Fredagsmys avklarat….

Fredag den 6 November 2009


…framför Idol med chokladpudding och glass.
Mums så gott. För Max sa det bara slurp och så var det
tomt i skålen och så fort det är slut säger han ”mera” =)

Imorgon blir det handbollscup hela dagen med storasyster.
Tyvärr var det ingen stor sporthall med läktare, dit vi ska.
Så vi har besämt att Max får vara hemma hos mormor och
morfar. Det blir nog bäst för alla.

Fick ett par kort på Max från dagis av Ingela….

dagge2

dagge

…på första bilden sitter han och spelar trumma på samlingen. 
På andra bilden är det ”Dadda” från ”Babblarna” han håller
i handen. Ingela gör så fina ”hus” och förvaringar till Babblarna.
Här med Babblarnas hus påklistrat på en plasthink.

Nu ska jag se upplösningen i Idol innan det blir sängen. Ingen
sovmorgon imorgon då vi ska köra upp till Boden och
samlingen är 09.00 där.

annaskrift2 copy

Doktorn kom på sjukbesök …

Torsdag den 5 November 2009 

I morse var Max lite rosslig i bröstet så han fick
inhalera på morgonen Airomir och Pulmicort, som han brukar göra då han bli förkyld. Det brukar vara bra att ligga ett steg före med det om han är på G att bli förkyld, då letar det sig inte så långt ner i bröstet….

….men det var inte  därför ”doktorn” kom på besök….

….när vi hade inhalerat klart så ville Max ha själva ”manicken” som han inhalerar medicinen i. Jag funderade just vad han skulle göra, för det är ju ingen leksak. Men han gick och hämtade sin gose-apa och sedan satt han munstycket över hans ansikte…såklart (!!) han skulle ju oxå ha medicin =)

Då klack det till i mig att vi har ju aldrig lekt ”doktor” här hemma med Max.  Så det skulle ju bli perfekt idag då Max är hemma från dagis. Så jag gick och hämtade fram vår ”doktorsväska” som jag en gång har gjort iordning till Fanny, då hon var liten. Nu har den stått i ett skåp något år. (väskan är precis samma som jag tipsat om förut och som man kan köpa på panduro hobby och sedan måla)

Så Max tyckte det var jättespännande då
jag kom med en ”ny” väska …..

doktor2doktor5
lekadoktor1

…så efter han kollat in alla grejor i väskan så började leken….

doktor3

…han hittade ett par doktors-glasögon =) …..

doktor4

…samt även ”sjuksyster-kläder”  =)
Är han inte söt !!??

doktor8

…det var ”apan” och ”nallen” som var patienter och sjuka.
Jag vet inte riktigt vad de hade för åkomma. Här
lyssnar Max på deras hjärta och tar en spruta ….

doktor9

…kollar blodtrycket…..

doktor11doktor16
doktor10

…nallen hade visst ont i benet och fick bandage
och apans hand fick ett plåster….

doktor13

…efter kikat i öronen så fick de narkos….

doktor12

…apan får koll med febertermometern i örat…

doktor14

…här funderar nog Max vilken diagnos
han ska skriva ner i journalen. Är det
kanske svininfluensan (!?) …..

Ja, roligt hade vi iallafall. Tror att den här väskan kommer bli en favorit ett tag. Jag tror även att storasyster kommer bli glad att se den igen och nu kunna leka med lillebror, som kan vara patient.

Handbollsträning med match……

Vi har även hunnit med att vara och se syrran spela handboll ikväll. Det var skoj. Premiär för mig och Max att titta. Till helgen har de handbollscup i Boden så då blir det en långdag med flera matcher. Vi får se hur väl Max tror sig då. Ikväll hade nog Max helst velat ut på planen själv och både sparka och kasta boll. Men han hejade på Fanny då hon spelade. Han hann bekanta sig och ta i hand och hälsa på alla runt oss på läktaren. En av Max dagsifröken har en tjej i samma lag som Fanny så han blev lite paff att träffa henne där  =)

annaskrift2 copy

Det började med en diskborste……..

