Läsläxa…..

 

Max har varje vecka
en läsläxa från skolan
och ikväll läste vi den
innan han skulle sova.

Max chansar med bildstöd….

Max chansar så mycket
då det är bilder till….

IMG_4626 kopiera

IMG_4628 kopiera

…då ser Max på bilden och ser vad det är och
fattar vad vissa ord är, utan att direkt behöva
läsa dem, så det blir lite fusk ;)

Kortare ord går ju bättre.
Svårare med längre ord.

Men härligt då Max aldrig
protesterar då jag inför något nytt,
huvudsaken det har någon rolig
lite ”twist” och det behöver inte
vara mycket….

IMG_4640 kopiera
busiga Max vill alltid vara med på bild ;)

…jag har typ vita kartongremsor
som jag återanvänder hela tiden,
genom att bara klistra över med vita
klistermärken lappar och så skriver jag
bara ett nytt ord som vi tränar på.

Så nu har jag då tagit de ord
som finns i veckans läxbok och
då blir det för Max att ljuda och läsa
bara ordet, utan bild….

IMG_4636 kopiera

…så den här veckan var det ganska svåra
och långa ord, så jag la bara till ”twisten” till
max: ”…då får du sortera upp i 2 högar,
då vi läser, en för dem du kan och en för
dem du inte kan” och bara en sån sak, så
blir Max laddad och säger ”…JAA” ;)

Så han gjorde.
Sedan de som han inte kunde,
körde vi såklart ett varv till ;)

Han har dock väldigt svårt med
längre ord, med flera bokstäver i.
Han vill fortfarande gärna bokstavera
ordet, trots att vi försöker hela tiden
”ljuda ihop alla bokstäver”. Men om han
får ihop de två första bokstäverna i
ordet genom att ljuda ihop dem, då hör
han som resten av ordet. Så jag skulle
egentligen ha delat upp de länge orden
i lite ”stavelser” med mellanrum mellan.

Det är som fascinerande detta med
tal- och språk, speciellt då det inte är
självklart, då blir det så mycket mer
tanke bakom allt och jag inser själv
hur pass invecklat det ändå är, för en
som har lite svårare att lära sig och där
det inte bara ”hör” till utvecklingen.

Men jag är helt övertygad att en
dag så kommer Max både kunna
läsa och skriva, även om det bara
tar lite längre tid att nå dit.

annaskrift2 copy

Feberfri kille… :)

 

Har en feberfri kille
nu här hemma, så idag
får det bli en sista återhämtningsdag
och så blir det kanske skola imorgon igen ;)

Blev så mycket piggare redan
igår eftermiddag, både i ögon
och i hostan. Tror inhalationerna
har hjälpt till bra! Dock sover han
oroligt, så en själv har inte fått sova
så mycket :/

Frisk luft….

Så idag blev det oxå lagom
härligt med nollgradigt ute, efter
länge med 20 graders kyla, så vi
gick ut och fick lite frisk luft idag
i värsta snöandet…

 

IMG_4573 kopiera  IMG_4575 kopiera

…så vi har kört lite snöbollskrig
och så har Max klättrat i  snöhögarna som
nu börjar bli ganska stora och härliga….

 

IMG_4583 kopiera  IMG_4586 kopiera

…så vi var ute en liten stund.
Max ville vara ute länge, men
vi begränsa oss, så vi inte får något
bakslag i infektionen.

annaskrift2 copy

Leka spion….

 

Max tittade på Mekatronik
Barnkanalen på morgonen
där de gjorde spionsaker 👍 …..

 

plankan

….Max skulle såklart vara 👀 spion sedan
och istället för avancerade videokameror
och dyl, så bar Max på en planka och
gömde dig bakom när han spionera
….smart va ?! ✌️

annaskrift2 copy