Annandag påsk med syrran, däckbyte till sommardäck & skogspromenad

LYCKAN att få följa med syrran
till Luleå en sväng och göra ett
ärende 🙌🏼💛

Den här bilden tog vi på morgonen till
något speciellt, som ni får veta mer om
framöver nångång ☺️ stora fina killen
som gör lite avtryck här och där, men
som vi fortfarande har svårt att ta in,
vi lever mest i vår lilla vardagliga bubbla
hemmavid & kan som inte riktigt ta in att
vi till exempel har så många som följer
oss här, har sett nu att vi tydligen kommit
upp i 100 000 följare nu, genom att andra
påpekat det 🙃

Hä bidde en däckbytardag här hemma
idag, å det har ju Max varit med om
många gånger nu, så nu är de värsta
teamet Max och pappa Jonas 💪🏼 först
var det syrrans bil och sedan kom morfar
och fick bytt och sedan tog de även
saaben 👍🏼 å nästan lite formel 1 känsla
då de satte gång 💨

Det här är enligt mig den bästa avslutningen
på en sån fin påskhelg 👌🏼✨ att få gå en
skogsrunda på ytterligare en stig som tinat
fram från vintervilan 🙌🏼 den här rundan
kallar vi ”älgvägen” för här har vi fått se älgar
många gånger under våra promenader under
åren, men inga idag. Så nu lämnar vi påsen
bakom oss och den har verkligen varit super,
med syrran hemma hela påsklovet och så
toppenväder, som vi har njutit ☀️👌🏼 och
eftersom vi mest varit hemmavid så har vi
även hunnit massor känns det som 👍🏼 nu
blir det lagom med lite vardag igen.

/ Anna

Max gör havregrynsgröt, syrran kommer hem & film från montering av racingstol

Max ville laga havregrynsgröten till
oss på morgonen 👌🏼 han har sovit
ganska bra i natt förutom en lång
period av hostattacker och han
fortsätter febra, snora och hosta på
lite, men ingen superhög feber idag,
än iallafall 👍🏼

Max ville följa på den korta morgonrundan
med vovven Abbe & få lite luft. Han gilla
r ju att få röra på sig lite, så vi gick sakta
och skönt med frisk luft och få öppna
snorkanalerna lite. Å när vi kom tillbaka
for pappa Jonas iväg med fyrhjulingen
för att röja ner mot älven.

Gårdagens montering av racingstolen
medans Max hade medicin i kroppen
& febern var på en bra nivå 👍🏼

Helt underbart fick vi hem Fanny idag 💛🙌🏼
& vi har myst på idag & Max har varierat
lite upp och ner med känt sig piggare och
sämre. Har fortfarande feber, men inte
lika hög och hostar och snorar lite. Men
känns som vi kan andas ut lite (peppar,
peppar) och hoppas på att det kanske
vänder mer åt rätt håll nu 👍🏼 pappa Jonas
röjer vid älven, så jag och Abbe gick ner
en promenad medans Max var hemma
med Fanny, sedan började vi se ”Turbo”
filmen med snigeln, som många
rekommenderat. Å just de fartfyllda delen
gick hem, men det var lite för mycket lugna
partier i filmen för Max, så vi såg den inte
färdigt.

/ Anna

Lördagsmys & pelargoner

Jag är så lycklig att pelargonerna så
smått startar upp igen, efter att ha testat
ha dem hela vintern i jordkällaren utan
rört dem…

… Jag har varit livrädd att alla skulle dö,
å samtidigt har det var det skönt slippa
ha dem stående i alla fönster och se
halvdassiga hela vintern. Så nu väcks de
till liv igen i vårvintersolen 🌱👌🏼

Max ringde överlycklig från korttidsboendet
på morgonen och hade en STOR NYHET.
De ska efter lunch till ”Kickis café” där
skoterklubben kommer vara och grilla
hamburgare och erbjuda skotertur 🙌🏼✨
sååå kul att det sammanträffande just
denna helg som Max är där, total lycka ✌🏼⭐️
men vi hade ju glömt skicka de varmare
stövlarna och så ville Max ha sin Skoterhjälm,
å pappa Jonas är på vift, men som som tur
kunde syrran fara in till Piteå stan och
lämna dem, trots att hon egentligen skulle
till Luleå idag. Men hon har saknat köra
bil (pappa arv) så idag får hon ta igen och
då köra extra 😉👍🏼

Idag for jag och Fanny & tog en fika
med farbror Tommy & for en sväng
farmor och farfar för att sedan äta
lite tacos och så myst i soffan till
sista avsnittet av ”Stranger Things”
som vi hade en kvar att se, efter att
vi plöjt alla säsonger. Så bara lugnt
lördagsmys idag, till riktigt aprilväder
ute. Max ringt från korttidsboendet &
verkat haft en superbra dag 👍🏼

/ Anna

Max läser böcker & Fanny kommer hem ♥

Max har nu efter sportlovet läst ut serien
”Tage på camping” böckerna, som var några
av de första ”riktiga” böckerna han tränade att
läsa ur och lite kul att ta fram dem igen och läsa
nu efter många år. Å jag sitter bredvid och blir
lite rörd att höra hans flyt i läsningen. Som vi
har läst och tränat under alla år och även om
det tagit mååånga år att komma hit, där vi är
idag, så har det varit såååå värt den resan. Vi
har aldrig gett upp, utan vi har försökt hålla
det kul och spännande under åren, med en
massa uppehåll och pauser. För det har jag
känt varit såå viktigt för Max. Att verkligen ta
pauser under alla lov och dyl. För då har Max
aldrig blivit less och både fått en liten längtan
och jag upplever oxå att färdigheterna har fått
landa och befästas under den tiden. Så skynda
långsamt är verkligen en bra beskrivning. Sedan
att hitta lämpliga böcker med lagom text och
innehåll är ju oxå avgörande. Så bara för att man
har lite svårare att lära sig vissa saker, så ska man
inte ge upp. Utan vill man något riktigt mycket,
ge det tid och gör det till något roligt och inte ett
måste. För mig som mamma har just talet och
språket och att kunna läsa, fått ta en stor del av
vår träning genom åren. Just att kunna kommunicera
och förmedla vad man vill, har varit så viktigt för mig.
Men sedan har jag haft ett öppet sinne, skulle det
inte ha gått för Max att lära sig tala och läsa, så finns
det det så många fina kommunikationssätt, det gäller
bara att hitta det som passar. Max började att använda
tecken som stöd och bildstöd och pictogrambilder då
han började kommunicera, när han inte hade något
tal i början. Å det fungerade så bra. Sedan har vi
kunnat fortsätta våran resa under åren med att ljuda
bokstäver, få ihop till ord, bilda meningar och idag är
vi här. Det har varit helt underbart att vara med på
denna resa 💛

Ja, men ÄNTLIGEN är syrran hemma igen 💛
vi hämtade henne på busstationen ikväll &
for sedan direkt en sväng och hälsade på
farbror Tommy. Å även vovven Abbe blev
superlycklig att få hem Fanny 🙌🏼

/Anna