Ja, helt galet så få vi
inse att Max fyller 8 år nästa vecka (!)
hur galet känns inte det ;) Vår lilla
kille, som blivit så stor. Tänk till
sommaren går han ut första klass ♥
Max fyller den 20 mars, dagen innan
internationella Downs Syndrom dagen,
så nu börjar det vara dags att se över
”strump-förrådet”, för ni har hakar väl på
och drar på er olika strumpor både den
20:e och 21:a Mars i år, klicka här och läs mer >>
Lekte Skolfröken….
Apropå skola, så lekte Max
skolfröken under sportlovet
och jag filmade detta en tidig
morgon, då Max fortfarande
har pyjamas på sig ;)
Jag lovar, ni kommer inte klara
er utan att dra på smilbanden,
denna busiga lilla kille med sin
härliga fantasi….
.
.
…skulle kunna ha en webbkamera
uppsatt här hemma 24 timmar om
dygnet och ni hade kunnat få se sånt
här hela tiden. Bara en bråkdel av
allt han gör, som jag filmar ;)
I morse var det skoldag igen för Max. Han var laddad
efter sportlovet och ville att vi
skulle göra vårt ”morgonbus”
innan skoltaxin kom….
….så vi tog fram och tränade på ”motsatser”
som vi inte gjort på länge 👍 och minnet var
riktigt bra på dem, så det var kul. Det var säkert
4-5 månader sedan de var framme. Men just det
är perfekt med Max. Vi kör någon liten träning, oftast
det vi fått tips av logopeden. Då kör vi det lite då och
då och varierar med annat och sedan uppehåll och så
kommer tillbaka. Både att Max kan tycka det är kul
att titta på dem då igen och just då känna igen, japp, det
här har vi ju gjort tidigare. Sedan har Max mycket bättre
långtidsminne än närminne.Allt ska som landa ett tag,
innan de fastnar.
Nöjd kille hem från skolan…..
Max kom hem nöjd från
skolan idag, han tyckte det hade varit
en rolig dag och bäst hade varit träslöjden.
Max har på träslöjden 🔨 nu gjort klart
sin alldeles egna bilbana 🚗 👍 som han
önskat få göra och idag kom han hem med den…
…som han pratat om detta projekt länge
här hemma och nu fick vi äntligen se den.
Max har först gjort bilbanan & snickrat ihop
och målat röd och sedan gjort racerbilen 🚕
och målat gul, spikat fast hjul och gjort lysen fram
och långt avgasrör bak 😉 och så en ruta.
Så han var jättestolt att visa upp den.
Det måste man väl kalla kanonfin
träslöjd i skolan ⭐️tummen upp 👍
Nu tänkte jag visa då
Max leker med sina nya Tio kompisar som vi pysslade
fram tidigare. Kommer i detta inlägg
visa bilder och en film hur Max leker
med dem.
Städa ur dockhuset….
Tio kompisarna ska nu bo i Max
stora dockhus, men först fick vi ju
lov städa undan sagofigurerna, vilket
vi gjorde tidigare här en dag….
…så tre stora förvaringspåsar
fulla med sagofigurer, som nu
får vila i påsarna ett tag ;)
Max har även städat huset….
Max städade oxå huset en dag,
med både dammvippa och
torkade av alla möbler, ….
Så här finns ett filmklipp,
som vi spelat in idag, om exempel
om hur vi brukar leka och busa med det….
.
.
…men finns lite bilder här under oxå,
som beskriver hur vi brukar göra.
Så Max väljer alltså vem av
figurerna han vill leka med,
vi leker alltid med bara 2 åt gången…
…här valde han nummer 5 och sedan
så kollade han på ”tavlan” vem som
är tio kompis med den….
..och såg ju att det var ju den andra 5:an
så då lekte vi en stund med dem…
…här till exempel så hade den ena
fått magsjuka och badkaret agerade
”spyhink” ;)
…och sedan tillbaka med dem på tavlan,
för att sedan välja nya.
Här väljer Max först att
ta nummer 4….
…och så kollar han av,
få se vem var tio kompis
med 4:an….
…jo det var ju 6:an….
…och så fullt bus med dem ;)
Efter vi lekt så får Max sätta
tillbaka figurerna på tavlan,
innan han tar nya, så håller vi
ordning på dem….
…så vi måste säga att vi är supernöjda
med våra nya busiga kompisar i
Dockhuset eller ”sagohuset” som Max
gärna vill kalla huset. Så vi hoppas kunna
befästa tio kompisarna ordentligt med att
leka med detta då & då ;)