Telefontid…jo pyttsan…

Tisdag den 10 november 2009


Jag kan bli så fruktansvärt frustrerand, då jag måste sitta i telefon och försöka komma fram på en telefontid och det är helt omöjligt. Jag förstår då inte hur man ska göra för att lyckas. Man ska nog bara ha en enorm tur, helt enkelt.

telefon

Idag tänkte jag ringa till BVC angående Max svininfluensaspruta nummer 2, som han ska ta imorgon. Jag ville ringa och rådfråga hur vi ska göra då Max är lite krasslig just nu. Eftersom jag vet att det är svårt att komma fram på telefontiden, så förberdde jag mig med att Max fick sitta och se ”Kom igång med teckensång” på TV (som han gillar så mycket) och sedan bänkade jag mig med en kaffekopp och den bärbara telefonen i köket. Jag började ringa 08.15, då de öppnar. Sedan ringde jag I ETT , hela tiden bara upptaget, och då hade jag förprogrammerat numret i telefonen, så jag behövde bara trycka på ringkappen igen direkt då det var upptaget. Så jag var ändå hoppfull, att jag skulle komma fram, men ICKE, vid sista samtalet klockan 09.10 blir jag mottagen av den påsatta telefonsvararen igen. Frustrerande är bara förnamnet!!

Jag är ju inte arg på själva BVC sköterskan, hon svarar ju förstås på allt hon kan och kan inte dra över telefontiden då skulle hon väl få sitta hela dagen. Men hur ska man kunna meddela sig? Jag vet ju fortfarande inte om vi ska ta sprutan imorgon. Max har varit lite lätt febrig idag men imorgon kanske han är feberfri och kan fara och ta den. Men om inte, så blir det ju svårt avboka eller rådfråga.

Idag har ögonen varit väldigt klibbiga på Max och som sagt lite febrig och snorig. Pappsen har känt sig krasslig och har mest legat nedbäddad i sängen. Så vi får väl se hur grabbarna mår imorgon.

Rolig sak idag…..

Max ville att jag och han skulle läsa en av pappas ”Bilsport”-tidningar. Så vi satt oss och började bläddra oss fram mellan bilar av alla olika modeller och från olika tävlingar. Max älskar det. Men det roliga var att i just den här tidningen så är faktiskt pappsens bil med på bild från en SM-tävling i somras.

bilsport

bilsport2

När Max kom till den bilden så blev han helt galen =) Han ställde sig upp på golvet och försökte hoppa och tecknade ”pappas bil” och pekade i tidningen och höll på. Det såg för roligt ut *hihi*.

Sedan när jag berättade det för storasyster då hon kom hem från skolan. Då säger hon…”vaaa, är pappa med i den tidningen, då är han ju berömd” =)
Jo, visst blir vi stolta över pappsen då man får läsa om honom i tidningarna, men bäst är det nog så här på vintern, då han är hemma och vi får rå om honom på heltid !!!

annaskrift2 copy

Nu har grabbarna åkt dit…..

Tisdag den 10 November 2009


Vi har väl väntat hela hösten, allt sedan dagisstart
att några baciller skulle komma. Men helt otroligt har vi fått vara friska och krya. Så det är väl inte konstigt att vi så smånigom åker dit.

Idag är nämligen bägge grabbarna här sjuka och hemma från dagis och jobb. Max har ju sin ögoninflammation och snorar även på mycket. Redan igår kände pappsen sig  inte okej i kroppen och har nu bäddat ner sig. Så jag hoppas dock att det inte är något långvarigt och nu är det väl ett önsketänkande om vi tjejer i familjen kunde få slippa bacillerna.

Nu återstår det väl och se om Max blir bättre eller sämre till imorgon, då han ska vaccinera sig igen. Jag måste nog ringa och rådfråga om han ändå kan ta sprutan om han inte har feber.

annaskrift2 copy

Ögoninflammation…

Måndag den 9 November 2009


ögaVi fick höra redan förra veckan
att det gick ögoninflammation
på dagis. Idag trillade Max dit.
De hade börjat rinna ur ögonen
på dagis och efter han idag sovit
middag hos mormor var ögonen
klibbiga och läbbiga.

Så han blir hemma från dagis imorgon, så får vi se
hur det fortsätter. Han har geggat på gode bra hemma
på eftermiddagen och vi försöker tvätta ögonen med
 jämna mellanrum som man rekommenderar.

