Liten prickig och febrig kille som fick något skoj i brevlådan…

Måndag den 7 December 2009

 
Fortfarande lite febrig idag och lite högre feber igen
mot kvällskvisten. Nu på eftermiddagen/kvällen har han blivit ganska prickig. Han brukar bli lite prickig av feber. Men det är lite mer denna gång tycker jag. Nästan lite såriga. Så vi får se hur han ser ut imorgon….antigen bättre eller håller det på bli något annat? Barnen har ju inte haft vattkoppor här än. Men jag har då inte hört att det går här heller. Så det kanske bara är några vanliga ”prickar” iallafall. Vi får väl se…

Roligt i brevlådan….

Idag fick Max post. Det var ju kul att det kom just nu
idag då han är krasslig….

 

…det var spännande att öppna paketet.
Han fick nämligen böckerna från Go´boken som vi har gått
med i… igen (var även med då fanny var liten, som jag skrev
tidigare)  Jag tycker de har så bra och pedagogiska böcker
och Max diggar ju när man  läser och gillar att se i dem.
En utav böckerna som kom dag var en ”ljudbok”.
Väldigt passande och roliga ljud tyckte Max….

”en snarkade mamma”
”en visslande pappa i duschen”
”en tra-la-la ande farmor”
”en hickande pojke”
” en pruttande kille”
”två skrattande barn”

Max gillar absolut inte då man
visslar här hemma. Då sätter han
fingret på munnen och ”schhhh-ar”
ner oss direkt. Så det var roligt
trycka på ”pappa-visslar-knappen
och sedan ”schhhh-a” till boken =)

Så Max placerade sig direkt i sin lilla fotölj i vardagsrummet och började trycka på knapparna och titta på bilderna.

Efter han utforskat dem
en stund blev det förstås
att han dirigerade
mammsen till soffan
för läsning…..

Förutom ljusboken var det även 2 st fina böcker om fiskar där ena boken var en sån där ”pop-up” bok. Där var nog hajen mest spännande….=)

Men det här får
bli en bok han får
titta i men inte röra…
annars är den nog
trasig fort =)

Jag känner mig lite trött för Max sov inte bra i natt och det blev många turer upp och ner i sängen. Även när jag tänkte sova ikapp på hans middagsvila så var det tjorvigt. Så nu hoppas jag det blir bättre i natt.

Sov gott alla!

39 graders feber…

Söndag den 6 December 2009

 
Då var andra advent här.
Tänk bara 2 och 1/2 vecka till jul! Någon som får panik? Inte jag i alla fall. Julklapparna är färdiga sedan länge och igår slog jag in dem oxå medan ssyran var borta hela dagen och Max sov middag. Så de ligger bara och väntar på att tomten ska hämta dem =)

Trist uteväder…..

Idag på förmiddagen var vi ute ett tag. Men trist väder.
Blöt, tung snö. Det gick inte att åka madrass och det var
allmänt blött och trist. Barnen körde lite fyrhjuling med
pappsen och Max njöt som vanligt…


ser ni den nöjda minen =)

Sedan fick de även åka ”snöföra” !!! Det hör nog inte till den vanligaste att åka i snöföran kanske, men kul var det att bli skottad tillsammans med snö, tyckte Max =)


Men ganska tung för pappsen,
så det blev en liten ”rutt” och
sedan tippade han av dem i snöhögen.

En sjuk liten kille…..

Vid lunchtid tyckte jag att Max kändes varm och såg lite hängig ut, så jag tempade honom och visst hade han feber. Han har ju snorat ett par dar och nätterna har varit lite tjorviga, då han varit lite täppt. Men nu slog alltså febern till. Så han har mest velat sitta i famnen och gosa. Det har varit ”feber-baciller” på dagis, så antagligen är det väl dessa han fått.

Han fick dock en värktablett på eftermiddagen
då febern steg över 39 grader och blev då piggare
igen. Så pigg att vi satt ner den bärbara datorn i
köket på pallen och så stod han och dansade och
hoppade med storasyrran framför dessa ”videos
som jag satt in på barnen här på bloggen.
Max tycker det är roligt att se hur han och
Fanny dansar =)

Roligt babblande…..

