att spela ”fredagslåten” i taxin på väg till skolan 🎶🤘🏼🕺🏻👍🏼
….just idag är det extra så, då det är sämre i kroppen. Hos mig känns det som om kropp och huvud inte sitter ihop eller inte vill samarbeta alls. De vill alltid olika saker 🤪 tror det är därför jag upplever det som ett kaos inombords många gånger. Det är alltid en konflikt som pågår därimellan, jag ska försöka förklara. Idag då det är en sämre dag, så ökar ju såklart värken, å kroppen blir mer tung, trött, och orken i musklerna tryter. Jag får mjölksyra direkt. Så kroppen känner sig både trött och sliten och skulle bara vilja vila och sova, men samtidigt har kroppen fått mycket mera värk och den värken tycker inte huvudet om, för om jag är för still, då känns värken mycket mer, så den vill istället helst distrahera den jobbiga värken med något, å helst gå omkring lite lätt, vilket gör att värken känns minst. Men på en sämre dag, är samtidigt mina domningar mer känsliga, så om jag då anstränger mig för mycket, då drar mina domningar i ben och armar igång fortare än normalt, å då ska jag helst vila.
Å när kroppen har en dålig dag, blir det hyperkänslig för tryck och beröring, så när kroppen vill vila, så är jag så öm att jag egentligen inte vill ligga på den 😅 ja och om inte kroppen vore nog, så har jag även ett huvud och den blir rastlöst av att vila, men yrslig vid för mycket intryck. Å vid en sämre dag, tar jag mer mediciner, å då gör även magen entré i kaoset och oftast fixar den att jag får onda blåsor i munnen eller att den slår bakut så toabesök gånger flera är nödvändigt och så blir det oftast att ta medicin för medicinen. Så fatta att det ibland känns svårt att förklara fibromyalgi 🙄 ett virrvarr av olika sorters värk och smärta samtidigt som andra symtom oxå ska blanda sig i. Å ett huvud och en kropp som inte vill samarbeta, samtidigt som det är en osynlig sjukdom utåt och jag ska få ihop ett fungerande vardagsliv på bästa sätt, så ibland känns ordet ”snurrigt” som bara förnamnet 🤪😁 skriver inte för att få medlidande, utan för att försöka beskriva hur det är att ha fibromyalgi.
Nöjd Max
Förutom att Max säkert snart plöjt alla rallycrossvideos som finns på youtube, så har nog snart Max även plöjt genom alla sorters r allycross böcker och tidningar som finns 🚗💨☺️ idag var Max så lycklig då han kom hem, med en rallycrossbil de lånat på bibblan idag, en bok han inte sett i tidigare 👍🏼
…å han hoppas fortfarande att han ska hitta sin pappa på nån sida där, trots att det handlar om ”legenderna inom rallycross” ☺️ men har man pappa som stor idol @okvistrallycross så vill man ju sååå mycket 👌🏼✨ Känns härligt att familjen nu droppar in eftersom och det blir helg 🙌🏼 Max sitter nu med bedövningsplåster och ska snart starta hans behandling för immunförsvaret 👍🏼
Behandling
Inte positivast i stan inför dagens behandling ☹️ men såklart måste man ju få vara det ibland oxå. Sedan tog vi in bordet till iPaden och han blev genast på bättre humör igen, då nålen var fastsatt 👍🏼