Svininfluensa vaccinspruta 2….

Måndag den 16 november 2009


Vi har riktigt pissväder här just nu. Plusgrader och REGN.
Så himla trist. Den fina snögubben och snölyktan vi gjorde
tidigare är nu ett minne blott.

andravaccin1

…så här ser snölyktan ut idag….

andravaccin2

…det här är vad som är kvar av snögubben,
morotsnäsan =) Hoppas bara vi får ny snö till
advent. Så vi får lite julstämning.

Idag är svininfluensa vaccinspruta nummer 2 bortgjord. Max fick åka ner till BVC idag och ta den andra och sista vaccinsprutan. I väntrummet fanns det många roliga saker. Han har en favorit där, en anka som hela tiden ställer sig upp då man boxar till den. Den och en stor traktor var skoj.

andravaccin3

andravaccin5 andravaccin6
andravaccin4

Ankan fick både kram
& puss och åka på den stora traktorn.
Kanske inte det bästa att pussa på leksaker på en vårdcentral i dessa influensatider, men, men….

Aa, aj sprutan tog ju lite ont, men Max hade storasyster att hålla i handen. Så det gick ändå ganska bra. Efter sprutan åkte vi och fikade med mormor på ”Brillans Café”. Det var mumsigt. Så det var snabbt att glömma sprutan. Han visade stolt sitt plåster på överarmen för pappsen då han kom hem.

Nu får vi väl se om han får någon reaktion på spruta 2. Men han borde ju inte det, då han reagerade med feber och influensasymtom efter den första sprutan.

annaskrift2 copy

Nu vankas det dagis igen…

Söndag den 15 November 2009

 
ögoninfl33Ja, nu börjar äntligen ögonen se ut
som vanligt igen. Idag är första dagen
vi inte behövt tvätta dem. Jag tog ett kort
i fredags på honom, men då såg han ändå inte värst ut.  Han hade ju även haft en sån jobbig kletig smörja som oxå ploppade fram hela tiden. det är första gången någon här har haft ögoninflammation och jag kan då säga att det är då inte någon trevlig bekanskap. Det var väldigt drygt att få bukt på. Men nu som sagt, ser det bra ut igen. Så nu vankas det dagis imorgon. Det blir nog roligt att få träffa alla kompisar igen och busa, efter varit hemma en vecka.

Glitter & musik……

Max har faktiskt inte haft så långtråkigt hemma i veckan.
Han har lekt mycket själv och trott sig väldigt bra….

ögoninfl5 ögoninfl4 copy

….han älskar ju då han får inträde till Fannys rum. Han gick själv och tog fram denna ”paljett-topp” som blev som en klänning på honom. Han stod länge och tittade ner och beundrade den =) Sedan blev det förstås en del ”dansmoves” i den, till storasyrrans stereo.

ögoninfl56Det är något speciellt att
få komma in i syrrans rum
som innehåller en massa
andra saker, än vad han
har själv.

Syrran är oxå snäll och låter
honom vara med, ialla fall då
hon inte själv har kompisar.

Intressant med matlagning ibland….

varmtMåste berätta en gullig sak på lördagen.
Jag höll på med middagen och hade stoppat
in en potatisgratäng i ugnen. Max är allid
nyfiken och vill kolla i ugnen. Han är duktig
på att veta att det är varmt och går inte
och tar i ugnsluckan utan tittar på mig
och tecknar ”varmt”. När potatisgratängen varit inne i ugnen ett tag, så börjar den ju ”bubbla” och det var roligt att titta på. Men Max blev lite lat att ”stå” och titta, så han satt sig först på golvet. Men då blev det ju för lågt och han såg ingenting. Då går han till vardagsrummet och hämtar sin lilla fotölj. Han drar in den till köket placerar den framför ugnen och sätter sig på första parkett och tittar på potatisgratängen som puttrar på =)

Fyrhjulskörning…..

ögoninflögoninfl2

Igår var Max ute och fick köra fyrhjuling med pappa. Det var superkul. Ni ska tro att ha tecknade ”fyrhjuling” när han kom in igen och han ”brrrrrmmmm…ade” och lät som den hela kvällen. Ni kan ju gissa vilken bild som pryder Max idagbok imorgon och som han ska visa på dagis =)

Babblarna….

