Pepparkaksbak ♥

 

Åh, lycklig mamma hade
2 stycken ungar som ville
baka pepparkakor idag ♥

Det är ju tradition och det
är verkligen då doften sprider sig
i huset, som man känner att
julstämningen kommer…

 

IMG_2490 kopiera

IMG_2400 kopiera

IMG_2366 kopiera  IMG_2375 kopiera

IMG_2377 kopiera  IMG_2378 kopiera

IMG_2387 kopiera

IMG_2394 kopiera  IMG_2413 kopiera

IMG_2412 kopiera

…imponerad över Max i år. Han var så aktiv
och gjorde det mesta helt själv, han var
verkligen superduktig!

IMG_2430 kopiera  IMG_2437 kopiera
IMG_2408 kopiera  IMG_2441 kopiera

IMG_2480 kopiera  IMG_2483 kopiera

IMG_2479 kopiera

…en talande bild efteråt
att Max varit väldigt aktiv ;)

Doftar ljuvligt….

Lukten av bakade pepparkakor
är helt underbart….

IMG_2489 kopiera

IMG_2491 kopiera

…och charmigt är ju då Max
bakat alldeles själva, för då blir de ju
extra charmiga, såsom här till exempel,
en gran som saknar toppen, en ängel som vilar
på sin axel, en gubbe utan underkropp och lite
snett & vint ;)

IMG_2492 kopiera

IMG_2505 kopiera

IMG_2506 kopiera

…så nu har vi nybakade pepparkakor till
första advent imorgon ♥

annaskrift2 copy

Skriva kort & slå in paket…..

 

Som Max har längtat.
Men idag fick han äntligen fara
och besöka sin bonuskusin Agnes.

Innan hade han lagt ner mycket
kärlek i att slå in en present &
skriva ett kort alldeles själv till
henne ♥

Skriva kort…..

I morse, förtfarande i pyjamas
så satt han sig och skrev kort till
Agnes….

IMG_3632 kopiera

IMG_3631 kopiera

…vi satte upp de gamla bokstäverna
som vanligt som stöd och så skrev
han själv av dem….

IMG_3633 kopiera

…här har han kommit halvvägs med kortet
och skrivit ”…till Agnes” där A hamnade lite
charmigt upp och ner ;)
IMG_3636 kopiera

IMG_3634 kopiera

…och här har han skrivit allt klart
”…till Agnes från Max” ♥

Slå in paket….

Sedan ville han ge Agnes armbandet
som han pysslade ihop tidigare och
som ni kan läsa om här >>

IMG_3641 kopiera

IMG_3653 kopiera

IMG_3657 kopiera

…sedan for vi och hälsade på dem
och de hade ett par roliga timmar
tillsammans och lekte både inne och
utomhus.

annaskrift2 copy

 

Fredagsmys….

 

Alla har vi olika
fredagsmys, när glassen
var avklarad så var det utklädning
på programmet för Max….

fredagsmys

…..👍 utklädning är kul :)

Vet ni vad han gör på höger bild?
Jo, leker att han rensar avloppet
i toaletten 😂 😂 😂 …..ja, hans härliga
fantasi alltså, jag upphör aldrig att förvånas ;)

annaskrift2 copy

Besök på ögonmottagningen….

 

Idag hämtade jag Max lite
tidigare på skolan för planerat
återbesök på ögonmottagningen.

Väntrummet….

I väntrummet fanns det
mycket skojsiga saker att
leka med ….

IMG_3583 kopiera

…och det var perfekt, då vi fick vänta
lite extra länge, då det var lite försenat.

Första svängen in ….

Så först var vi in en sväng,
där de gjorde de vanliga
undersökningarna, som de brukar,
kollar ögonen med en massa mojänger
för att sedan avsluta med en syntest….

IMG_3587 kopiera

…där Max ska peka på bokstaven i
knäet på skylten, som motsvarar samma
bokstav på skärmen där framme och där
den röda punkten är.

Vi pratade uppföljning om Max lappträning
för ena ögat. Han har ju haft lappträning en längre tid,
för ena ögat, då han såg 2 snäpp sämre med ett öga. Då kör
man lappträning för det bättre ögat, så det andra får ”träna”
och upp till ca 8 års ålder så kan man påverka synen så här.

Han har ju nu se senaste 3 månaderna
haft lappträning 3 dagar i veckan/ 2 timmar åt gången.
Vi håller ju på ”trappa ut” lappträningen och då måste
man trappa ut den försiktigt, för slutar man tvärt, då behåller
man inte resultatet som lappträningen har gett.

Droppa ögon & fika….

Max fick droppar i ögonen
och sedan fick vi gå ner och ta
en fika medans vi skulle vänta
45 minuter…

IMG_3588 kopiera

…så då gick vi ner och tog en fika.
Max en bulle såklart ;)

Pupillerna vidgade sig fint
av dropparna och snart såg
Max ögon ut så här….