En rolig sak idag. Till middag skulle vi äta lasange och jag sa till Max att vi skulle äta ”köttfärssås”. Då säger han ”dödd-däs-sås”. Hur gulligt som helst!!!  Sedan skrattade han. Det var ett roligt ord. Han repeterade det flera gånger och så skrattade han..jag började oxå skratta…och då började han skratta ännu mer =) Så vi höll på så ett bra tag. Det blev nästan magknip-varning =)

Ja, imorgon blir ju Max hemma från dagis och så får väl an se hur länge det blir. Till veckan blir det ultraljud på hjärtat ( 6 månader sedan sist) och ortopedrond i Sunderbyn i slutet av veckan.

En liten adventshälsning från barnen…

Lördag den 5 december 2009

Måste bara ta en favorit i repris.
Det är ju så kul det här =) prova själva !!!

Här dansar Max & Fanny Hip-hop…..

  

Send your own ElfYourself eCards

 

Här dansar Max & Fanny Disco…..

 

Send your own ElfYourself eCards

Här dansar Max & Fanny  Country…..
 
 
 
Send your own ElfYourself eCards
Kul va!!!??

Vicken trevlig förmiddag & mysig eftermiddagsvila….

Fredag den 4 December 2009

 
Idag har vi varit på Habiliteringens träff för familjer
som har barn med Downs Syndrom i Piteå. Det var väldigt trevligt. Många kom, både gamla bekanskaper men även nya. Fick bland annat träffa en lite kille på 3 månader……mysigt!

Ibland tycker jag inte att det var längesedan Max låg som liten bebis i famnen och att det gått så fort till 2 år och 9 månader. Men samtidigt ibland känns det som om vi har upplevt sååå himla mycket med Max, så jag kan ha honom äldre än vad han är. Så ibland känns det konstigt!

Det var både föräldrar, syskon och resurspersonal från förskola. från habiliteringen var det arbetsterapeut, sjukgymnaster, kurator, psykolog. logopeder och en ny i teamet, som jag inte riktigt hajade hennes arbetstitel, men typ ”specialpedagog/beteendevetare”.

Lek & rytmik…….

Idag börjades det med lek & sång för alla både stora och små i gympasalen. Ett uppskattat inslag av barnen. Jag tog förstås flera kort och helst hade man ju velat visa upp alla barn, men det får ju bli våra barn då jag inte kan lägga ut någon annan här.

Ni skulle ha sett den
GLADA minen….då de
plockade fram den stora trumman.

Då Max gick på Lek & Rytmik tidigare så fick de alltid spela på denna och sjunga. Det är ju så skoj att stå vid trumman och få slå på den med de stora trumpinnarna medans alla andra sjunger  …

”Å Max han spelar på trumman han spear medan vi sjunger så här…goddá, goddá, hur mår du idag, vi hoppas att du mår bra….”

 

På första bilden fick de även instrument att använda i en del låtar. Koncentrerade barn som lyssnar vad sjukgymnasten säger =) På andra bilden ska barnen springa från en bänk och kasta sig i en madrass då det är deras tur. Superskoj!

Mumsigt fika…..

Efter det gó fika tillsammans och seda fick vi dela upp oss. Arbetsterapeut och sjukgymnaster tog hand om alla barnen med lek och pyssel och vi föräldrar fick sitta och prata om ditten & datten. Det är guld värt!

Vi fick bland annat information om en studiecirkel som 5 av de andra föräldrarna går i Karlstadsmodellen, som är en modell för språkträning. Studiecirkeln låter så intressant och bra och det känns tråkigt att jag inte är med. Men jag tog beslutet att inte vara med tidigare då förfrågan kom eftersom det är långa arbetspass, då de väl träffas och min kropp orkar inte. Så lite tips fick jag och det sitter ju inte helt fel då man själv försöker hanka sig fram mellan lämpliga övningar och dylikt här hemma.

Ho-ho-ho….

Små tomtar fanns
det i pysselrummet =)
Men man fick vara
snabb om man skulle
hinna föreviga dem.
Det blev nog lite varmt
med luvorna inomhus.
De rykte fort av sig dem igen.

Men de var söta som socker =)

När vi kom hem blev det förstås middagsvila efter lunch. När Max vaknar så vill han gärna mysa i sängen eller i famnen en stund. Det är mamsens älsklingstund på dagen men en varm och gó kille i famnen…..

….idag när han sitter i min famn, mot mig med tutten i mun, så börjar han stryka mig med bägge händerna efter bägge kinderna, med sina goá, varma händer. Sedan tittar han mig i ögonen och tar ut tutten och säger…
min mamma” !!!! Tror ni att mamsens ögon kunde vara torra då….åhnej. Vilken känsla. Den kommer jag ta med mig i mitt hjärta läääänge…..