Här kommer en till julsång med tecken…

Onsdag den 9 December 2009


Fick en till julsång med tecken mailad till mig.
Det är ”Goder Afton”. Tusen tack Anna!

Här kan ni öppna den goder_afton[1]

Om ni missade mitt tidigare inlägg om julsånger
så finns det fler julsånger med tecken i denna PDF fil alla julsånger
som vi använder hemma och på dagis.

Tips på roligt julpyssel…

Onsdag den 9 December 2009

 
Tänkte jag skulle visa lite julpyssel
vi gjort tidigare här hemma. Det är storasyster Fanny
som har testat gör lite nya saker i år som hon inte gjort tidigare.

Måla disktrasor med julmotiv….

Det var riktigt roligt och enkelt pyssel och så blir
de ju så personliga och fina.

Här har ju Fanny
ritat flera och det blir
ju sååå mysigt att få använda
dem under julen här hemma.

Vi köpte ett färdigt pysselkit med disktrasor
och pennor. Sedan fixerar man bara trasorna
på baksidan och så tål de vara i vatten sen.

Det som är bra är att man kan ju göra precis
som man vill. Antigen väldigt kreativa mönster
eller enkla figurer. Ett bra pyssel man kan göra tillsammans med barnen. Passar ju både stora som små. Går ju även rita andra motiv och använda under resten av året.

Glasmålning till ljuslyktor….

Köpte hem lite glasfärg, glitter, reliffärg,
glasstenar och stenlim….

…sedan började Fanny dekorera ett ljusglas…..

 

Det blir oxå väldigt personligt och går ju att variera
massor med olika färger, stenar m.m.

…så här blev resultatet innan den är tänd
och när vi tände den med ett värmeljus i
så blev det så här mysigt på köksbordet…

 

Hon har ett glas till att dekorera, men det ville hon spara
till en annan dag. Så det blir intressant att se hur det blir.
Det här är ett pyssel som jag tror vi kommer att fortsätta
med längre fram, för ljuslyktor är alltid fina att ha framme
med värmeljus. Väldigt användbara och fina!
Perfekta presenter och julklappar oxå…..

Prickig liten gubbe här hemma…

Onsdag den 9 December 2009

 
Max är feberfri på morgonen.
Igår var det lite småfebrigt hela dagen. Storasyrran
var ordentligt sjuk igår. Låg i 39,5 grader hela dagen.
Så otroligt het. Men idag har det svalnat en aning,
även om hon är spak fortfarande. 

Men  däremot har ju Maxprickar och de bara ökat.
Antagligen en reaktion av feber…virusprickar?

Så där prickig som han är på benen är han även över armar och bålen. Sedan väldigt ful runt munnen. Men inga som vätskar eller några typiska blåsor.

Hade över lite expertis igår och tittade, man undrar ju om det kan var något annat smittsamt. Men vi får väl avvakta och se. Han får då vara hemma till de försvinner så vi inte sprider något på dagis. Imorgon har han ju ”ledig dag” från dagis så han får ju en extra dag på sig hemmavid.

Busigt värre i köket….

Även om Max är krasslig så är det full fart på honom.
Igår hade han kul med ett badlakan, ljus, ficklampa och en
städvagn. Sedan är det bara fantasin som får triggas igång…..


Max ville att jag skulle hänga upp
en handduk i köket så det blev en koja där det var mysigt att leka med elektriska värmeljus. Jag tycker de elektriska värmeljusen är mysiga att kunna leka med i en koja, så där, men förstås under uppsikt, för de innehåller ju smådelar, om de öppnas.

  

Men även ficklampan är ju spännande att lysa med. Han kom även på att kojan även fungerar som garage åt städvagnen och han ordnade även så städvagnen fick lyse med att sätta ficklampan längst fram. Han är finurlig ibland =)

Jultävling…..

Såg att det är många som är med i jultävlingen här på bloggen och det är ju superkul. Jag själv brukar alltid kika runt kring jul och se om de har någon kreativ tävling någonstans där det krävs lite skapande. Det gillar jag!! Så igår dök det upp en =) Då fick jag genast inspiration och skaparlust !!! …så få se vad jag får till.

Annars laddar jag väl mentalt för  hjärtkoll och oropedrond i Sunderbyn imorgon. Så det blir säkert spännande. Känns alltid lite oroligt inför hjärtkollen. Jag hoppas det ser lika bra ut som sist.

Sjukstuga…

Tisdag den 8 December 2009

Ja, efter en lugn höst, men inte några sjukdomar alls…
…så kommer väl nu flera efter varann. Idag är nämligen Fanny oxå sjuk och blir hemma igen. Feber, hosta och ont i kroppen. Max verkar då i stort sett feberfri på morgonen. Så få se om det håller i sig.

Klockan är 06.30 och just nu sitter barnen i vardagsrummet under ett täcke och tittar på ”Bompa” och väntar på julkalendern. Själv försöker jag vakna ordentligt med en kaffekopp i handen =)