IMG_3601 kopiera

…typ hela ögat en enda stor pupill ;)

Lite skojigt….

Lite skojigt eller (?)
bjöd Max på i väntrummet,
andra gången vi sitter där.

Vi trodde vi bara skulle få komma
in direkt efter 45 minuter, men inte det.
Vi fick nog vänta 20 minuter till. Så då
ville Max göra typ ”gäster med gester
som han älskar. Han gillar programmet
härmaporna på Bolibompa, som är typ
samma program….

mall-spelaktuellt-650x366-png

…där man får en lapp, där det står
vad man ska härma och de andra
ska gissa vad man gör.

Så Max började med det i
väntrummet och lite roligt är,
att Max låtsas varje gång, gå fram
till ett bord och ta en lapp och låtsas
läsa och sedan går han ut på golvet
och gör detta med gester…

…så han gjorde allt från ko till
skidåkare. Han varierade mycket.
Många djur men även saker såsom
glasögon och halsduk…till exempel.

Det satt en gubbe ganska nära oss och han
hade så roligt åt Max och skrattade varje gång
han gjorde en ny. För extra roligt blev det om
jag gissade fel någon gång så sa Max:
”…men mamma, det var ju en……” och då hade
Max ett sånt där tonfall att ”fattar du inte det” ;)
och då hade gubben så roligt åt det :))

Men så kommer vi till det som var helt
oväntat från Max sida och som gjorde mig så
paff och som gjorde att gubben skrattade mest.
Max ska göra en ny gest och sätter fingrarna
mot munnen och jag blir alldeles paff.
Det var väl ändå inte……
Jag frågar:
”….låtsas du röka en cigarett??”
”…ja-a” svarar Max som det mest naturliga
i världen och gör verkligen gesten av en
som röker en cigarett och blåser ut röken efteråt (!)

Jag har dock ingen aning vad
han fått det ifrån? Ingen av oss röker ;)

Kändes först både lite pinsamt att ett barn
gör det men samtidigt såg han så rolig ut,
så vi skrattade gott, mycket oxå för det var så
oväntat i blandningen mellan djur å sånt.

Andra svängen in….

Andra svängen in i rummet
så får Max kolla in i denna
mackapär…

IMG_3600 kopiera

…som då mäter lite mer, hur Max synfel är,
om han behöver några nya glasögon.

Summering…..

Max har ju haft glasögon nu i 1 1/2 år
och det har fungerat superbra. Han har ju
dock sett 2 snäpp sämre med ena ögat, men
det har vi lyckats fixa till med lappträningen. Idag
ser han lika bra (eller dåligt ;) på bägge ögonen,
så lappträningen har gett resultat. Men vi kan inte
sluta med den än. Nu de närmaste 4 månaderna ska
han träna 2 dagarna i veckan med 2 timmar vardera,
eller om vi hellre vill ta 3 dagar med 1 timme. Det fick
vi avgöra själva. Sedan uppföljning igen och utvärdering
om att trappa ner ytterligare.

Han har inte fått någon mer nedsatt syn,
så han behöver inte byta till nya glasögon.
Däremot fick vi hem ett nytt ”recept” på
bidraget som man får till nya glasögon, eftersom
de nuvarande skalmarna har börjat ”korva”
till sig lite och skaver bakom öronen. Så vi ska
först kolla omdet går fixa hos optiker först, eller
om vi behöver ta nya glasögon helt.

Så annars var väl allt till belåtenhet.

Lite skojigt igen….

Lite skojigt och charmigt i ett,
var att då Max var färdig, skulle
han få välja sig någon grej, för att
han varit duktig. Idag kollade han bara
på ringarna. Struntade i alla djuren som fanns.
Så han plockade fört en ring med en fjäril på,
som han skulle ha själv.

Sedan tittar han upp på tjejen framför honom
och säger:
”…jag vill ha en ring till och ge till
min storasyster
”.
Japp, Max charmade henne totalt så
hon tvekar inte alls:
”…men såklart får du ta en till då” och
log till Max…

IMG_3594 kopiera

…så Max tog en blomring till sin storasyster
och det visade sig att han hade en liten baktanke
med den. För när vi står i hissen, så tittar Max på
ringarna och säger:
”.då får jag kanske vara i hennes rum”  ;)👍 ❤️

Så när vi kommer hem så får
syrran ringen….

IMG_3602 kopiera
IMG_3606 kopiera

…rymdes faktiskt på lillfingret ♥

Jo…och Max lilla ”kluring” gick hem,
Max fick följa upp på syrrans rum en
stund innan Bolibompa.
Vilken lycka ♥

annaskrift2 copy