Julmyset fortsätter…

Annandagen Lördag den 26 December 2009

 
Nu är det jul igen….
Ja, tänk den kom till slut. Nu sitter man här mitt
uppe i den och bara myser. Eller rättare sagt har
mycket av gårddagen gått åt till plocka efter julklapparna.
Speciellt då man tar sovmorgon……

Julaftonsmorgon…..

Julaftonsmorgonen kunde inte börja bättre.
Barnen vaknar och kommer och kryper ner i våran säng.
Men det bästa med allt är att
klockan är inte 06.00….
….inte ens 07.00….
….utan helt otroligt 08.30!

Det har väl aldrig hänt sedan Max föddes =)
Kul att det kunde hända just idag. Vi var ju uppe längre kvällen innan, men kunde väl aldrig drömma om en sån lång och skön sovmorgon på självaste julafton =)

Efter myspys i sängen blev det ner och titta i julstrumporna. Fanny var på helspänn. Men först blev hon väldigt besviken. Hon såg direkt att det inte stack upp några paket ur strumporna, som det brukar. Hon började dock leta i strumporan lite mer då jag sa ….”men har tomtenissen verkligen inte lämnat något” (vi har som traditon att tomtenissen kommer till oss natten innan julafton och fyller strumporna med varsitt paket, som man får öppna på morgon) Så Fanny känner och till sist i sin egen strumpa…och där låg det ett brev som sa att i år fick hela familjen en stor julklapp ihop istället för flera små. Så de fick leta under granen och hittade detta….

Så de blev eld och lågor….
Den innehöll en ratt och pedaler till vårt xbox 360 spel.
Oj, vad dottern blev nöjd. Även Max att bara få sitta och ”ratta”.

Julaftonen fortsatte med ”rallycross” och ”rally” framför TV:n.
Väldigt kul. Testade själv att köra och det är fränt, men man är
ingen körtalang. Jag hann till och med att volta med bilen :0
Det var otroligt skönt att bara ta det lungt på julaftons förmiddagen
och mysa med familjen. Känns som dagen blev extra lång.

Själva julaftonen…..

Det blev till slut eftermiddag och dax att svira om.
Här är barnen redo för en julafton hos farmor och farfar….


Max med slips =)

 
Max med farmor & farfar

En tecknande Jultomte…..

Höjdpunkten för barnen vänta inte på sig så länge.
För efter maten och lite kaffe knackade det nämligen
på fönsterutan och en jultomte tittade in.

Max var först lite avvaktande, men när jultomten
började teckna och prata samtidigt…..

.blev Max som en solstråle och blev
fullkomligen helt exalterad !!!!
Han började vift och teckna en massa
och var hur glad som helst. Inte var han
skepisk länge…..

….tomten fick både ett handslag….

… och en kram =)

Sedan gick han och hämtade Fanny för att hon oxå
skulle krama tomten, så det blev en gruppkram…..

Så man kan väl säga att tomten fick ett
varmt välkomnande =)
Sedan blev ju tomten väldigt ”poppis” då han
började dela ut julklappar. Ser ni Max smile…..

Vi hade en superbra tomte som tecknade hela tiden.
Max var eld och lågor och började till och med och skulle
sjunga och teckna ”Rudolf med röda mulen” för tomten =)

Julklappsöppning…..

Ja…oj vad julklappar.
Barnen hade roligt och de fick så många fina
och roliga julklappar. Härligt och se deras förtjusta miner.

  
…bland annat verktygskit, stor mysig nallebjörn, Blixten Mc Quenn,
samt mycket mera. Tusen tack alla!

Sedan blev det ett mysigt avsked med tomten.
Max sprang för att ge honom en sista kram innan
han skulle iväg igen.  Så mysigt!

En rolig julaftonskväll…

…spenderades framför xbox. Vi tog nämligen med
ratten och pedalerna och det kördes hej vilt i vardagsrummet.

Även Max fick köra och var så nöjd =)
Här sitter han i farbror Fredriks knä.

Men höjdpunkten var när farfar
satt sig bakom ratten.
Oj vad vi skrattade……
Han var mest utanför banan
än på vägen då han körde.

Fanny låg dubbelvikt i soffan,
tårarna sprutade på vissa. Ja, o så kul det var =)

Ny familjemedlem…..

…vi fick en ny familjemdlem under julafton..

….storasyrran fick nästan en riktig katt i julklapp. En ”furreal” katt som är ganska verklig. Den jamar, spinner, tvättar morrhåren, strycker sig emot dig, blinkar med ögonen. När man stryker den nog länge på ryggen spinner den och vänder sig sedan på rygg och somnar =)

Så nu har vi äntligen en liten kisse i huset igen…om än den inte är riktigt riktig. Så är den det närmaste vi kan komma, eftersom jag är allergisk.

Juldagen…

Spenderade vi bara hemmavid och myste. Kallt ute. Brrr…..
Så vi såg en av Fannys nya filmer ” High School Musical”. Nu har hon alla 3 filmer och är så nöjd. Måste erkänna att grabben i filmen är nu söt =) förstår att han sätter många flickors hjärtan i brand !!!

