Röjardag

Igår hade vi en
målar & röjardag 
här hemma…

.
..Max var duktig på att hjälpa
till och att packa kartonger på
släpvagnen  tog han till sig med
stort ansvar,  lyssna bara på detta
filmklipp….

.
så vi fick mycket gjort igår
då hela familjen var aktiv
i olika delar. Tummen upp!

Sedan for pappa Jonas iväg
nu i morse med ett välfyllt
släpvagnslass till soptippen.
Så skönt!

/ Anna

Idafors & Storforsen

Igår åkte vi upp till
stugan i Idafors till barnens
morföräldrar. Det blev en
helt underbar dag….

IMG_1102

… Max ville ner till Varjisån och
kika på en gång och sedan fick vi
smaska mumsig smörgåstårta..

IMG_1083
IMG_1142

…busig Max fångar
mormor med håven ♥

Fotboll & spel

Medan pappa Jonas och
morfar kopplade ihop
solpanel på taket…

IMG_1135

…så spelade vi först fotboll…

IMG_1119 IMG_1106

…och sedan spelade vi
triangelspelet…

IMG_1132

IMG_1136  IMG_1130

…och Max körde bilar nerför
sluttningen och testade vilken
som kom längst ;)

Varjisån

Vi gick ner till båtplatsen
en stund och håvade….

IMG_1156

IMG_1162

IMG_1164
…storasyrran rädd att
lillebror skulle falla i ;)

Badgropen

Vi kika in badgropen och Max
blev kaxig och skulle bada så han
och klädde av sig…

IMG_1171
IMG_1175 IMG_1178
IMG_1183 IMG_1186
..och så här långt gick han, till
trappsteget ovanför vattenytan och
så vände han och sa sedan:
”..japp, jag har doppat mig” ;)

Storforsens hotell

Sedan for vi och åt
lunchbuffe på Storforsens hotell….

IMG_1199

IMG_1204  IMG_1202

IMG_1208

IMG_1212
…mycket gott och härlig utsikt upp
över Storforsen efter maten med
en kaffekopp ♥

Storforsen

Sedan for vi upp till Storforsen.
Jag, Max och mormor åkte
bil upp, medan övrig gick upp….

IMG_1217 1

3

4

…vi beslutade dock att alla gå stigen
tillbaka till hotellet, eftersom det lutar
neråt och lättare att gå, så fick gubbarna
sedan köra och hämta ena bilen….

7 9

…min kära mor och far ♥

5

…mina underbara barn ♥

2

..och min underbara äkta hälft ♥

8

10

20

IMG_1262

…så vill ni se ett filmklipp på
vår väg ner efter den stora forsen,
kolla in detta….

.
…mäktigt ”dån” ;)

Här är vyn upp mot Storforsen
nerifrån hotellet…

13

11

12

…vilken natur och älskar färgerna
på både Renfanan och Rallarrosen ♥

Slappa

Efteråt slappa vi lite i stugan…

IMG_1299

IMG_1305

IMG_1306 IMG_1312

14

… playan vid Varjisån i
eftermiddagssol ♥ Helt underbart….

IMG_1320 IMG_1317

….jag höll på slumra i solstolen,
storasyrran slumra bakom Max på filten och
pappa Jonas somnade i hammocken.

Vattenkrig

Sedan hade Max och
morfar vattenkrig…

IMG_1328

IMG_1326

IMG_1331

…och Max njöt såklart ♥

Fiske

Sedan grabbade jag faktiskt ett
kastspö, gick ner till båtplasten själv,
medan de andra roade sig vid stugan och
mamma lagade middag. Fick stå där i lugn
och ro själv i kvällssolen och kasta spinnare….

IMG_1337

…helt ljuvligt ♥

IMG_1341  IMG_1343

…att då dessutom få napp och känna
hur det drar i linan var så himla
magsikt. Lite otippat en fin abborre,
brukar främst vara harr, men det var
en skön känsla få göra en klyka och bära
tillbaka den i till stugan…

IMG_1347

…där middag var serverat och jag kunde
få säga: ”…men jag ska bara gå och tvätta
bort fisklukten från händerna först” :))))

IMG_1344  IMG_1345

…så här tvättar vi händerna ute i det fria.
Utanför utedasset finns en smart grej att
fylla vatten i och sedan ”puffar man bara
upp röret med händer under och får
rinnande vatten över händerna och kan
tvätta sig !

Njöt

Så avslutade kvällen
med att njuta av rökt fisk,
kaffe över öppen eld…

.

IMG_1194 IMG_1196
…så en helt underbar dag med
mycket innehåll och frisk luft
och härlig natur  en massa god
mat och ett härligt avkopplande
brus från både mindre och större
fors ♥

/ Anna

 

 

Norrlandsveckan

Igår fick Max äntligen
fara iväg och se Rallycross
igen live.

