Max leker skolfröken….

 

Ja, helt galet så få vi
inse att Max fyller 8 år nästa vecka (!)
hur galet känns inte det ;) Vår lilla
kille, som blivit så stor. Tänk till
sommaren går han ut första klass ♥

Max fyller den 20 mars, dagen innan
internationella Downs Syndrom dagen,
så nu börjar det vara dags att se över
”strump-förrådet”, för ni har hakar väl på
och drar på er olika strumpor både den
20:e och 21:a Mars i år, klicka här och
läs mer >>

Lekte Skolfröken….

Apropå skola, så lekte Max
skolfröken under sportlovet
och jag filmade detta en tidig
morgon, då Max fortfarande
har pyjamas på sig ;)

Jag lovar, ni kommer inte klara
er utan att dra på smilbanden,
denna busiga lilla kille med sin
härliga fantasi….

.

.

…skulle kunna ha en webbkamera
uppsatt här hemma 24 timmar om
dygnet och ni hade kunnat få se sånt
här hela tiden. Bara en bråkdel av
allt han gör,  som jag filmar ;)

annaskrift2 copy

Morgonbus & träslöjd….

 

I morse var det skoldag
igen för Max. Han var laddad
efter sportlovet och ville att vi
skulle göra vårt ”morgonbus
innan skoltaxin kom….

morgonbus

….så vi tog fram och tränade på ”motsatser”
som vi inte gjort på länge 👍 och minnet var
riktigt bra på dem, så det var kul. Det var säkert
4-5 månader sedan de var framme. Men just det
är perfekt med Max. Vi kör någon liten träning, oftast
det vi fått tips av logopeden. Då kör vi det lite då och
då och varierar med annat och sedan uppehåll och så
kommer tillbaka. Både att Max kan tycka det är kul
att titta på dem då igen och just då känna igen, japp, det
här har vi ju gjort tidigare. Sedan har Max mycket bättre
långtidsminne än närminne.Allt ska som landa ett tag,
innan de fastnar.

Nöjd kille hem från skolan…..

Max kom hem nöjd från
skolan idag, han tyckte det hade varit
en rolig dag och bäst hade varit träslöjden.

Max har på träslöjden 🔨 nu gjort klart
sin alldeles egna bilbana 🚗 👍 som han
önskat få göra och idag kom han hem med den…

träslöjd

…som han pratat om detta projekt länge
här hemma och nu fick vi äntligen se den.

Max har först gjort bilbanan & snickrat ihop
och målat röd och sedan gjort racerbilen 🚕
och målat gul, spikat fast hjul och gjort lysen fram
och långt avgasrör bak 😉 och så en ruta.

Så han var jättestolt att visa upp den.
Det måste man väl kalla kanonfin
träslöjd i skolan ⭐️tummen upp 👍

annaskrift2 copy

Bidde ingen radio idag….

 

Igår började jag
känna mig krasslig
på eftermiddagen..

 

krasslig

…så jag gick och la mig på hela ryggen
och vilade och hade dessa finisar att vila
ögonen på. Då var de inte så gamla 💚

Under natten fick jag feber,
snöt nog några
näsdukar fulla oxå..

lina

…så tyvärr. Idag skulle egentligen
Max och jag bli intervjuad på radio,
men vi fick avboka.

Känns gode skönt ändå, prata är
inte min grej, men Max hade
nog gärna surrat 😉👍

Få se om det blir nån annan
gång, men nu hoppas jag att
det här inte är någon början på
någon lång flunsa och att inte
Max får den.

annaskrift2 copy

 

 

Max nya Tio kompisar flyttar in….

 

Nu tänkte jag visa då
Max leker med sina nya
Tio kompisar som vi pysslade
fram tidigare. Kommer i detta inlägg
visa bilder och en film hur Max leker
med dem.

Städa ur dockhuset….

Tio kompisarna ska nu bo i  Max
stora dockhus, men först fick vi  ju
lov städa undan sagofigurerna, vilket
vi gjorde tidigare här en dag….

 

IMG_3927 kopiera

IMG_3930 kopiera

…så tre stora förvaringspåsar
fulla med sagofigurer, som nu
får vila i påsarna ett tag ;)

Max har även städat huset….

Max städade oxå huset en dag,
med både dammvippa och
torkade av alla möbler, ….

IMG_5730 kopiera  IMG_5733 kopiera

…han var så noga så ;)

Dax för nya figurerna….

Sedan var det äntligen dax
för de nya figurerna….

IMG_3931 kopiera

…hur vi gjort den mjuka
Tio kompisarna skrev jag om här >>
och hur vi gjort tavlan med förtydligan
om vilka som är Tio kompisar skrev jag om här>>

Så här finns ett filmklipp,
som vi spelat in idag, om exempel
om hur vi brukar leka och busa med det….

.

.

 

…men finns lite bilder här under oxå,
som beskriver hur vi brukar göra.

Så Max väljer alltså vem av
figurerna han vill leka med,
vi leker alltid med bara 2 åt gången…

IMG_3951 kopiera

…här valde han nummer 5 och sedan
så kollade han på ”tavlan” vem som
är tio kompis med den….

IMG_3954 kopiera

IMG_3956 kopiera

..och såg ju att det var ju den andra 5:an
så då lekte vi en stund med dem…

IMG_3958 kopiera  IMG_3960 kopiera

IMG_3967 kopiera

…här till exempel så hade den ena
fått magsjuka och badkaret agerade
”spyhink” ;)

IMG_3973 kopiera

…och sedan tillbaka med dem på tavlan,
för att sedan välja nya.

Här väljer Max först att
ta nummer 4….

IMG_3977 kopiera

IMG_3954 kopiera

…och så kollar han av,
få se vem var tio kompis
med 4:an….

IMG_3981 kopiera

…jo det var ju 6:an….

IMG_3984 kopiera

…och så fullt bus med dem ;)

Efter vi lekt så får Max sätta
tillbaka figurerna på tavlan,
innan han tar nya, så håller vi
ordning på dem….

IMG_3988 kopiera  IMG_3989 kopiera

…så vi måste säga att vi är supernöjda
med våra nya busiga kompisar i
Dockhuset eller ”sagohuset” som Max
gärna vill kalla huset. Så vi hoppas kunna
befästa tio kompisarna ordentligt med att
leka med detta då & då ;)

annaskrift2 copy