Habiliteringsträff…

Onsdag den 14 Oktober 2009

 Idag har jag, pappsen och Max varit in på sjukhuset
för habiliteringsträff. Vi träffades nere där vi brukar fika då vi varit på Lek & Rytmik eller på andra träffar, så där fanns det leksaker för Max. Så han roade sig bra medans vi pratade.

Det var vi, kurator, logoped och arbetsterapeut med på träffen.
Vi går ju förstås igenom hur det går för Max och om hans färdigheter, behov och planering för framtiden. Idag blev det väl extra att prata just om hur det går för Max på dagis och hur allt fungerar där. För på onsdag nästa vecka har vi träff på dagis med specialpedagog och rektor för att planera Max framtida placering.
Så efter vi ventilerat en massa saker hit & dit angående Max så bestämde vi att en ny träff planeras på ett halvår igen. Det är skönt med gemensam träff där man kan jobba mot samma mål, istället för att man träffas på olika håll och sedan försöka få ihop det.

Inte konstigt att Max somnade som en stock ikväll. Det har varit full rulle på barnen på eftermiddagen. Den ena leken har avlöst den andra. De har lekt kurragömma och sprungit mellan köket och vardagsrummet hur många gånger som helst. Sedan blev även önskemålet att vi skulle göra ett ”tåg”. Så fram med köksstolarna på golvet och sedan turades vi om att köra buss och att åka =)

lekatag2

Här är det Max som kör och man måste ha keps och
ratt då man kör tåget =) Sedan sitter Fanny där bak
med hunden och dockan….

lekatag

…sedan var det Fannys tur att köra. Kepsen skulle
vara på!! Ser hur Max rent håller i sig, då de kör iväg =)
Sedan har även mamsen fått lov att både köra och åka tåg oxå!

Imorgon väntar specialpedagog på dagis och föräldramöte
på kvällen.

annaskrift2 copy

Har testat laminerat med magnet-baksida…

Måndag den 12 Oktober 2009

Kan börja med att säga att de ringde från barnmottagningen
på sjukhuset idag. Svininfluensa vaccinet är försenat (!!) Känns inte som en överraskning direkt. Max var planerad att få det onsdag men nu skjuter de till fredag och hoppas att de kan ge det då. Så vi får se om han håller sig frisk till dess. Syskon till Fannys kompisar ligger sjuka, så det är väl en tidsfråga. Men isåfall får vi ju då ”Tamiflu” som är en medicin som ska lindra symtomen. Jag hoppas ”flunsan” inte är så aggresiv och att Max inte blir så dålig om han får den. Lillhjärtat.

traktor3

Som jag förstod så blev det mycket prat
kring gårdagens traktorkörning för Max,
under denna dag =)
I morse hade jag till och med svårt att få Max
till bilen, då vi skulle åka på dagis, för vi passerade
ju förstås traktorn som pappsen hade lämnat
framme på gräsmattan. Han stod och beundrade
den med stora glada ögon.

Det första han skulle göra på dagis var att visa Ingela i sin Idagbok, bilden på han och pappa som kör traktor. Tydligen hade även Ingela fått hämta Idagboken då de var ute på dagis, så Max kunde visa de andra barnen oxå (hi,hi)

Så när Max vaknade efter middagsvilan, så tänkte jag att nu ska vi testa laminera lite bilder med magnetbaksida som han kan använda och flytta runt, utan att de går sönder. Så först tog vi och skrev ut 4 kort från traktorkörningen på vår nya fotoskrivare.

magnet1

magnet2

Fotoskrivaren är väldigt nätt och ryms att stå i köksfönstret
så man snabbt kan plocka fram och skriva ut en bild.
Vi använder den framförallt till Max Idagbok…..

magnet3

……4 bilder blev det att skriva ut……

magnet4

….sedan bytte vi bara ”kassett”  i vår Xyron lamineringsmaskin
till en kassett med vanlig laminering på framsida och på baksidan
blir det magnet. Väldigt fiffigt!
( det finns både vanlig laminering samt post-it-
laminerings kassetter till denna mackapär
)

magnet5

Sedan är det bara veva sig fram så blir bilderna laminerade….

magnet6

 …sedan är det bara klippa kant i kant på korten…..

magnet7

….laminerad framsida och vänder man på kortet är det magnet….

magnet11magnet8 
magnet9

… och vips så är det klart för att pryda kylskåpet och redo
för att studeras och fingras på =)

annaskrift2 copy

Supernöjd kille =D

Söndag den 11 Oktober 2009

Allt började med att vi fick posten i fredags….
Där i posthögen, då jag och Max satt och sorterade på golvet…..

bilsport-börsen-4-2009…..så hade ju pappas bilsporttidning
Bilsportbörsen” kommit som han
prenumererar på. Max blir alltid eld
och lågor då den kommer och vill
att man direkt öppnar och tar bort
skyddsplasten så att han får bläddra i den.

Jag kan förstå att det är en favorit eftersom innehållet bara är bilar och åter bilar =) Lite enfomigt i min mening, men jag delar väl inte riktigt samma entusiast som grabbarna. Men nu i fredags så bläddrar Max i den och stannar vid en sida där en traktor håller på att bärga en rallybil och har lyft upp bilen i luften. Max blev helt exalterad. Han tecknade hej vilt, hur många gånger som helst traktor och bil och att den lyfter. Sedan nu under hela helgen har Max hela tiden återkommit till trakorn och att han vill åka med pappa i vår baklastare.

traktor1

traktortecken
(tecknet för traktor
från Bildbastecken)

Så här glad och
förväntansfull var Max
då han äntligen idag
fick höra att han skulle
få gå ut och åka traktor
med pappsen. Hörselkåpor på och så tecknar Max traktor…..

traktor2  traktor3

Ja, vi får se hur mycket han kommer att prata om detta, då han får se dessa bilder i efterhand =)

Jag har känt mig lite slö på eftermiddagen. Får man som ”fröken” ibland inte känna för att vara fröken? Jag ställde nämligen in teckenkursen idag. Kände bara inte för det idag. Så då kändes det rätt att hoppa över det. Dessutom ligger morbror och moster nedbäddade och sjuka. Så vi får ta nya tag nästa helg, om inte vi snart också ligger nedbäddade. Hör från olika håll nu i byn att folk ligger sjuka. Jag hoppas så innerligt att vi kan klara oss till onsdag, då Max ska få vaccinet, annars måste han ju skjuta på det. Dessutom skulle det vara oppassande att bli sjuka i veckan för vi har en hektisk vecka i veckan med allt möjligt inplanerat. Almanackan är ganska fulltecknad för barnen + föräldramöte och habiliteringsträff. Men det är ju aldrig lämpligt att bli sjuk….

Nu är helgen över. Den har varit bra. Lugn och skön med god mat. Hunnit med lite ”hälsa-på ” samt så har man en nöjd dotter =)  Max tecknade ”åka dagis” på skötbordet innan han skulle gå och sova, så han längtar nog  dit och nickade och sa ”bra” då jag sa att han skulle dit imorgon =)

annaskrift2 copy