Från ”Dobidoo” till ”Gäster med gester”…

Söndag den 27 September 2009

Idag har vi avslutat dagen med teckenkurs som vanligt.
Vi har avverkat teman ”fordon” och ” kläder & assosiarer”. Många ord har vi haft sedan tidigare som repeteras men även några nya har pusslats in.

Vi har ju försökt ha lite roligt på ”våra teckenkurser” och baka in lite lek. Vi har kört bland annat ”Bingo” och ”Dobidoo”. Idag tog vi ett steg ytterligare och körde….

… ”Gäster med gester

Vi delade upp i två lag med 4 i varje. Sedan hade jag gjort klart teckenremsor med meningar som innehåller just ord med fordon och kläder. För även om vi från början mest tecknade ”huvudordet” för Max så ska vi ju börja teckna mer meningar med honom och så är just meningar ett bra sätt att lära sig flera tecken samtidigt.

Blir lite kul att få ihop meningar, som blir helt knasiga, här ser ni exempel.
Har även försökt få in orden ”vem” ”vad” och ”var” som är svårt att lära sig.
Exempel: (alla ord som är understrykna ska de teckna)

Var är jeansen? Tommy letar både
i ryggsäcken och i väskan

Vem har tagit mammas behå och trosor?
Även klänningen är borta !”

Lyftkranen lyfter upp motorcykeln
lastbilen

Tanten hoppar fallskärm & landar
mellan bussen & mopeden

Pappa kastar kläder, alla strumpor
kalsonger och skjortor i sopbilen

Vad letar Erika efter i husvagnen?
Kanske en klänning och skor

 De fick gå upp en ur ett lag och så skulle lagmedlemmarna lista ut vad det står på lappen då hon/han tecknar. För att få ett tävlingsmoment klockade vi alla deltagare och räknade ut sluttiden då allt var klar. Det lag med snabbast tid vann förstås. Det var faktskt jätteskoj och vi fick som vanligt många skratt =)  Det är kul om man kan få in lite variation i träningen, annars blir det lätt lite långtradigt och det är inget för mig och så tror jag att man lär sig bättre med olika varianter.

NU är IKEA inbokat i veckan …

Äntligen!!! Jag hoppas bara jag orkar. Men jag har ju laddat nästan sängliggande i en vecka så då ska man väl klara av det…..bara vetskapen att det är IKEA man ska vandra i gör ju att man kan hämta fram lite extra krafter…tror jag i alla fall !!!! Nu ska vi köpa det sista till storasysters Fannys rum så hon får flytta in någongång. Skäms nästan att tala om…men vi har hållit på med detta rum sedan i påsk (!!)….. jo ni hörde rätt….ska bli skönt med ett avslut snart.

En ganska vanlig vecka till veckan med dagis och skola.
det enda annars vi har på programmet är tandhygienist till Max imorgon eftermiddag. Sedan då förstås IKEA på onsdag =D

annaskrift2 copy

Barnen är på ”sleep over”…..

Lördag den 26 September 2009

Idag är barnen iväg till mormor och morfar
och sover över. Tanken var att jag och Jonas skulle iväg på Piteå Motorsällskaps Klubbfest och äta god mat ute, i trevligt sällskap.

Jorå, gubben är iväg….men jag är hemma. Jag har haft en jobbig vecka hemma med mycket värk och total utmattning i kroppen. Jag får mjölksyra bara jag håller i ett mjölkpaket. Så det kändes som att det bara skulle bli jobbigt fara. Men det gör inte så mycket för mig. Jag är gode van och jag mår ganska bra här i sängen då hela huset är tyst och lungt och jag slö-tittar på TV och nu skriver en rad på den bärbara datorn. Grämer mig dock lite över maten, det är inte ofta man får vara ut och äta och jag hade förbeställt lax, som vi inte äter så ofta här hemma då resten av fmiljen inte är så fisk-bitna. Så det hade förstås varit gott….men det blir ju fler tillfällen.

katten

kissen8

Jag antar att Fanny
går runt med en liten
kissemiss i famnen
hela dagen idag. Mormor och morfar har ju nämligen en liten kattunge.Visst är han söt..lille Teo!!?! Vi var dit i torsdags en sväng och gosade.

