Vissa är trötta, andra inte ;)

 

Ja, nog tar det på med
baciller i ett hus. I alla fall
för ”gammel-folket” ;)

Men inte för Max. Han har kört
på i 180 idag, trots feber. Han har
varit fullt speedad och farit mellan
olika saker hela tiden.

Vi fick honom dock se en film
idag på TV, ”Dumma mej” och han
var väldigt inne i filmen, så då
kunde vi föräldrar slappna av i
soffan och vi somnade bägge två (!)
Jag vaknade av att Max ropade högt:
”…vakna mamma, vakna pappa,
inte ska ni väl sova” ;)

Bajsspelet….

Vi har bland annat spelat
Bajsspelet idag, jag & Max.
Ett spel jag rekommenderar
varmt till julklapp, lätt att förstå,
stor tärning att slå med, bra rutor att
flytta mellan och samtidigt träna räkna
och såklart…kul då det är bajs-korvar det
handlar om ;)

IMG_2297 kopiera

..och grymt roligt är det ju då
mamma hamnar på antigen en
gul eller brun ruta, då man antigen
ska göra ”kiss” ljud eller ”prutt” ljud ;)

IMG_2298 kopiera
..stor och bra tärning och Max gör
automatiskt nu att han räknar
prickarna åt både hans själv
och då jag har slagit….

IMG_2299 kopiera

…här är det Max som tar i
från tårna, då han ska göra
ett ”prutt-ljud” då han hamnat
på en brun ruta ;) ….

IMG_2300 kopiera

…och japp Max hann
först till toan och vann!

Sedan är det alltid kul att kika i locket
och kolla in alla varianter av bajskorvar
som finns som spelpjäser, vad de heter….

IMG_2314 kopiera

IMG_2316 kopiera

….enkelt, roligt och går ganska snabbt att spela,
vilket oxå är bra, så det inte tar för länge och det
hinner bli ointressant ;)

annaskrift2 copy

Pysslat armband….

 

Max är gode så rastlös
här hemma nu, vilket är
förståerligt efter varit sjuk
sedan onsdag förra veckan.

Så nu vill han ju hela tiden
göra olika saker och går bara
mellan mig och ”fassan” och vill
att vi ska hitta på nått.

Pysslat armband….

Max fick ju hemskickat
ett armband från ett tag sedan
av en som läser bloggen, som jag
skrev om här >>

Tror sedan det var typ dagen efter jag
skrivit om det på bloggen, så hade
Max farmor ”sprungit över” ett
pyssel-kit, för att just göra sånna
armband. Så idag kändes som perfekt
dag att testa detta….

IMG_2242 kopiera

IMG_2246 kopiera …den här heter ”Fancy Loops”
och det är då en massa små
gummiband i olika färger och
så följer det med en lila sak med
piggar, där man ska trä på
gummibanden.

Sedan använder man en liten virknål
och dra gummibanden över varann
och ”fläta in dem”i varann, ungefär
som gammeldags ”fingervirkning”
på händerna. Medföljer även en
bruksanvisning och små plastsaker
för att fästa det hela och kunna fästa
runt handen som armband….

IMG_2247 kopiera

IMG_2260 kopiera

IMG_2262 kopiera

…Max gillade att få välja färger och
var duktig att trä på de små gummibanden
på piggarna….

IMG_2266 kopiera

…Max testade även att använda virknålen,
men det var lite trixigt, då man ska dra upp
den som ligger underst hela tiden och över den
andra, så det tyckte han var för svårt. Så vi gjorde
ett samarbete, att han drog på gummibanden och jag
tog hand om virknålen….

IMG_2272 kopiera

IMG_2283 kopiera

IMG_2288 kopiera

…så han har gjort detta armband, med
lite av min hjälp med virknålen. Så ganska
mallig var han efteråt ;)

Den som Max gjorde, var den ”enklaste”
modellen att göra, men vi testade även en
svårare variant med fler färger och fler
gummiband….