Idag annandagen får vi middagsgäster i form av mormor/morfar och morbror/moster. Fortfarande väldigt kallt ute så det lär bli en innedag i dag oxå. Vi håller på att montera en av Max julklappar….spännande. Återkommer med vad det är =)

Vi önskar alla en riktigt GOD JUL…..

Onsdag den 23 December 2009

…så här dan före dopparedan
med årets julkort som vissa redan har fått i brevlådan….

Barnen har fått jullov och vi har idag kokat lite knäck.
Vi har slagt in lite julklappar till mormor/morfars katt
och farmor/farfars hundar =)

När pappsen sluta jobbet idag, hoppas jag att lugnet lägger sig
och vi kan mysa framför uppsittarkväll framför TV:n och så hoppas
jag att vi kan spela lite spel och mysa. Skulle även sitta fint att dra
hem någon storvinst i ”uppsittar-lotteriet” . Vi har en lott som,
lika mycket som någon annan, kan innehålla någon miljon =)

Ha nu en supermysig julhelg med era familjer.
God Jul på er, men jag sparar med Gott nytt år, för det
hinner jag nog önska längre fram…

Vi får definitivt en vit jul…..

Tisdag den 22 December 2009


Ja, oj vad det har snöat. Tydligen ska det nu snöa i flera dagar,
så få se om vi riktigt blir insnöande under julhelgen.

Julstrumporna……

…. hänger färdiga i köket och bara väntar på
påhälsning på julaftonsmorgon…..

 

…..jag antar att storasyster kommer vakna tidigt
för att gå ner och ”vittja” =)

Julklapparna är nu placerade under granen och
helt otroligt nog har inte Max ägnat dem ens en
gnutta nyfikenhet. Jag som trodde att jag inte
skulle kunnna ha dem där, utifall han börjar öppna.

På julafton…..

Vi kommer att fira själva julafton hos farmor & farfar.
Annars brukar vi oftast vara här hemma och ha lite knytkalas.
Jag tycker det är skönt att vara på hemmaplan. Men nu i år då
vi ska fara iväg, så känns det oxå skönt. Känns som man inte
behöver förbereda något och man kan ta det ganska lungt.
Det blir även mysigt att hinna vara med familjen och mysa på
julaftons förmiddag. Annars blir det ju att man mest står i köket
och förbereder denna dagen, då man har julafton hemma.
Men nu ska vi nog sitta i soffan och mysa, mumsa nå gott och bara ”vara”.

Nya juldekorationer…..

Har en ny liten juldekoration i köket i år. Tänkte vi skulle ha något
med tecken, så jag gjorde en liten julinspirerad ”tavla” med ”God Jul”.
Den blev mysig i köket bakom kökssoffan.

Max tecknar mycket ”God Jul” i köket då han ser den =)

Julpyssel dagis….

Max har julpysslat på dagis och kommit hem med
en tomte och en pepparkaksgubbe…..

 

….jag tror ingenting går upp mot barnens
egengjorda julsaker. Det är så mysigt!

Rymlingens snabba steg satte mitt hjärta i halsgropen…..

Tisdag den 22 December 2009


Igår kväll ville inte Max sova.
Antagligen pigg efter sovit middag i 3 timmar. Så han bökade på
och pratade i sängen. Jag gick ner för att sitta en liten stund i
soffan framför TV:n med pappsen. Tänkte att han somnar väl.
Då efter en stund, så hör jag plötsligt små trippande steg
på övervåningen…..

…först tänkte jag….
kanske det är någon
tomtenisse ?! =)

Men sedan förstod
jag vem det var
och då fick jag ….

…PANIK……

…vi springer uppför trappen, både jag och Jonas för att hinna upp
innan Max når trappen. Vi hade inte stängt grinden där uppe…
Jajemen, där kommer han springandes, precis då vi kommer upp. Puh!
Han har alltså för första gången lyckats lirka upp låset, som vi har på
hans spjälsäng, där vi har gjort en öppningsbar lucka i ena änden,
så framförallt jag ska slippa lyfta honom i/ur sängen. Så nu blir det
anpassning av låset, så att det inte händer igen. Dessutom måste vi
nog införskaffa oss en nyare grind på övervåningen som är lättare
att öppna och stänga.

Vår lille ”tomte” somnade till slut….

….men det tog sin lilla tid. Jag och pappsen låg i våra sängar
med släckta lampor och låtsades sova, allt för han oxå skulle
lägga sig ner och komma till ro. Men icke det.
Det var svårt att hålla sig för skratt……då man låg och
lyssnade på Max. Han försökte med alla medel, att vi
skulle prata med honom.
Han ropade ”buuuuu…
och han sa ”god natt….” säkert 10 gånger efter
varann i olika tonlägen och varianter.
Han bökade med kuddar och täcken i sängen och
till slut frågade jag vad han gjorde….
då svarar han ”bäddar….”.
Då säger jag att: ”men du ska ju sova…
då svarar han bara ”nenej…..”.
Så vi lät han hålla på i mörkret och han höll
ut länge och var så nöjd med sitt stökande =)

Men till slut så blev det tyst =)