Borsta tänder är skoj !!!!

Söndag den 4 Oktober 2009

Ja, den överskriften känns väldigt underlig att skriva
eftersom det för ett antal månader sedan säkert var
bland de saker som Max inte gillade….

 
tandborste2

tandborste3 tandborste4

Det går nu riktigt bra att få  borsta tänderna på honom och det hänger nog ihop med att han har inte längre lika känsligt tandkött som han hade i början. Så det är nog inte lika obehagligt.

Men främst beror det nog på den nya tandborsten =) Han fick nämligen en ny gul tandborste hos tandläkaren som han diggar skarpt. Han vill gärna borsta själv framför spegeln en stund och det har blivit en ny favoritsysselsättning =D

annaskrift2 copy

Gympa-pass med stövlar och mössa =)

Lördag den 3 Oktober 2009

Ja, nu har jag hunnit avverka IKEA i onsdags.
Jättetrevligt. Om än känningarna i kroppen har suttit i ända tills nu.  Så det har blivit en del montering av möbler och dekorering i Fannys blivande rum. Jätteskoj. Saknar nu bara lite innan det ska vara färdigt. Passar på att skicka en stor kram till framförallt svärfar, för skjutsen till IKEA och personlig bärhjälp. Tydligen har han deklarerat att det inte blir någon mer tripp för honom detta år……men det är ju snart ett nytt år (!!) eller ? =) Ska väl kunna hålla sig några månader nu innan man ””behöver” dit igen.

 

komisk   komisk spegel

Max fick sig en KOMISK trippel kuddfodral samt BARSNLIG spegel till sitt rum från IKEA.

Max har varit lite småsnorig, som vi trodde skulle utvecklas till något mera, men icke. Få se…..men än så länge håller det sig i schack. När mamsen har varit lite risig efter trippen så har vi inte gjort så mycket utsvävningar här hemma.

gympapass2

En dag var Max ut och hämtade och tog på sig sina stövlar och mössa i hallen och så skulle han ha gympa för oss =)

gympapass4

 

 

 

 

 

 

Han såg för söt ut i ”Tigger” stövlar
och knallgrön mössa. Sedan hade han en enmans show med snurrar, vick på rumpan, slängpussar och olika dansmoves =)

 gympapass3 gympapass gympapass6 gympapass5

Vi jublade och hejade på honom förstås
och då kan han ju fortsätta hur länge som helst ….=)

Idag har vi varit ut på en promenad i det härliga höstvädret. Blivit ganska kallt dock och de lovar tydligen risk för snö imorgon !!! Så få se om barnen får bekanta sig närmare med något vitt imorgon.

annaskrift2 copy

Skol & dagiskort hänger på väggen…

Tisdag den 29 September 2009

Så här såg det ut i Idagboken, idag då Max kom hem.
Max resurs Ingela har tagit ett kort då Max är i ateljén och målar och så har hon skrivit ut kortet på fotoskrivaren och klistrat in. Hon skriver sedan några rader angående något som hänt under dagen. Max gillar verkligen då vi tar fram pärmen hemma och pratar om det som har varit.

skolkort

dada300Max resurs Ingela skrev idag: 

 ”Vi hade med oss Babblarna i ateljén och jag frågade vem han ville måla. Max valde Dadda. Jag vände mig bort för att ställa undan de andra figurerna och när jag vänder mig om doppar just Max Dadda i den gröna färgburken =)

Ja…hi,hi….han tog henne på orden =)

 
Idag fick vi dagis & skolkorten.Jag hade förberett mig på det  värsta vad det gäller Max, för han hade ju inte varit positiv vid fotograferingen. Men det blev ju riktigt skapligt. Inget leende förstås ….vi är ju lite bortskämd att han
alltid fyrar av leedenden då man ska fota. Men nog måste man få vara neutral någongång oxå. Storasyrran var inte nöjd med sitt kort…men som mamma så tycker man ju alltid att sina barn är fina och nu pryder de väggen i köket =)

Det som slå mig varje gång korten kommer är ju att de blir så ”stora” helt plötsligt. Jag tycker alltid att de större ut på korten än i verkligheten. Jag hänger inte riktigt med….

skolkort3 copy

Innan det var dags för
sängen så rockade Max
och Fanny till det i köket.
Eller det började med
att Fanny hämtade sin
”mick” och började sjunga
till en låt. Förstås ska ju
lillebror härmas och det
fick bli en hammare som
mick  denna gång …
det fungerar ju lika bra =)

annaskrift2 copy

 

 

Max har gapat stort idag….

Måndag den 28 September 2009

Dagisdag med en massa bus och upptåg =)
Max har lekt mycket i deras lilla kök idag med 3 kompisar och bjudit en av fröknarna på mat. En favoritlek som han även gärna leker hemma i lekstugan. 

Jag såg just att IKEA nu säljer ett jättefint och sött ”minikök”:

minikök   minikök2

Visst är de fina.  Man kan välja med eller utan överdel. Spisplattorna har lysdioder som går att tända och släcka; drivs med batterier. Coolt! Går även ställa höjden på köket, så att det ”växer” med barnet.

minikök3Skulle onekligen vara gulligt att ha
i barnhörnan i köket med ett litet bord
och kanske denna mini-servis (oxå från IKEA)
med latte koppar bland annat =)

Tror jag måste kika och tråna lite då
jag ska upp och vandra i denna underbara
 affär på onsdag. Titta kostar ju inget !!!

Idag blev det besök hos tandhygienist för Max. Så han har fått gapa stort. Han var lite skeptisk till att börja med, han förknippade nog kläderna och rummet med barnmottagningens provtagningsrum som han är van att sitta i och få ta blodprover. Så han ville vända i dörren. Men sedan fick han en ny tandborste och det var ju skoj. Så hon fick kika i munnen. Det såg bra ut.

Max har haft problem med ömtåligt tandkött. Har tidigare lätt börjat blöda, då man borstat tänderna. Men nu har det blivit betydligt bättre och det går nu även lättare att få borsta tänderna så det är ju skönt. Han har ju fått alla mjölktänder utom 2 st. Så det är bara fortsätta borsta gaddarna…..vi skickar en tack-kram till morbror som ställde upp och skjutsade oss idag. Max har tecknat flera gånger sedan vi kom hem att just
Johan körde mammas bil” =)

annaskrift2 copy