Snöstorm med magplask….

Måndag den 21 December 2009

En ovanlig måndagmorgon….
För idag blev det nämligen stressigt igen att få iväg ungar till skola och dagis. Max som har varit hemma så länge, är äntligen piggelin och hinner fara 2 dagar till dagis, nu innan det blir jullov igen. Så det är nog kul för honom att få lite ombyte ett par dar.

Gäspningarna avlöste varann…..

Det blev dålig sömn i natt. Vi trodde ju förstås att Max skulle somna i bilen hem från Älvsbyn igår kväll, då vi ändå åkte därifrån sent på kvällen. Han hade även smaskat i sig välling innan. Men icke det. Han var vaken hela vägen !!! Sedan somnade han inte till förrän runt 01-tiden (!) och efter det tjorvat resten av natten. För mycket gott i magen, eller?!  ingen aning. Puh! Det var en trött familj som steg upp imorse, kan jag lova.

Snöstorm….

Morgonen bjöd på ”snöstorm”. Det hade snöat mycket under natten och så yrde det bara snö, då vi skulle iväg på dagis. Men Max var skeptisk då jag öppnad ytterdörren. Han tyckte det blåste alldeles för mycket snö och ville vända i dörren =) Så det blev en liten kamp att ta sig fram till garaget. Skönt nog hade bilen stått inne i garaget hela natten, så vi slapp skotta av den.

Mamsens blunder….

Pappsen blir nog inte så glad på mig idag, tyvärr.
När vi skulle iväg till dagis och köra ut bilen från garaget så stod motorhuven öppen. Så jag kolllade (noga, tyckte jag) så det inte var kopplat några sladdar eller så till bilen. Jag såg inget, så jag smällde igen motorhuven. Men när jag backar ut från garaget så blir det ett fyrverkeri av gnistor!!!

Ni ska tro att hela jag blev helt paralyserad……
när jag kommer ut och tittar så var det ju ändå en
liten batteriladdare kopplad till bilen. Så jag slet helt
enkelt av hela sladden !!!!  
Jag förstår inte hur jag kunde missa den?!?!
…aj-aj-aj…
….tur i oturen är kanske att pappsen är elektriker,
om det kan vara förmildrande omständigheter?!  =)

Magplask….

När jag hämtade Max på dagis hade det hunnit bli
rejält med snö. Man pulsade rent fram och snön låg
jämt upp till trappstegen på trappen på dagis.

Så när vi skulle hem sedan och Max
gick nerför trappen, så trodde han väl
trappstegen var slut, då han inte såg det sista.
Så det blev ett MAGPLASK i snön….
och då menar jag magplask. Helt rakt fram
med huvudet ner i snön, så när han reste sig,
var han en enda snögubbem hela han.
Jag tänkte först, att nu börjar han väl gråta,
för han gillar inte få snö i ansiktet.
Men han såg det komsika i det hela och började skratta han med =)

Vill avsluta med att tacka för alla röster jag fick i Julkortstävlingen. Tyvärr räckte det inte ända fram, men jag blev 2:a. så det känns väl rätt gött det med,  men första vinsten med den fina kameran hade ju suttit fint förstås. Se bara på korten jag lagt in på bloggen högst upp, som är taget av Erika med fin kamera. Nog är det grejer det!

Lilla julafton….

Måndag den 21 December 2009

 
…brukar vi ha innan jul, så man hinner träffa dem, som man inte
firar själva julafton tillsammans med. Igår var vi iväg till Älvsbyn
och träffade alla ”småkusiner”.

Eller så får vi ju inte säga
längre. Vissa är ju faktiskt
vuxna, fast man själv har
svårt att hinna med.
Nu börjar ju faktsikt alla
 kusiner vara så stora….
alla utom Max.

Här sitter Max hos Emmy
som är äldst med sina 20 år.
Tyckte det var nyss som jag
och Jonas att barnvakt till
henne…och nu har det gått 20 år =)

Det var roligt att alla 
kunde vara med, vi var full
styrka och superskoj att träffa
alla och surra.

Personliga tecken….

Vi träffas ju inte allt för ofta och det har inte blivit att träna in några personliga tecken tidigare för kusiner till Max. Men nu har vi tagit tag i saken och jag gjorde en liten ”bok” med bilder på dem och så har vi satt personliga tecken till dem. Jag brukar göra väldigt ”enkla små böcker” då vi tränar.


Tar först bara och skriver ut sidor med bilder och tecken (från Ebba editor) och plastar in dem. Vi har en ”Clickman” som man snabbt gör hål i blad med och sedan kan ”clicka” fast spiraler så det blir en bok.

Så fredag kväll började Max ”plugga” in dem och igår kunde han alla 10 stycken. Nu gäller det bara att komma ihåg att underhålla dem oxå. Håller på att förbereda att de även ska in Max ”Idagbok” med bild och namn/tecken så han kan kika där.

Knytkalas….

Vi hade knytkalas igår och det var så
mumsigt med olika pajer, sallad och efterrätt.