Tisdag den 3 November 2009

…och Max önskan att diska en katrull. Det är någon viss samhörighet mellan barn och vatten. Det är så fascinerande att bara stå och titta på. Max började med diska en katrull men ville sedan ha MER vatten, MER bubblor och sedan hade han helst viljat hoppa i hela han….. =)

diska1

…en kastrull som blir väldigt ren….

diska2

…en nöjd herre som får MERA vatten….

diska3

…och som får MERA bubblor…

diska4  diska5

..som är roligt att vifta runt med …

diska6

..till och med kranen ska putsas….

diska8

…jag frågar om han har skoj och då svarar han
med detta leende och säger ”jo….”
Då frågar jag om han skulle vilja bada fötterna. Oj, så snabb
han var att dra upp byxorna och stoppa i fossingarna…..

diska11  diska12

…kan meddela att fossingarna och benen är välskrubbade och doftade
fräsch YES diskmedel vid sänggående….=)

Dagisdagar….

Två stycken dagisdagar är genomförda.
Det har varit plusgrader här ett par dagar, så nu är all snö borta igen och istället blir det sandiga och grisiga utekläder. Inte så trevligt, men de har väl lovat kallare väder framöver och snö. Jag fick höra av personalen på dagis att Max nu sagt flera 2 ords meningar där. Så det är ju skoj. Det gör han hemma oxå. Det som han mest säger är dessa:

mera mat
äta fil
hej pappa” (mamma, fanny… osv)
hejdå pappa” ( mamma, fanny osv…)
äta glass” (äta mat)
mamma sitta” (el annat namn, då vill han vi ska sitta på golvet och leka)
pappa gå” (el annat namn, då vill han att de tillsammans ska gå någonstans)

….det finns säkert några fler kombinationer som han säger, men dessa är vanligast. Vi upplever att han allmänt har blivit mer intresserat av att pröva härma orden man säger. Så många ord säger han samtidigt som han tecknar. Men något som är kul, är att då han vet att det är ett svårt ord, då försöker han inte ens, utan då tecknar han bara =) Så det är ju ganska perfekt för han, att kunna använda 2 olika språk, och bara ta det andra, då det ena känns för svårt.

Något som är så gulligt just nu är att Max har börjat ropa ”hallå”. Förut har han bara sagt ”hej”. Men det låter så roligt hans ”hallå”. då han betonar ”å” i slutet. Tänk bara vad ett ord kan bidra till att man får skratta härligt =)

Nya träningsupplägg ….

Vi försöker avverka våra ”ljudgubbar” enligt Kalstadsmodellen. Vi har nu haft ”titti” och ”nönnö” och går nu vidare med ”mummu” och ”böbbö”.

Till sist…..

kan jag säga att pappsen har farit på jobbresa och är borta 2 dagar.
Igår kväll började Max hosta så mycket i sängen, så då tänkte jag att…jaha, ska han blir sjuk nu lagomt till pappsen ska bort. Men vi inhalerade honom igår kväll och det hjälpte då. Inga hostningar på morgonen eller under hela dagen. Så varje dag som går och vi är friska ……känns som en bonus. För jag tror de flesta familjer här omkring har haft besök av baciller. Till veckan har det gått 3 veckor sedan svininfluensa vaccinspruta 1, så då är det dags för nummer 2. Skulle ju vara kanon om han håller sig frisk och kan ta den då.