Max var fascinerad då kissen lapade mjölk från fatet. Då låg han på golvet och tittade och sedan härmade han kissen med tungan =) Igår tecknade han oxå till pappsen ”kissen” och så visade han hur den lapade mjölk genom att använda tungan. Jättesöt var han!! 

kissen7   kissen6

 När vi var hos mormor och morfar i torsdags så lirade även Max hockey med morfar i Tv rummet. Morfar har snickat en hockyklubba och som puck hade de en plåtburk. Max var mäkte stolt då han gjorde mål på morfar och då han sätter upp händerna i vädet och ropar ”måååååål”. Han var så inne i ”matchen” och kämpade på med klubban och burken. Det var full koncentration =)

kissen4  kissen3

Sedan blev det lite lek med gosedjuren på soffan och så bjöds det på glass. Mums!

Så med dessa bilder så är jag övertygad att barnen har det gode gött hos mormor och morfar på ”sleep-over”. Nu ska jag lägga undan datorn och så får vi se hur länge jag håller mig vaken och så hoppas jag att jag får sova heeeela lååånga natten och så hoppas jag att jag vaknar piggare imorgon….

annaskrift2 copy

Rock´n roll & slängpuss…

Torsdag den 24 September 2009

gitarr5

Max älskar att spela
gitarr och sjunga.
Sätter man på en skiva
i köket med lite
rock/pop låtar då
går han och hämtar gitarren
och spelar framför spegeln.
Får han dessutom publik blir han
extra nöjd. Samt att han gärna vill
att man själv ska stå och låtsasspela, då lyser ansiktet =)

gitarr1

gitarr3 gitarr2
gitarr4

Gitarren har vi kvar sedan Fanny var liten och den fungerar helt felfritt än idag.

Det är dock både och med alla leksaker som låter….för nog kan bli lite less höra samma ”rocklåt” gång efter gång.  Men det verkar aldrig som barnen blir less =)

Vi kan väl avsluta med en slängpuss till er alla.
Max var så busig på soffan och ville att jag skulle fota honom och då levererade han slängpuss efter slängpuss och sedan vill han gärna se bilderna i kameran efteråt =)

slängpuss4 slängpuss1 slängpuss3 slängpuss2

Puss på er alla…….

annaskrift2 copy

Arbetsterapeut på hembesök…

Onsdag den 23 September 2009

Igår hade vi hembesök av arbetsterapeuten
från habiliteringen. Vi har fått låna en stor pall
som vi kan använda vid  av/påklädning med Max.

pallen1 Så här ser den ut.
Det blir ju lättare
för Max att klä sig
och kunna sitta och
ha fötterna i golvet
och lätt kunna resa
på sig, när han typ ska dra upp byxorna.

pallen3 pallen2

Dessutom har jag svårt sitta
på golvet och hjälpa Max, så
på den här kan jag sitta bakom
honom och hjälpa till eller sitta
bredvid honom. Som storasyster
på bilden visar.

Arbetsterapeuten ska även skriva ett intyg på staket utomhus till våren. Vi bor ju nära vägen och de kör väldigt fort här. Så vi behöver komplettera med det.  Man har möjlighet att söka sånt via bostadsanpassning.

Habiliteringen ska även ta och skriva ner ett utlåtande av Max behov för att kunna komplettera till dagis och resursansökan inför vårterminen.

Fick idag samtal från Max läkare och proverna vi tog såg bra ut. Sköldkörtelprovet var bättre än förra gången och troligen berodde det provet på att han kanske hade någon virusinfektion i kroppen just då. Så han behöver inte börja med någon medicinering och det känns ju kanonskönt!

annaskrift2 copy