Pysslat till Familjen Rysberg

Ja, inte kunde vi ju
åka ner till Familjen Rysberg
utan att ha något med oss och
det var Max som ville att vi skulle
pyssla några kort till alla som spelar
i serien och denna mamma säger ju
inte nej till pyssel …..

IMG_9031

..här är alla kort klara, men det
finns en insida oxå ;) så vi tänkte
visa lite hur vi gjort, för de blev
grymt uppskattade på plats.

Max ville börja med att
rita lite och vi bestämde oss för att
skriva ut deras huvud från datorn
och så ritade Max deras ”kroppar”….

IMG_8724 IMG_8725 IMG_8726
IMG_8728 IMG_8727

..Drak-Olle, Bettan, Dö-skalle,
Vampyrella och Uffe

Sedan har korten ”växt fram”
allt eftersom, vi har suttit lite
då & då och Max började skiva
hej” till dem och fyllde på deras
namn …

IMG_7943  IMG_7960
IMG_7961 IMG_7963

….och så limmade vi och skrev
deras namn även med bokstavspärlor.
Ser dock att jag förlorat lite kort då
Max limmar med limpistolen och
skriver på korten…

IMG_8715  IMG_8716

IMG_8712

IMG_8720

…men han har jobbat på bra
med korten och gett dem många
olika saker, här uppe duttar han med
glitterlim och sedan limmat på lite
fladdermöss och spindlar och klistermärken
med olika ansikten och sedan skulle insidan
oxå dekoreras.

Stämpla insidan

Så på insidan klistra vi fast ett
mindre kort och stämplade stort
Familjen Rysberg” ….

IMG_8583  IMG_8585

…och under den stämplade
texten, skrev Max själv:
”…är bäst! ” ♥

Sedan så klistrade Max fast
motiv, som vi stämplade med
olika halloween stämplar först….

IMG_8737

..på kanterna har vi använt
svart ”chalk” så att de ser lite
gamla och nötta ut och lite
mer ”mystiska” ;)

IMG_8739 IMG_8738
IMG_8741 IMG_8745

…under bilden, klistrade vi fast
häftkuddar, som gör att motivet
kommer ”upp” lite från underlaget
och ger lite mer effekt…

IMG_8747 IMG_8746

…sedan så frågade jag om Max
ville skriva något, om just de olika
karaktärerna, men Max trodde först
att han skulle behöva skriva all den
text själv och ville inte, men då jag sa
att han kan säga vad jag ska skriva,
så skriver jag det på datorn och då blev
han eld och lågor och berättade om
dem alla, som jag skrev ner ♥

Alla kort

Så tänkte få visa alla fina
kort som Max gjorde ♥ Han
har verkligen jobbat på bra med
dem alla och under många dagar,
innan vi skulle fara ner.

Drak-Olle Markoolio

IMG_9014

IMG_9015

IMG_9016

IMG_9017

Bettan – Petra Mede

IMG_9018

IMG_9019

IMG_9020

IMG_9021

Vampyrella – Happy Jankell

IMG_9026

IMG_9027

IMG_9028

IMG_9029.

Uffe – Julius Jimenez Hugoson

IMG_9009

IMG_9010

IMG_9011

IMG_9012

Dö-skalle -Fredde Granberg

IMG_9022

IMG_9023

IMG_9024

IMG_9025

…så Max har skrivit ”..jag är du
och satt in bild då han spelade
alla dem i sin egen teater och
på Dös-kalle var det masken
som spelade han ;)

Packa & skriva

Så vi packade ner dem i
resväskorna….

IMG_9031

IMG_9032

..och Max skrev även
deras namn på ”paketen” ♥

Sedan tog vi med 2 kort att ge
till dem som tog hand om oss
på stället, snälla och fina Lisa
och Louice…

aaaaa

aaaaaaa
…som Max oxå skrev under
med sitt namn och bild.

Kan meddela att korten gjorde
succé där nere i Stockholm, som
ni snart ska få se i uppdateringen
från inspelningsdagen, med bilder
från då de fick korten…

/ Anna

 

Allsång på Skansen

Tisdag eftermiddag så
började vår otroliga resa
ner mot Stockholm.

Huvudmålet var ju onsdagens
besök hos Familjen Rysberg, men
kvällen innan, tisdag kväll så fick vi
även möjligheten att se ”Allsång på
skansen” live ….

IMG_9198

4 biljetter damp ner i postlådan
från SVT och vi fick alltså sittplatser
till premiären på tisdag kväll och
Max skulle få se Frans live på scenen ♥….

allsång3
…skrev lite mer om det här >>

Max var så laddad hemmavid
innan vi skulle iväg till flygplatsen..

