”Gammalt” träningsmaterial som nytt igen =)

Lördag den 1 augusti 2009

Under i stort sett hela sommaren
så har vi inte haft fram något ”träningsmaterial” till Max. Vi har verkligen haft sommarlov. Det har varit skönt med ett ”break”. Men imorse hittade Max ”Kombitavlan” som vi använder till träning och ville då förstås ha fram den. (läs mer om Kombitavlan….)

kardborre3

Så då tog jag fram bilderna
som vi plastade in tidigare
med bilder på kompisar på dagis
och familjen och olika saker.
Jag har satt små kardborre
bakom bilderna så han kan
klistar upp dem på ”filt sidan”
på tavlan.

Så Max satt en bra stund och
begrundade alla bilder som var
roligt på nytt. Han tyckte det var
extra kul att kolla in sig själv,
då var han ju mycket mindre
på bilden.

Vi fick även ett bevis på att kardborre fäster bra och inte bara på tavlan…..

karborre2  kardborre

….nämligen på blöjan!!! För innan han var färdig, så var det bilder lite överallt och då även på blöjan då han reste på sig och skulle gå iväg =)

Jag har börjat lite lätt kolla på material vi ska använda till Max till hösten. Lite skönt att börja förbereda, om än det är väldigt skönt med sommarlov. Men man vet ju hur stressigt det blir, då allt kör igång igen med dagis, skola, jobb och allt annat. Vi behöver väl oxå köra igång med vår teckenkurs, som oxå har haft långledigt, men det får nog bli någon vecka till innan vi trycker in gaspedalen igen.

annaskrift2 copy

Bad i våran egen ”pool”…

Fredag den 31 Juli 2009

Helst vill ju storasyster bo på badstranden
hela sommaren. Men idag fick det bli bad hemmavid. 
 pool
pool2

 Vi fixade en egen
pool på gräsmattan
genom att fylla
plastbåten med vatten.
Perfekt storlek för både
Max och Fanny att få
sig ett litet avsvalkande
dopp =)

Vi satt oss sedan och gjorde lite roliga ”djur” med kottar, pinnar och gräs på altanen. Det roade barnen en stund.

kottedjur

kottedjur4  kottedjur3

Max härmar gärna vad storasyster gör. Han är otroligt snabb
på att snappa upp hur han ska göra. De hade ingen brist på fantasi.
Det blev allt från spindlar till hästar med svans =)

kottedjur2

kottedjur6  kottedjur5

Lite roligt att kunna skapa bara av lite grejor som ligger
på gräsmattan.

annaskrift2 copy
  

PDOL och en del tra-la-la….

Torsdag den 23 Juli 2009

Nu är Max återställd i magen.
Det blev nästan en vecka med tjall i magen. Inte så kul för mamsen och pappsen med blöjbyte, stup i kvarten =) Men på lillgrabben har det inte gått någon nöd på direkt han har otroligt nog varit lika pigg som vanligt. Men hungrig =) Det har inte varit så kul att inte kunna ge hoom de vi ätit då han har velat ha. Men igår fick han till och med börja fika igen. Gode så nöjd herre vill jag lova!!!

pdolOnsdag var vi in en sväng på Piteå Dansar och Ler (PDOL) så att storasyster och kompis fick åka lite karuseller. Max var så nöja att bara sitta i vagnen och se på alla karuseller och folk och så spelade det ju hela tiden medryckande musik.

pdol2 pdol3
Efter att ha sett allt snurrande och våghalsiga åkisar, så var grabben ganska trött och det var gott att få sig en välling i vagnen. Vi hade tur att farbror Fredde jobbade i en grillkisk på området och kunde fixa lite varm välling.

Annars har vi mest varit hemma. Nu går Max jättelångt själv ute på gräsmattan och inne. Han har kommit in i en ny fas igen, känns det som. Jag tror att de på dagis om en månad kommer få se en mer upprätt Max och mer rörlig grabb. Så det är kul.

Max har blivit värsta motorälskaren, sedan vi varit på rallycross. Nästan bara pappa som duger och han vill bara till garaget och till rallybilen =)

motorbike     motorbike2

  Igår var vi och hälsade på några kompisar som har barn i samma ålder. Där hade de en liten el motorcykel och elfyrhjuling som går väldigt sakta framåt. Max hade ett stort brett leende då han fick köra. Tror ni att han ville hem då vi skulle hem. Å nej! Jag blev faktsikt förvånad över så duktig han var på att köra den lilla motorcykeln. Han hajade direkt hur han skulle göra, men lite för korta ben till gaspedalen men det skulle gå att fixas med en kloss. Så få se….om det kanske blir ett besök till Biltema, som tydligen säljer denna minsta modell. Såg att de även hade denna fyrhjuling men den var dyrare. Men de gick verkligen väldigt sakta fram…perfekt fart.

Max har även diggat en hel del senaste dagarna. Han gillar stå i hallen framför speglarna och spela ”luftgitarr” och sjunga högt =) Någon gång har man även kommit på honom med sin skurborste som gitarr (hi,hi) I bilen sitter han även gärna och trallar.

Igår kväll så vaknade han och var ledsen. Kanske drömde något. Så jag tog upp honom i famnen och så börade jag tralla lite lugnt för honom. Då tar han ut tutten ur munnen alldeles sömning i ögonen och börjar tralla med mig, så där tyst och med ett stort leende på läpparna. Så himla söt. Så vi tra-la-la lallade en liten stund tillsammans, lågt, tyst och lugnt. Sedan stoppade han in tutten igen och jag la ner honom i sängen igen. Myskillen!
Apropå myskillen, så smälte han totalt mamsen för någon morgon sedan. Efter jag bytt bölja på honom och tar upp honom i famnen så ger han mig en jättekram och stryker mig sedan över kinden och så säger han ”min mamma”. Har ni hört,va?! Mitt hjärta smälte totalt!!!!!

annaskrift2 copy

Sommar-tjall i magen…..

Måndag den 20 Juli 2009

Max har nu haft tjall i magen sedan torsdag kväll.
Så det är lite drygt, att få den att fungera igen. Det har gått måååånga blöjor, om man säger så. Han går på vätskeersättning och majsvälling diet. Ingen höjdare, om han får bestämma. Han trånar efter allt som vi äter =) Vi har testat gå tillbaka till lite mer ”vanlig mat” som har lite stoppade effekt, men det har blivit tillbaka på ruta ett igen. Men han är dock inte spak eller så och blöjan är inte torr. Så det är väl ingen fara än så länge. Men drygt känns det. Jag hoppas det vänder snart. Men det måste ändå vara lite smittsamt, för både mamsen och pappsens magar har knorrat lite idag.

Vi får se hur det blir imorgon. Planen var att fara på hemmatävling på rallycross. Men tydligen har de lovat sämre väder. Så om vädret är ihållande regn och det fortsätter spraka i brallan då tror jag vi är hemma, i alla fall jag och Max.

annaskrift2 copy