Tyvärr måste vi ju skjuta på den planerade
fotograferingen imorgon. Det går ju inte
med röda och svullna ögon =(

annaskrift2 copy

Vicken härlig ”barn-kram-snö” =)

Söndag den 8 november 2009

 

snogubb5Idag har vi förstås firat
pappsen på farsdag.

Max har på dagis gjort
den här fina slipsen som
pappsen har på sig.

Max resurs Ingela på dagis,
så just att tidigare har Max
aldrig velat klistra fast
dekorationerna själv (man
kan ju bli kladdig =) utan han
har bara pekat på vilka och
Ingela har fått göra det. Men nu
till denna slips har han gjort
det själv.

Storayster Fanny hade oxå ritat en fin teckning till pappsen idag. Jag vet att det är många mammor som oxå köper en preset till papporna denna dag (mycket på grund att det har blivit så, då affärer skyltar en massa) Men jag har alltid tyckt att det är ju barnen som ska fira sin pappa. Då tycker jag oxå det är de som ska fixa present och när de är små så får de göra en present. Det är ju tanken bakom som ska räknas.

Lördagen……

Hela lördagen gick åt till storasysters handbollscup på bortaplan. Av 8 matcher förlorade de bara en match. Så det var gode stolta flickor efteråt. Max fick som tur var spendera dagen hos mormor och morfar, för jag tror han hade blivit ganska less att vara med en hel dag.

snogubbe7Hela lördagen snöade det
här så vi har fått härlig
”barn-kram-snö”. Sån där snö
som är ypperlig för att göra
snögubbar och snölyktor.

Max däremot har haft det
lite jobbigt att gå i denna snön
som varit så tung.

Lill-stackarn har efter ett par steg
ramlat och blivit sittande i snö.
Han har dock faktiskt inte klagat
så mycket,utan ändå varit på
strålande humör, fast det borde
vara påfrestande och frustrerande
för honom.

Söndag….

Medans jag sov hela förmiddagen idag (sviter att gårdagens resa)
så var barnen ute med pappsen. De åkte madrass i backen.
snogubbe11Både Max och Fanny fick köra Fannys
fyrhjuling. Max fick sitta och köra med
pappsen och han hade varit sååå nöjd. .

De tog inte något kort då, men jag var
in i gargaet och tog kort på fyrhjulingen
efteråt, för Max tecknar bara den just nu =)

fyrhjuling1 fyrhjuling2
Så vi tecknar den med fyra fingrar och hjul (vagn).
Bilder från Bildbastecken.

Men sedan då jag vaknade och Max sovit middag,
så bestämde vi oss för att gå ut igen. Vi kände att vi
måste ju göra något med denna härliga kramsnö.

snogubbe4

snogobbe1

snogobbe2

snogubbe6

Så det blev först en
stor och härlig snögubbe,
som vi nu hoppas får stå
kvar ett tag. Vi hoppas
det blir lite kallare ute,
så han inte tinar bort.

Sedan blev det oxå en
snölykta på bron.

Så på sen eftermiddag
då det var dags för
teckenkurs igen, så välkommnades kursdeltagarna med detta mysiga sken….

snogubbe9 snogubbe10

snogubbe8

Angående teckenkursen, så måste jag berätta en sak. Idag då vi satt och åt lunch runt matbordet, så satt jag tänkte på kvällens teckenkurs. Så jag sa  till pappsen, …”få se nu hur tecknade vi ”teckenkurs” ?

För vi införde det som
nytt tecken förra gången och det blev ju aldrig att ha någon teckenkurs förra helgen, så det blev ett tag emellan och jag kom inte ihåg det. Jonas kom inte heller ihåg det. Då sitter Max och pockar på vår uppmärksamhet. Tror du inte att han kan det !!!!! Han tecknar det till oss =)

 teckenkurs1 tekcenkurs2
teckenkurs” bilder från Bildbastecken

Nu till veckan har vi väl lite på programmet.
Imorgon får Max fara till mormor och morfar efter dagis igen. Då har nämligen storasyster utvecklingssamtal på skolan. Tisdag ska vi eventuellt rigga upp en fotoateljé här hemma och moster Erika kommer och fotar barnen inför julkort. På onsdag ska Max få ta sin svininfluesna vaccin spruta nummer 2.  

annaskrift2 copy