IMG_9083

…så vi tränade och sjöng lite
Allsångs-låtar, som vi visste skulle
vara med i kvällens program ;)

IMG_9068  IMG_9070

Vi hade packat ner Allsångs-kepsen
vi pysslat till, som ni kan se mer av och
läsa mer om i detta inlägg hur vi gjorde >>

Flyga flygplan

Alltid spännande att flyga
och speciellt för mamman i denna
familj, jag är flygrädd, så det är en liten
pärs och speciellt att inte överföra detta
på mina barn….

IMG_9095

IMG_9097 - kopia  IMG_9099

…Max tycker det är lite spännande han
oxå och vill gärna krama handen hårt
vid start och landning…

IMG_9113  IMG_9115

…nu har han flugit 3 gånger på ganska
kort tid och redan börjat få till rutiner
som han vill följa, han vill absolut ha
hörselproppar i öronen och blir så lugn,
då han fått dem på plats och sedan…

IMG_9117

IMG_9120

….så fort vi är i luften är det iPad tills vi
ska landa, då släpper han allt runt omkring
och vi busar med olika spel, perfekt även för
mamman som får lite distraktion ;)

Stockholm

Måste säga att det verkligen
kändes som ödet, då vi från flygplatsen
ska ta en taxi in till Stockholm och en
utländsk taxikille viftar extra för att få
köra oss, så vi går fram till honom och
han säger på knagglig svenska:
”…jag vill så gärna köra er, jag har
oxå en son med Downs syndrom” ♥

28

…så vi fick se en bild av hans fina
son i hans telefon, han sa inte så
mycket, kanske på grund av hans
lite knaggliga svenska, men det var
ett sånt där möte, där det inte behövs
sägas så mycket, det finns en förståelse
bakom allt, på något sätt ♥

Incheckning

Snabb incheckning på
vårt hotell på Gärdet….

IMG_9141  IMG_9142

…och sedan bara svira om lite
snabbt och grabba en snabb hamburgare
på en grill bredvid och sedan taxi mot
Skansen och ”Allsång på skansen” där vi
skulle få bänka oss för en oförglömlig kväll ♥

Allsång på skansen

En dröm för mig under så många år,
att få sitta där i publiken någon gång live
och så har jag nu fått uppleva det, det var
verkligen så där fantastiskt, som jag trott
med stämningen, artisterna …ja allt!

Sanna var helt underbar. Så passande
för det nya jobbet! Hon får +++++ !!!

IMG_9167

…här är vi tokladdade i taxin,
som tog oss till Skansen….

IMG_9172

IMG_9182

…inte ofta man får gå in i VIP ingång (!)
Lite mallig måste jag väl erkänna att jag
kände mig där, mallig och samtidigt väldigt
”liten” på nått sätt. Vi lantisar i storstan
som kände oss lite vilsna innan vi hittade
rätt ;)

IMG_9186

IMG_9189

…vilken utsikt uppifrån Skansen ♥

IMG_9190

..mycket folk på plats då vi kom
och vi hann gå litegrann runt där,
bara allra närmast….

IMG_9205
IMG_9201 IMG_9210
IMG_9193

…sedan hann vi sitta och ta igen oss en
stund, innan det var dags att gå in….

IMG_9198  IMG_9171
IMG_9208 IMG_9213
IMG_9220 IMG_9228
IMG_9241 IMG_9239
IMG_9225 IMG_9284

…och vi satt närmast där scenen
går ut till publikhavet med alla
stående bakom oss…

IMG_9245

IMG_9246

IMG_9266

…under själva Allsången hade jag
inte fram telefonen och fotade eller
spelade in något, men däremot innan
kamerorna körde igång, då Sanna värmde
upp publiken och efteråt, då de sjöng en
halvtimme extra för oss, så det får ni se i
klippet längst ner.

Mötet med Frans

Innan det blev sändning,
så var Miriam Bryant och Frans
bakom oss och de filmade in deras
presentation inför programstarten
och då kikade vi bak och jag hörde någon
från publiken som säger till Frans, att typ:
”…där sitter ju Max, du måste hälsa på
honom” och då kommer Frans mot oss…

IMG_9263

..och jag tog fram kameran
snabbt och fyrade av detta
då han säger:
”…hej, är det du som är Max?”

