Heja Zlatan….

 

Igår kväll var det ju
fotboll, Sverige spelade
men för Max blir det inte
”heja Sverige” utan ”heja Zlatan” :)

Vi visste ju inte om Zlatan skulle
spela först, då han varit skadad, så
kikade vi på TV innan matchen skulle
börja och Max hade tagit på sig Sverige
tröjan och de säger att Zlatan ska spela
och då blev Max så här glad….

 

zlatan

…så Max orkade se första halvlek
av matchen som började ganska sent
och han höll mest koll på, var Zlatan
fanns på planen och Zlatan fick ju
göra ett mål, till Max stora förtjusning ;)

Max sjunger och pratar till Zlatan…

Ni har väl inte missat filmklippet
från i fjol, då Max var 6 år och sjöng
till Zlatan och pratade till honom via
filmkameran, ni kan se det här….
.

.

…så roligt få det inspelat och att
ha kvar, det kan man se många gånger ♥

annaskrift2 copy

Max sett Mora Träsk i Piteå…..

 

Idag fick vi fara
och göra något riktigt roligt
med Max. Mora Träsk kom till
Piteå! Max har DVD med dem
här hemma och sjunger och gör
rörelser med dem lite då & då,
så då var det kul att få se dem live !

Mora träsk….

Så här en förväntansfull
kille på plats på golvet
framför scenen….

IMG_0019 kopiera

IMG_0022 kopiera

…sporthallen fylldes med mycket
barn och föräldrar i dag….

IMG_0057 kopiera

…och det är något visst med sång
och rörelser tillsammans och för både
barn & vuxna…

IMG_0049 kopiera  IMG_0024 kopiera
IMG_0046 kopiera  IMG_0048 kopiera

…så det var mycket olika rörelser hela tiden
och många som lockade barnen till skratt, såsom
denna sista bilden på Max, då de skulle peta in
bägge fingrarna i näsan ;)

En liten filmsnutt på Max…..
.

.

…japp en höjdardag som vi avslutade
med ett besök på Big Boy och åt en
hamburgare och Max fick en ballong
med sig hem….

IMG_3376 kopiera

…och när vi kom, satt vi upp
affisch på Max dörr….

IMG_0060 kopiera

…och Max fick sig även en Mora Träsk
t-shirt, som han kanske ska ha på måndag
på skolan ;)

Psst…..sedan köpte även den här mamman
en DVD, som kanske blir en fin julklapp,
men skvallra inte till Max ;)

annaskrift2 copy

Inredning med Max härliga uttal…..

 

Jag har försökt ta tillvara
och bevara Max underbara uttal,
som blir då han saknar vissa ljud,
då han pratar.

Just nu är det ju framförallt de
bakre ljuden i munnen som är svårt,
k och g , men vi kan höra någon början
till dem i bland, i vissa kombinationer av
ord. Sedan såklart r är ju svårt än. Så
han har ju gjort en otrolig utveckling
i sitt tal- & språk och nu surrar han ju
oavbrutet här hemma, om än med några
ljud borta fortfarande ;)

Inredning här hemma….

Ja, ni såg kanske ”bilmattan” som
vi pysslade fram tidigare, där Max
uttal har skrivits ner där….

IMG_1333 kopiera

…ni kan läsa mer om mattan
och hur vi gjorde den här >>

Leka affär & café….

Men så har jag även för ett tag
sedan gjort ett par skyltar till Max,
där han leker affär eller café eller restaurang.
Dessa började jag redan med förra året, men
tagit lite tid att knåpa ihop, så inte förrän nu
vi har kunnat sätta upp dem.

Så nu får ni läsa dem utifrån Max
härliga perspektiv ;) Det är han som sagt
vad vi skulle ha med för mat & fika på sina menyer
och han har sagt vad jag ska skriva och då har jag tagit
det ”ordagrant” ;) Han har även bestämt priset på
alla ;) Så läs dem, som det står, så kan ni nog oxå
får er ett härligt skratt…..

 

skylt maxhambugare1

skylt max kopia fika2

…. ja han är dyr på ”pitsa” och ”dlicka
medans ”taffe” och ”hambulale” är billigt ;)

Lekfulla inslag överallt…..

Ja, den här mamman här hemma
är nog på samma barnsliga nivå som
Max. Därför blir oxå väldigt många rum
här hemma inredda på ett lekfullt sätt ;)

Så i vårt ”mellanrum” då vi kommer
upp för trappen, har vi gjort en liten
”kökshörna” för lek & bus….

 

IMG_1829 kopiera  IMG_1830 kopiera
IMG_1832 kopiera

…här har vi tagit in från lekstugan nu i vinter,
lite saker, för Max älskar att laga i sitt kök, så då
måste det ju gå även vintertid.

Max ville ha någonstans där han kunde
steka hamburgare, så jag målade en vanlig
träbricka svart , så det blev ett ”stekbord”
och den är Max nöjd med ;)

Ett litet bord att duka upp på….

IMG_1837 kopiera

…och över soffan ser ni då skyltarna,
med Max ”menyer” ;)

IMG_1835 kopiera

IMG_1836 kopiera

…i fönstret har han sina
bullar, kakor och mackor ;)

Ja, så nu i vinter lär det nog bli
en hel del lek i denna hörna, kan
jag tro :)

Anpassning till lek….

Just att jag fokuserar mycket av
vår inredning här hemma, med saker
för lek & bus, är både för att Max älskar
verkligen att leka och just rollekar av alla
de slag. Men även för att jag då själv har
en smärtproblematik så är det svårt för mig
att ”ranta” och fara.

Jag blir direkt sämre i min sjukdom, om
jag far någonstans, så jag måste hela tiden
anpassa mig och spara energi och  planera
hur jag ska orka. Så då är det väldigt bra att ha
en massa roligt bus här hemma, eftersom
då oxå Max blir hemmavid mycket.

Då är det perfekt att kunna alternera mycket
mellan olika rum och saker, för både jag och Max,
har förutom en ”busig ådra” bägge två, även den
egenskapen, att vi fort kan bli less en sak. Så vi
måste kunna ha många alternativ att växla mellan ;)

annaskrift2 copy

”Mamma ta kort på mig…”

 

Idag på morgonen var
Max på sprudlade humör
och då vill han göra roliga
bilder.

Han säger till mig:
”….mamma ta kort på mig då
jag gör tokiga bilder
Så fram med kameran och
här kommer lite bilder på
en busig Max….


…ja en kille som börjar dagen
med full glädje och energi och
det var härligt få ta del av, behöver lite
extra energi idag då natten varit jobbig
för egen del.

Men toppen få skicka iväg en lycklig kille till
skolan som idag ska ha både idrott och musik på
skolan och sedan fritte efteråt.

Ikväll är det min tur att anordna ”tjejträff”
som vi har en gång i månaden här i byn. Så
det blir mysigt få lite socialt surr.

annaskrift2 copy