IMG_2286 kopiera

IMG_2287 kopiera

…och det blev med runt, tjockare
och stadigt ;)

Kul att testa….

Ja, så det var kul att testa på.
Tror dock inte att det var något
pyssel, som Max kommer vilja
återkomma till direkt, var inte så värst
intresserad, även om han nu var med hela tiden.

Ett litet tips för er som har lite pyssliga
barn dock, tror de kan tycka det här är
lite kul ändå, speciellt om man kan fixa
virknålen.

annaskrift2 copy

Max önskelista till tomten….

 

Så himla underbart!
Kan passa på att visa att Max
nu har skrivit sin allra första
önskelista själv till tomten

Vi har suttit lite då & då nu under ett
par veckor och tagit ett ord i taget och
Max har härmat bokstäverna framför
honom, och skrivit helt själv ….

 

IMG_2231 kopiera

…svårt att se vad det står? Ni ska
få lite hjälp på traven….

Skriva till tomten…..

Vi pratade lite om att vi skulle
träna skriva lite mer här hemma
och då jag frågade om Max ville
skriva en önskelista till Tomten,
sa han: ”…JAAA!” och sedan började
han fundera….

IMG_1866 kopiera

…och här sitter han och pratar med
mig om vad han ska skriva först ;)

IMG_1870 kopiera

IMG_1868 kopiera

…vi har ju de gamla bokstäverna, som är kanon
att sätta upp så här och så har Max fått skriva
av dem…

IMG_1871 kopiera

..han började med ”..till tomten” ♥
och sedan började önskelistan att
fyllas på…..

IMG_1872 kopiera
IMG_3484 kopiera

IMG_2240 kopiera

…så överst står det moppe och så hulken.
Moppe var lite oväntat ;) men Hulken dräkt
har han pratat om länge att han vill ha…

IMG_3504 kopiera

IMG_3487 kopiera

…han förklarade att hans pennor uppe
i hans rum är nu dåliga, där vill han ha
nya att rita med….

IMG_3499 kopiera

IMG_3503 kopiera

IMG_2239 kopiera

…en vanlig pulka såg han i reklamtidning
och så filmen Frost som han inte har sett….

IMG_3500 kopiera

IMG_3501 kopiera

IMG_3502 kopiera

…fröknarna på skolan pratade om hur
kul det kan vara att prenumerera på
Bamsetidning och läsa, så då skrev han upp det och
trollerilåda och så såg han en häftig snöscooter i
en leksakstidning, typ en sparkcykel med medar…

IMG_2231 kopiera

…ja, så det var hela önskelistan.
För mig känns det stort att Max
skrivit allt detta helt själv, och bara
haft stöd att titta på bokstäverna.

Så kul och jag hoppas såklart att tomten
kommer bli lika imponerad då han får
listan, som vi nu givetvis måste skicka iväg oxå.

 

annaskrift2 copy

 

 

Racerbil & traktor….

 

Idag har Max fått sitta
med och köra både racerbilen
och traktorn med ”fassan”….

 

rally traktor

…så vilken höjdare alltså!

Fotografering julkort….

Sedan riggade vi upp en liten
fotohörna i vardagsrummet för
årets julkortsfotografering….

 

foto

…härligt att ha 2 barn som bjuder på sig själva
och ställer upp. Så nu en massa bilder att sortera
och så hitta på vad årets julkortstema ska bli…lite
datorpyssel med andra ord ;) Japp, jag är en sån som
fortfarande älskar att skicka vanliga julkort !

Ny vecka….

Max nybadad och ser ”Bolibompa” nere
med ”fassan”, idagboken ifylld och klar
och skolväskan packad för en nya skolvecka.

Imorgon har vi utvecklingssamtal
på skolan med Max. Blir kul att höra
hur han sköter sig i skolvärlden ;)

annaskrift2 copy