Idag har vi haft en ”spel-förmiddag”
med diverse spel vid köksbordet….

babblarkortbabblarkort2

…vi har bland annat använt babblarkorten och försökt träna lite begrepp som att de är ”lika” och para ihop de som är lika. Samt att förstås ljuda dessa filurer. Dessa kort medföljer då man köper ”babblarböckerna”.

Vi har avslutat dagen med teckenkurs här hemma. En massa go´fika i pusen. Jag undrar om det är för mycket gott i magen som gör att barnen har svårt för att somna ikväll? Bägge vå har varit upp flera gånger och vill inte komma till ro. Imorgon ska Max få ta svininflusensa vaccinsprutan nummer 2 på eftermiddagen. Blir skönt få göra bort det nu.

annaskrift2 copy

Här har vi skrapat snö inomhus =)

Fredag den 13 November 2009

 
Det var då en envis ögoninflammation
som Max fick. Han är fortfarande väldigt röd runt ögonen men det har inte geggat lika mycket idag, så jag hoppas det är på väg åt rätt håll. Men han har ju förstås varit hemma från dagis idag oxå.

Frostigfrys

Han och jag har fejat i köket hela dagen. Vi har nämligen bland annat frostat av vår frys. Den har nämligen länge fått ”vänta på rätta tillfället” och konstigt nog har inte det där tillfället dykt upp förrän idag. Så jag kan säga att det var en frys där stora delar bestod av snö och is.

Men inte fullt så mycket som på den här bilden, som jag hittatde på nätet =D

Max var helt fascinerad över att det fanns snö inne =) När han sedan fick ta en stekspade och ”hacka” lite lätt så blev han alldeles till sig. När det sedan släppte lite snö eller is och ramlade ner, så var han så nöjd.

Jag hoppas det kan bli bra uteväder i helgen det känns som vi varit inne en hel vecka här hemma. Jag kan gärna beställa ett par grader kallt och lite sol. Nu ska vi mysa framför Idol tills det blir sängen.

annaskrift2 copy

Vi avbokade vaccinsprutan….

Onsdags den 11 November 2009

Jo, idag kom jag äntligen fram till BVC sköterskan
och vi bestämde att avboka vaccinspruta 2 som vi skulle ta idag, eftersom Max inte riktigt är OK.  Så vi har bokat in ny tid på måndag istället.

Ja, Max ögon är inte så fina. I morse var de totalt igenmurade med typ ett tuggummi liknande massa. Det tog länge innan vi hade blött upp den med ljummet  vatten och fått bort det. Sedan har vi fått fortsätta torka ögonen under dagen.  Jag tycker det faktiskt de såg sämre ut nu på kvällen.  Men jag hoppas det nu snart ska ge sig då han är inne på snart 4:e dagen. Han har även varit lite snorig och det har varit oroliga nätter. Han har ju sin vanliga lediga dag från dagis imorgon, så få se om det räcker med den eller om han måste vara hemma fredag oxå.

Nytt material till teckenkursen…..

Idag fick jag ett trevligt samtal. Det var från ABF. Vi har ju nämligen regestrerat ”vår teckenkurs” som en studiecirkel hos dem. Det är något jag rekommenderar om ni har funderat på att ha något liknnade. För då har man ju möjlighet att få hjälp med träningsmaterial och dylikt.

Det var nämligen en kvinna från ABF som ringde för någon vecka sedan och ville höra hur det går för oss. Hon undrade om vi inte behövde något nytt och inspirerande material som ABF kunde bekosta åt oss. Inte dumt! Så jag lämna in en liten önskelista till henne och idag då hon ringer så säger hon att hon har fått alla grejor som hon beställt från önskelistan, det var bara komma och hämta. Så det bli inspirerande med nya saker =)

Babblarnas sida….

Idag tittade jag och Max på Babblarnas sida på nätet. Det var faktiskt ett tag sedan, för på den här gamla bärbara datorn fungerar det inte och vår vanliga dator har tappat ljudet (!) men vi körde på pappas jobbdator och då fungerade det. Oj, vad Max hade roligt. Han älskar Babblarnas låt och gör alla rörelser och försöker sjunga med. Sedan att knacka dörr är ju så kul =) Så har ni inte varit dit. Besök sidan!

Nu får ni sova gott…

annaskrift2 copy