IMG_0719 IMG_0720

…och Max hade fått ett
eget ”passerkort” som han
var stolt över ♥

Tyvärr ingen pappa på
startplattan, men ändå
spännande och Max hejade
då istället på alla andra…

.
…härligt aktiv på läktaren :)

Depån

Spännande gå runt i depån
och checka runt på bilarna…

IMG_0726  IMG_0755
IMG_0752

IMG_0745

IMG_0738

…här kollade de in
Thomas Öhmans nya fräna bil,
som oxå vann finalen senare…

IMG_0747

IMG_0751

…här framför Viktor Johanssons
bil, som florerade så mycket i tidningar
innan tävling, så han målat bilen i
regnbågens färger för ”allas lika värde”.
Han vann oxå sin final i sin klass denna dag!

Läktaren

Helt troligt så kikade vi på
bilar där uppe i 7 timmar,
med först träning och sedan
hela tävlingen med alla klasser…

IMG_0768
IMG_0792

IMG_0763 IMG_0765

…hamburgare är ju ett måste på
en sån här tillställning. Sparade
ett program som minne, då jag
fått äran göra designen på affisch
och program till Norrlandsveckan…

IMG_0777

…här står Max och är ”speaker”
i en lokaflaska och det ser ni ju
även i filmklippet….

IMG_0797

…lite mys med ”fassan” som
titta förbi men som jobbade
som funktionär på tävlingen….

IMG_0813  IMG_0824

…Max på otroligt bra humör
hela tävlingen och vi träffade
en del bekanta…

IMG_0782  IMG_0815

…tummen upp för kalla
falukorv-skivor, de e grejer de,
som mellis ;)

IMG_0819

IMG_0820

IMG_0826

…mycket folk var det och superbra
väder och här i slutet då kvällssolen
låg ganska lågt. Tävlingen avslutades
vid 19.30 tiden på kvällen.

/ Anna

 

 

 

Sommardagar

Vilka härliga
sommardagar
helt underbara!

Vi fick ju äntligen lite
sommarväder med sol och
värme, så grymt härligt.

Målning

Igår började dagen
med målning…

IMG_0528

…dottern målade på baksidan av
huset, jag finlirade det sista på
gårdsskylten  och Max ritade ett
porträtt av sin mamma…

IMG_0521

…och det ser ni väl att det är jag!

Skylten och lite
annat piff, gjorde ju
hela skillnaden i skåpet…

IMG_0529  IMG_0533

…mysigt med gårdsnamn
på landet, tycker jag ♥

Badplatsen

Igår bestämde vi oss för
att fara till badplatsen nån
timme på eftermiddagen…

IMG_0536

..badplatsen ligger där i bakgrunden
så vackert inramat och mysigt gå
grusvägen fram till sommarkiosken
och sedan ner till Brukets badplats…

IMG_0549

IMG_0538 IMG_0539

…mycket folk och många vi
kände, så det var skoj….

1 2

IMG_0550 IMG_0551

…Max gjorde sandglass
som han bjöd runt på och
sedan övergick han till att
servera kaffe i glasstrutarna ;)

IMG_0556

…vi mös lite på filten och lekte
med bilar och sedan finns det ju
dem som inbjuder till extra lek…

5

…där Max fick flytta över och köra
race med bilarna på annan handduk
och de fick även en ”tjuvstartsdomare”
(som står där i bakgrunden) som som
då avgjorde om det var tjuvstart på
någon av bilarna ♥

Sommarkiosken

Sedan tog vi middag på
sommarkiosken då pappa
Jonas slutat jobba
(trots semester) …

IMG_0572

…med vacker utsikt ner
över badplatsen.

Kaffe på playa

Sedan en kaffetår uppe i
Holmträsk där de byggt en
ny pool…

.
…lite avis javisst!

Smultron

Sedan igår kväll plockade
vi lite smultron på strån,
jag & Max…

IMG_0631

IMG_0633

…mums!

Gräsklippning/fyrhjuling

I morse körde grabbarna
denna kombo….

.
…nu vill gärna Max
köra fyrhjuling ofta ;)

Bada pool

Idag har det varit varmt här
men jag orkade inte till någon
badstrand idag oxå, så Max fick
bada på hemmaplan, då de andra
i familjen har rantat….

IMG_0702

.
..och han har haft skoj
med sin lilla pool och med
Max fantasi, så har han sällan
trist, han gör allt skoj, vilket är
en härlig egenskap!

Så ljuvliga dagar,
vi har njutit av värmen!

/ Anna