Fanny hade ju bakat
kladdkakor till efterrätt
och vi dekorera dem så
här med floursocker. Jag klippte ut en mall i papper med ”God Jul” bokstäver och la det över kakorna och strödde över floursocker så bokstäverna bildades. Blev lite roligare i alla fall. Sedan mumsade vi dessa med en del andra tillbehör som glass, grädde bananer och chokladsås, så blev det en riktigt ”sockerbomb”. Max åt med god aptit !!! Tänk att få alla favoritsaker på samma tallrik =)

De hade så julfint i
Älvsbyn och det var
en härlig julstämning.
Max gillade deras fina 
julgran.

(Nu vill jag ännu mer
ha en grön gran !!! )

Max tyckte det var kul
att gå runt granen och
försöka blåsa ut ljusen.

Han började nämligen gå
och försöka blåsa ut de
elektriska ljusen på julgranen.
Men det var ju lite svårt både
att ljusen var elektriska men även
att det mest bara fladdrar till i hans egen lugg då han blåser =)

Julklapps-tärnings-lek….

Vi gjorde en superrolig och spännande lek där alla deltog.
Alla hade nämligen fått köpa in varsin julklapp för 25 kr.

Vi placerade alla julklappar på ett bord. Sedan hade vi en tärning som man slog en efter en. Om man fick siffran 1 eller 6 så fick man ta ett paket. Så var man alltså snabb att få sifrrorna,  fick man välja paket först =)

Sedan gick man runt så…tills alla hade varsitt paket. Vi öppnade paketen…som var allt från trislotter, ljus, ficklampor till godis. Men det var inte slut med det. Sedan satt vi en klocka på 10 minuter och forsatte sedan slå tärning på tid hela laget runt, så långt vi hann. Fick man då igen siffran 1 eller 6 fick man byta julklapp med någon om man ville. Oj så kul!

Det byttes hej-friskt, kan jag lova…fram och tillbaka…
tills tiden gick ut. Då fick man behålla den man hade.

Max var oxå med …..och helt
otroligt så slog han en 1:a
VARJE GÅNG det var hans tur!!!

Magiska fingrar?! Så vi funderar skarpt om
han ska få fara och välja och köpa någon lott
framöver eller om vi skulle ta och dra till
”Las Vegas” och spela på tärningar =)

Doftar mums i köket….

Lördag den 19 December 2009


..för Fanny håller på att grädda kladdkakor
på löpande band….

….vi ska stå för efterrätten
imorgon på ”lilla julafton
hos alla kusiner och då ska
det förstås vara kladdkaka
med lite tillbehör
enligt Fanny. Få se om vi kan
dekorera dem lite juligt.

Vi är piggare idag!

Inga feber eller så. Jag har till och med varit ut på en kort promenad idag, så härligt med frisk luft och runt 8 minusgrader. Just nu har barnen gått ut med pappsen en stund medan jag vaktar kladdkakorna.

Lite nytt upplägg…

Fredag den 18 December 2009

Jag kan inte sova…..

Värken gnager i mig. Jag känner att jag har feber, så det hjälper
nog till en del. Så därför ligger jag just nu med en vetekudde som får vandra runt i sängen och  med den bärbara datorn på magen =)

Jag grubblar till och från hur jag vill ha det här på bloggen. Alla andra har ju så här….att inläggen kommer direkt. Själv har jag ju haft en ”statisk förstasida” och så har man fått klicka sig fram på inläggen. Men jag kanske behöver förnya mig. Så här testar jag väl åter igen om det går av vänja sig med det. Så det kanske blir lite rörigt ett tag, innan jag blivit ”varm i kläderna ” =)

Sorterar inläggen….

Ska försöka komplettera med någon bild i högerspalten och kanske få till någon annan finess. Har äntligen börjat få till en länklista till bloggar som jag gärna besöker. Jag håller även på att sortera in alla mina inlägg i olika kategorier, så det ska bli lättare att söka sig fram  till exempelvis ”träningsmaterial” osv… Men det tar lite tid att gå igenom alla inlägg. Pust! Det är då man inser hur mycket man har hunnit skriva under dessa 2 år =)

Inspirationen….

…har börjat infinna sig för nya tag med träning och träningsmaterial för Max igen. Har legat lite lågt nu ett tag. Men nu känner jag mig redo för något igen. Så jag ska läsa mig till lite, vad vi nu ska satsa på för något skoj. Vi försöker ju använda oss utav Karlstadsmodellen och Irene Johanssons Böcker. Har precis beställt ”3:e delen” av hennes böcker, ”Språkutveckling hos handikappade barn 3 – enkel grammatik”. Det är både en textbok och en bok med bildmaterial.

Men vi använder fortfarande oss utav del 2 ”Språkutveckling hos handkappade barn 2 – ordstadium” Men logopeden ville sist vi träffade henne att vi skulle börja titta på lite övningar även i den 3:e boken.

Vi  följer inte alls böcker ”slaviskt” på något sätt. Utan jag försöker välja ut lite ”övningar” och lekar som känns rätt för Max. Så jag hoppar lite hit & dit. Sedan får vi väl försöka ”synka” lite med dagis vad vi ska fokusera på.