Värsta Room-Service känslan…

Söndag den 11 Oktober 2009

Max har sovit bra under natten i natt,
men då vaknade han också tidigt….nämligen 05.00. Mamsen hoppades att han skulle somna om, men icke det. Pigg som en mört började han teckna äta och killade mig på magen =)

Det var bara att kliva upp…..
Nu är nu klockan 07.00 och han sitter och leker på golvet och övriga huset sover. Ute är det frost på marken och minus 5 grader. Brrr…..
Tror vi snart måste börja elda i ”Noran” i köket. Än så länge är vi lite slöa och kör elen. Men snart drar det igång med att tända en sprakande brasa på mornarna. Både på gott och ont. Mysigt och en härlig värme. Men mer trist att hämta in veden och så skräpar den ju en hel del.

Kan meddela att vi har FÄRDIGT Fannys rum !!!!!!!!!!!!!!
Helst otroligt så är det faktiskt så. Känns underbart. Det har varit ett roligt men väldigt låååångdragit projekt. Så på fredag kvällen fick hon öppna rummet. Hon har nämligen själv inte velat se förrän det var helt färdigt. Så vi har haft dörren stängd och hon har varit väldigt envis på den fronten.

room2 Så fredag stod hon utanför dörren och vi fick
värsta ”ROOM SERVICE” känslan. Vi brukar kolla
på det programmet ibland och då får de ju kolla in rummet då det är helt färdigt. room

I programmet är det ju dessa grabbar Johnnie och Mattias som gör allt. Nu var de ju dock mamsen och pappsen som stått för allt samt lite hjälp av morfar som snickare. Så jag tror mamsen var lite nervös, över hur tjejen skulle reagera, jag var ju lite orolig att hon målat upp någon stor fantasibild och sedan bli besviken då hon väl tittade. Men jag tror hon blev gode nöjd. För hela fredagskvällen spenderade hon i rummet och hon hoppade över ”Idol” på TV och ville fortfarande inte gå och lägga sig då klockan var över 23 =)

Nu återstår röjning i allrummet där uppe där det står målarburkar, täckplats och en massa efterjobb.

Idag kör vi som vanligt teckenkurs på eftermiddagen. Tror det blir sista gången med dessa tecken som vi har just nu. Tror sedan det blir lite mer vinter- och jul inspirerande tecken som vi ska friska upp minnet på.

Nu vill Max att jag kommer och leker, så det är väl bäst…..

annaskrift2 copy

Nu väntar Sverige-Dannmark…

Lördag den 10 Oktober 2009


Pust! Känner mig rent anfådd efter en brakmiddag.
Vi gjorde oss en gómiddag ikväll. Hör inte till vanligheten att jag står länge och lagar mat. Orken brukar inte finnas där. Men idag blev det helstekt fläskfilé i ugn med råstekt potatis, smarrig vitlökssås och nygräddat bröd.

 Det var gott….jag lovar. Man äter och äter. Trots man är mätt så tar man ett bröd till och gnider upp det sista i sås på tallriken. Men nu ska man ju sporta snart…… =D …….eller var det kanske grabbarna på TV som skulle göra det? Det räknas kanske inte om man sitter i soffan och tittar på…. eller?!!  =D

henke_651315b

Japp, så nu blir det VM kval Sverige
mot Dannmark. Lillgrabben har
intagit sovläge och tösen hejar med
oss i soffan. Jag tror faktiskt att de
just tappat upp ett gemensamt
fotbad pappsen och dotra där nere.
jag ska joina dem….

HELA SVERIGE …nu tar vi dem!

annaskrift2 copy


Hemmadag med mamsen…..

Torsdag den 8 Oktober 2009

 
Idag har Max varit hemma från dagis.
Torsdagar brukar ju vara bad-dag med pappsen, men vi  avvaktar vaccineringen på onsdag. Så idag har vi bara varit på hemmaplan.

petter5 petter1

Stillsamma lekar med
bokläsning, sånger och ramsor.
Vi har även gluttat ett tag
på Max favoritflilm….
….Katten Gustaf. Den är
 faktiskt väldigt bra och
man kan inte låta bli att
skratta fast man sett den
flera gånger =)

Vi har bland annat läst boken ”Petter och hans fyra getter”. Max gillar boken och tycker det är spännande med trollet i boken. Den är ju lite passande då det är olika färger på getterna, då vi ska träna färgerna =) Fanny fick nämligen 2 sånna här böcker vid olika födelsedagar, då hon gick förskolan så vi har 2 böcker att nöta på!

petter3  petter4
Här tecknar Max ”katt” och slutet av ”troll

Jag tycker det är suveränt att bara sitta och titta i böcker, ibland behöver man inte läsa dem slaviskt, utan prata om alla bilder och vad som händer. Max är mycket för att göra det. Han tecknar gärna vad det är på bilderna och vad de gör.  

petter6

Vi lyxade till det och åt lite
fika till mellis idag då
storasyrran kom hem.
Vi hade nämligen kvar
lite blåbärspaj. Bägge
barnen är väldigt förtjust
i detta och Max tror jag
skulle kunna äta upp en
hel paj själv, om han fick.
Han tecknar och säger
mera” å fort det blir slut
på tallriken =)

Igår fick vi bara en massa regn,
ingen snö. Hörde att
vissa hade fått allt regn i
snö istället och det blev
uppemot 20 cm snö. Men inte
här som sagt. Idag är det bättre väder med sol och lite höstkyligt.

Idag ska storasyster testa och se om handboll kan vara något för henne. Skulle vara kul om hon hittade något att pyssla med ett par dagar i veckan. Hennes rum är nu på upphällningen. Kanske det hinner bli klart till helgen…?!

annaskrift2 copy

Busväder väntas….

Tisdag den 6 oktober 2009

 

apanDet blev ett kärt
återseende för
Max och apan idag.

En lång kram och så
började han ” pilla på
apans tofs direkt och 
la sig sedan nöjd ner
på kudden och sov middag =)

Vi har haft trevligt besök
på eftermiddagen som
innebar mycket bus för
barnen och mammorna
kunde sitta och surra.
Mycket trevligt =)
Det gör vi gärna om.

Busväder har de tydligen lovat imorgon.
Så just nu håller gubben på att byta däck på alla bilar. Så få se om det blir snökaos på väg till dagis imorgonbitti. Det hoppas storasyster iallafall.

Apropå väder så har det ju varit kallt och lite snö på små fläckar här och där. På dagis har de en ramp upp till ytterdörren. Nu har denna trall varit väldigt hal ett par dar och Max blir riktigt som Bambi på hal is där. Han är så envis, att han ska gå där, trots att benen direkt far åt olika håll och han direkt hamnar på rumpan med ett stort frågetecken i ansiktet. Han ser för rolig ut. För direkt ska han ställa sig igen och direkt spretar ben åt alla håll igen och han ramlar. Tänk om man hade en liten videokamera i väskan, då hade nog inte bara jag fått ett gott skratt =)

Imorgon ska specialpedagogen vara på dagis då Max är där.
Nu ska nog mamsen ta och knyta ihop benhögen tillsammans med storasyster och krypa till kojs. Hela kroppen skriker ”sova”….

annaskrift2 copy