Det blev reaktion på svininfluensavaccinet…

Lördag den 17 Oktober 2009


Max fick nämligen feber redan igår eftermiddag.
Han har nog även haft ont i kroppen, för han har jämrat sig lite.
Sedan har han haft hög feber i natt. På morgonen var det bättre. Fick  ju alvedon i natt. Nu mitt på dagen hade han 39 grader igen. Så jag hoppas han sover bort lite feber nu på middagsvilan. Känns skönt att han får göra bort det här då det är helg, så är kanske pigg igen till måndag.

mangaleksakerI morse var han ju
som sagt pigg och alert
och det tog inte många
minuter så såg köket ut
så här….. 

Puh, vad grejor han
hinner få fram ibland =)
Köksgolvet var i stort sett
täckt med leksaker.
Idag skulle ju alla dockor
och nallar åka med hoom
i ”tåget” av stolar =)

Men han är faktiskt duktig
på att städa sedan efteråt.
Om man hjälps åt, så är han så villig att plocka undan i lådorna och då går det ju fort att rensa lagomt till lunchen för att sedan efter middagsvilan kunna ta fram det mesta igen =)

annaskrift2 copy

Svininfluensa vaccin spruta 1….

Fredag den 16 Oktober 2009

svininfluensa-www-tecknar-olle-se1Imorse har Max fått ta
sin första vaccinspruta
mot svininfluensan.

Det var drop-in och löpande band på barnmottagningen för
de som tillhör riskgruppen
och Max gör det på grund av sitt hjärta.

Det gjorde förstås lite ont. Men det gick över snabbt och sedan fick vi vänta 10 minuter efteråt för att bara kolla så han inte får någon allergisk  reaktion. Men det gick bra. Spruta 2 ska tas på ungefär 3 veckor.
Sedan har Max varit på dagis som vanligt med lek & bus.

Nu har han på eftermiddagen fått feber, så det är antagligen en reaktion på vaccinet. Vanligt att man får influensaliknande biverkningar. Så det blir en lugn kväll på hemmaplan med en massa gott och Idol på TV och så hoppas vi att febern släpper fort.

annaskrift2 copy

Man är nu ingen talare….

Torsdag den 15 Oktober 2009


Idag har ju Max varit på dagis…

…(vanligtvis hans lediga dag) men idag har ju specialpedagogen varit där igen. Så nu har hon varit 2 dagar sammanlagt och sett hur det fungerar runt Max. Så då ska vi ha en träff med bland annat henne till veckan, så får vi se var hon kommit fram till. Spännande…

Idag hade Max fått följa till skogen på dagis. De gör alltid det på torsdagar, så det är lite synd att han annars missar det, då det är hans lediga baddag. Så han var väldigt noga med att visa alla i sin Idagbok , bilden då han hoppar från den STORA stenen i skogen =)

I kväll har vi haft föräldramöte på dagis….

Det är 2 avdelningar på dagis så vi samlades tillsammans först. När vi skulle presentera oss, alla vi föräldrar, så hade jag planerat att bara lite lätt presentera att vi är föräldrar till Max och även berätta lite mer om Max, för de föräldrar som är nya på dagis. Men jag förstår inte, jag och prata framför en hel hop av folk, är inte min grej alltså. Jag blev supernervös (!!) helt utan anledning, hjärtat slog säkert i 180. Så jag vet inte hur det riktigt lät, känns som jag glömde en del som jag hade tänkt säga. Så det lät kanske bara tjorvigt (?) Lite synd, för jag var ju inte nervös att prata om Max, det skulle jag kunna göra hur mycket som helst =) men detta att prata inför folk. Har aldrig varit min grej.

Sedan fick vi gå till respektive avdelning och se bildspel hur dagen ser ut på dagis. Kan bara konstatera att vi har ett superdagis med superfröknar !!!

Mormor och morfar har varit barnvakt ikväll.

Medan syrran varit på handbollsträning så har Max kört hårt med ”mommo” och ”mofa”. Tydligen hade han tagit fram sin gitarr och gått fram till cd-spelaren i köket och bett dem sätta på ”Sång & Hopphatten” skivan. sånghatt
Han kan ju den skivan gode bra. Så han hade både spelat gitarr till, sedan blev det ju mer rörelseövningar och då hade han beordrat och tecknat att ”mofa” skulle stå. Sedan visade han hur han skulle göra rörelserna. När ”mofa” inte kunde teckna något i sångerna, hade Max gått fram till hans händer och skulle hjälpa honom, och visa hur man tecknade det. Sedan visade han även ”mofa” hur han skulle ”vicka på rumpan” till en låt, genom att han gick fram och la händerna på hans höfter och visa att han skulle hålla så =)

Nu väntar svininfluensa vaccinering i morgonbitti.
Hoppas det blir ett snabbt stick som inte gör så ont….

annaskrift2 copy

Träna ljudning med micken !!!! =)

Onsdag den 14 Oktober 2009


Detta med att träna olika saker,
kan vara lite trixigt ibland. Just detta med att kunna motivera. Men det blir ju att försöka baka in mycket i lek & bus. Så att det känns naturligt och roligt. Max är just nu inne i en period , då det är väldigt kul att sjunga i mick.

mick3

En dag så hade han tagit Fannys hopprep
som mick. Väldigt klassiskt….när jag såg
honom, så förflyttades jag själv bakåt i tiden
då man själv stod där med hopprep framför
spegeln och mimade till Carola =)

Men i alla fall så var det då första gången
jag hörde honom testa andra ljud att
sjunga än”la-la-la…”  som han annars
bara gjort. Utan han sjöng även ”ma-ma-ma…”
och ”pa-pa-pa…”. Så då fick jag ju förstås
idén att spinna vidare på det.

Han har ju en egen mick nu, Fanny har flera,
så han fick den minsta, som hon hade då hon
var mindre. Det gillar han förstås, att han
har en alldeles egen =)

mick1mick4 mick5

Så idag satt vi oss framför spegeln jag och Max med varsin mick. Sedan började vi tralla.

Men istället för det vanliga ” la-la-la….” testade vi förstås en massa andra
ljudkombinationer ……”ba-ba-ba…” ….”bi-bi-bi…”…..”pi-pi-pi….”….”dö-dö-dö…”    osv…….

….det gick ju SKITBRA !!!!! Jag tror han själv blev lite fascinerad att han kunde sjunga olika. För oftast blir det ju att sjunger vi så tecknar vi annars till sångerna eller att han just sjunger ”la-la-la”.   Så det här måste vi definitivt fortsätta med. Dessutom tror jag att jag ska få storasyster att spinna vidare på det, för han formligen älskar att sjunga med henne.

Ja, ett litet tips på ljudträning. Kanske ett tips till någon annan att testa…. för oss tror jag det blir ett bra komplement till ljudträningen……

annaskrift2 copy