Lite nya rutiner & utmaningar

Det här med att utmana & ta små steg framåt
mot självständighet. Det finns hela tiden
närvarande här hemma. Att se möjligheter
och inte fokusera på begränsningar. Ibland
kan jag få förbereda Max genom att prata
om nån ny utmaning först och vi tillsammans
funderar om det kan vara något att testa och
så får det landa nån dag hos Max först.
Å ibland kan det vara perfekt att köra på en
gång. Å vissa gånger går det göra stora hopp
direkt och ibland bättre med små. Så hela tiden
en balansgång. Men det är oerhört viktigt att bli
utmanad, även om man har en funktionsvaroatipn
och inte bara tro att det inte ska gå, utan att ens
försöka. Max visar gång på gång att så mycket
går, bara han får möjligheten till att prova eller
träna på något. Å funkar det inte, så vet vi ju
det och kan testa något annat eller på ett annat
sätt. Men för Max är det superviktigt att få växa
med utmaningen eller den nya rutinen, å viktig
att det känns tryggt för Max. Så på morgonen
har ju bland annat Max tagit många nya steg,
från att packa det han ska ha med sig till skolan
och han packar själv kontaktbok, frukt, gympakläder
& badkläder och har koll vilka dar han ska med dig
det. Eftersom jag är jämt hemma, så bli han ju så
bekväm med det, att jag alltid finns där. Så nu
kom vi överens, att jag ska börja ta lite längre
promenader på morgonen (bra rutin för mig oxå)
så då får Max vänta på skoltaxin själv, packa med
sig allt & ha koll när taxin kommer. Å något som
är otroligt lärorikt är ju att man lär sig av sina
misstag och man måste få tillfälle att göra misstag
oxå. Som till exempel igår, då missade Max packa
ner mössa och vantar i väskan, han far ju med keps.
Men då kände han på skolan då de gick promenad
och var ute på rasten att det var för kallt (vi har haft
otroligt kalla vindar nu) så han behöver ju ha det
med sig i väskan. Så i morse sa han:
”…idag ska jag inte glömma packa mössa och
vantar
” 👍🏼 å nu i morse då jag gått en runda i
skogen, så tog jag upp mobilen och tänkte,
kanske jag hinner ta ett kort på taxin om den
kommer nu och så gjorde den det ☺️👍🏼

Japp, nu kan vi föra in digestivekex &
ost & smör till nya saker att smaka ✔️🙌🏼
han har nu testat vid flera tillfällen och
jag diggar hur han peppar & utmanar
sig själv. Å själv har jag massor av saker
jag vill han nu ska få smaka, då han
äntligen börjat testa sig fram, men vi får
skynda lite långsamt. Men oj snacka
om mycket gott som finns, som jag är
övertygad att Max kommer tycka om,
om han bara smakar 👌🏼 å vi har fått
meddelanden om att Max har lyckats
inspirera andra oxå att smaka saker
då de kikat på Max filmer och det är
ju kul 👍🏼

/ Anna

Smakar grönsaker, handlat på hemkunskapen & innebandyträning

”..Shere Kahn är tuffast i stan..” ✌🏼☺️
testaren Max har varit i farten 👍🏼 de
körde med grönsaksdipp på hemkunskapen
i fredags och ni hör ju att han smakade
grönsakerna, men vågade inte dippa.
Så få se om gurka går hem här hemma
oxå nu, kanske…Å idag ska de handla
på skolan & Max övat här hemma i
helgen 👍🏼

Max kom hem med en påse bananer idag 🍌👍🏼
som jag beställt, å som han handlat själv med
sitt kort, då klassen varit iväg för att handla
till hemkunskapen & han hade bara behövs
blippa kortet, ingen kod & hade funkat bra
👍🏼 jag tycker det blir toppen med extra
träning att han kan göra detta varje måndag,
att vi beställer något han får handla hem.
Dock gick det inte lika bra, med de där
gurkstavarna på tallriken, de låg kvar efter
måltiden och han ville absolut inte smaka
eller äta dem 🙃

Max har varit på
innebandyträning ikväll 🏑🥅✨

/ Anna