IMG_9265  IMG_9264

…så han kommer fram och tar
Max i handen och frågar:
”..är allt bra?” och sedan fick
han skynda iväg igen, så det gick
så galet fort, lite synd att inte få
en bild på dem tillsammans, men
fullt förståerligt att det kunde han
inte hinna med, men så kul att Max
ändå fick skaka hand med honom
lite snabbt ♥

IMG_9276  IMG_9280

…sedan fick ju Max höra
honom sjunga både mello-låten:
If i were sorry” och även sin nya låt:
Young like us”och framförallt:
Zlatan låten” och under den, så
hamnade Max en snabbis på bild i
TV, som oxå syns här nere i filmklippet
sen, om ni kikar på det.

Sanna

Jag hann som inte ta så
mycket kort på artisterna,
men här är Sanna bredvid
oss och sjunger allsång ….

IMG_9252  IMG_9234

…och efter kamerorna slutat filma,
så sjöng de ju en halvtimme till och
då Sanna sjöng sista låten för kvällen
och hon gick ut i publiken igen så gick
hon fram till Max och strök han på
kinderna så att han rodnade ♥

14

25

IMG_9312

…helt underbar kväll på många
sätt, som avslutades med en korv
utanför skansen innan det var dags att
åka till hotellet och sova en natt…

IMG_9315

…och Max somnade fort efter
en händelserik dag! Å där visste han
inte hur fullkomligt MAGISKT dagen
därpå skulle bli på filmhuset ♥
Återkommer med den snart !

Men här har ni en liten filmsnutt
där ni får se några klipp från kvällen
på Skansen….
.

.

…vilket minne att bevara ♥

/ Anna

Pysslat Allsångs-keps….

Inför vår tripp ner till
Stockholm och möjligheten
att få vara med på Allsång på Skansen
med sittplatser nära scenen så pysslade
vi ihop en keps passande Max inför
kvällen, ni vet alla chanser att få pyssla :)

Vi brukar ju göra olika kepsar till
olika evenemang, allt från Rallycross
till fotboll och olika artister…

IMG_8611

…så nu var det Allsångens tur ;)
Så såklart skulle alla gästartister
vara med med fokus på Max
favorit Frans…..

IMG_8529  IMG_8715

…så ett tips är att klippa ut bokstäver
i filttyg och sedan limma fast med
lite textil-lim och sedan sitter det extra
bra med lite sytråd runt omkring. Max
valde ut lite glitterlim som passade ton i ton
och så fyllde vi bokstäverna med det….

IMG_9005 IMG_9004

…glitterlim sitter riktigt bra på
filttyget då det torkat, behöver dock
torka ett dygn ungefär….

IMG_8624 IMG_8625

…Miriam Bryant har ju denna ”logga”
med sitt namn, så eftersom det var för smalt
att klippa ut i tyg, så ”skrev” jag med broderitråd
några varv och sedan fyllde det med glitterlim,
blev jättebra och stadigt….

IMG_8610

…BAO står ju för Benny
Anderssons orkester….

IMG_9069  IMG_9070

IMG_9068 IMG_8910

… så en del filttyg, glitterlim
och sytråd och Max hade sin keps
på allsången tisdag kväll…

IMG_9197

IMG_9210 IMG_9219

IMG_9233 IMG_9276

IMG_9225  IMG_2937

…vi skrev även ”Frans & ZLatan” på den lilla
Sverige flaggan med ”Piteå” på baksidan,
eftersom vi visste att Frans skulle köra
”Zlatan-låten” ;)

Här ser ni kepsen lite ”live”
då Max visar upp den…

.

…och vilken helt underbar
kväll vi fick, som jag återkommer
till mer i detalj snart ♥

/ Anna

 

Uppdatering kommer

Ja, uppdatering kommer
snart från en oförglömlig
resa till Stockholm med
besök på skansen….

.

.

…och framförallt besök på
inspelningen av Familjen Rysberg ♥
helt magiskt!

Men jag är såklart knäckt i kroppen
just nu. Yrsel, mycket värk och
ska försöka trappa ut maxdos på
värkmediciner jag gått på, som då
dessutom gjort att magen inte mår
så bra. Men jag återkommer!!!

Max sa idag:
”…mamma, jag vill åka tillbaka
till Rysberg” och det förstår jag
helt och fullt!

Goa runt omkring

Idag är det många som
varit snälla ….

.
…..och Max var så gullig och började
med fotmassage ute på altan…

.
..och tur mina barn är vana
med morsa som inte orkar
så mycket ibland, men älskar då
att ”det lilla” räcker för att ändå
göra det lite speciellt, som idag,
då Max ville ha picknick och vi bara
satt ner en filt på altan och duka bord
på brickan och så fikade vi där….

picknick

…älskar även att tonårssyrran
sätter sig ner och gör picknicken
fulländad ♥

/ Anna