Ja, denna svininfluensa och detta vaccin. Det är många som är oroliga och fundersamma och är i valet och kvalet om de ska ta vaccinet. Det var oxå vi. Det känns förstås lite oroande då vaccinet inte är provat så mycket före. Men jag tror vårat beslut att först Max skulle ta det, var att läkarna rekommenderade det eftersom han är riskpatient.Jag kände att jag skulle inte klara av att han blev jättesjuk på grund av hans hjärtfel och så hade vi inte tagit vaccinet. Så det var avgörande. När sedan Max hjärtläkare rekommenderade att även vi övriga i familjen även skulle ta det, så gjorde vi det. Så får vi väl se hur det slutar i slutändan…..

annaskrift2 copy

Vilken lyxig WEEKEND vi fick =D

Måndag den 2 November 2009

Nu är väskorna upppackade, tvättmaskinen snurrar och
vardagen är här igen. Men vilken underbar weekend vi fick på pite havsbad i helgen……

När vi kommer till hotellet vid middagstid lördag och skulle checka in…så hade nämligen Jonas ordnat med en överraskning. Istället för ett ”standard-hotellrum” som jag bokat, så har han ringt och ändrat. Så vi fick istället bo i VÄRSTA LYXSVITEN (!!!) =D

wallmans13

wallmans4
wallmans5

wallmans15 wallmans10 wallmans1

Ett hotellrum med flera rum, 2 toaletter, 2 tv apparater, skinnhörnsoffa, bubbelbadkar, dusch, bastu, kök och litet konferansbord med stor utvikbar Whiteboardtavla på väggen…

wallmans2Fanny och kompisen bara gapade
och for runt överallt. På bordet stod
det även en välkomstkorg fylld
med frukt, godis, skumpa och glas.
Så nog var det en trevlig
överraskning alltid.

wallamns17

Vi började lördagen med att vara en hel dag i ”äventyrsbadet”. Flickorna och Jonas badade
och jag ”softade” i en solstol. Man blir alltid lika
fascinerad över hur länge barn kan bada, att de
aldrig blir less. Men till slut så fick vi tjejerna att
kliva upp efter flera timmars badande.

Sedan hann vi mysa i hotellrummet och bara ta det lungt ett tag. Flickorna hade bland annat skoj med att rita och skriva på den stora whiteboarden i rummet. Sedan blev det dags för oss tjejer att ”piffa upp” oss. Så det blev värsta salongen med korkskruvelockar, häftiga klämmor i håret och lite glittersmink. Redo för Wallmans SHOW……

wallmans6

wallmans14
Nu väntade en helkväll med en massa god mat och en varierad och proffsig show runt middagsbordet. Det var verkligen jättebra.

Vi satt ganska långt bort från stora scenen, men de hade även en mindre scen framför vårat bord, så med jämna mellanrum, var de riktigt nära. De som var med i showen var några gånger fram till Fanny och kompisen och sjöng bredvid dem och var fram och pratade med dem i pausen. Så det var ju såååå ”spännande” och fnittrigt ”pinsamt” =)

Sedan blev det krypa ner under härliga sängkläder och försöka få lite nattsömn. Jag fick gå och kika lite på alla djupsovande under natten, då jag fick nattvandra lite på grund av värk och yrsel. Där ser man fördelen av att det är heltäckningsmatta i hotellrum. Man kan ta sig fram i stort sett helt ljudlöst =)

wallmans9

wallmans11
wallmans8

På söndagen efter en smarrig frukost var det Leklandet ”Skeppet” som gällde. Jag och Jonas parkerade oss däremot uppe på ”loftet” i varsin härlig skinnsoffa med en kaffekopp och en tidning…..

skeppet

wallmans7…. medan tjejerna fick leka och springa
av sig hur mycket de ville. Så efter flera
intensva timmar där, var de två flickor i bilen som hade lite svårt att hålla ögonlocken öppna.

Fanny summerade det som en jätterolig helg och jag är så glad att vi kunde genomföra den utan att blir sjuka denna gång. Så har ni inte varit och sett Wallmans show LIVE så kan jag bara rekommendera det !!!!!

Max har haft det bra hos farmor och farfar och tecknade detta åt oss:
”hundar”  ”bajsa”  ”farfar”  ”arg”
….han tyckte nämligen det var roligt att få berätta att en av hundarna hade bajsat på golvet i hundkojan och att farfar blev arg =)

annaskrift2 copy