Vi kör en JULTÄVLING…!!!!!

Torsdag den 3 Decemeber 2009


Jag tänkte att vi kör en jultävling här på bloggen i år också.
Det var ju många som deltog i fjol =)



 

 Som förra året så kommer
jag skriva ut alla kommentarer
till detta inlägg och så får Max
dra en vinnare som sedan får
detta hemskickad med posten. Men viktigt att ni skriver mailadress
eller länkar till er blogg så jag vet hur jag kan kontakta dig om du vinner.

För att ni ska hinna få det innan jul, så är …..

sista tävlingsdag torsdag den 17 december.

Lycka till….

Karaoke sång….

Torsdag den 3 December 2009

 
Ledig dag för Max från dagis.
Så jag frågade på morgonen…vad han och jag skulle göra idag.
Då säger och tecknar han ”mys….A”. För han säger nämligen
så, han drar ut på ”a:et” och betonar det sedan rejält =)
Så det har vi väl gjort idag blandat med lite annat smått & gott.

Det blev det bland annat lite karaoke-sång i mick med mamsen.

Carolas karaoke DVD är inte dum….synd bara att man inte har bättre sångröst….för min sångröst är i stort sett obefintlig =) Men som tur är så bryr sig inte Max om det, så då passade jag på att sjunga för full hals, då ingen annan är hemma =)

   

Max har inlevelse då han sjunger.  Men det är ganska stora och tunga mickar till karaoke maskinen så efter ett tag blir han trött i armarna och vill vila. Men bara en stund….sedan upp igen =)

Jag hann även idag lägga ut lite nya bilder på framsidan av bloggen. De är från fotograferingen inför julkorten. Alltid kul att få förnya litegrann och med snöflingorna som faller, så blev det ju lite julmysigt !!

Ser framemot morgondagen….

Vi ska nämligen på träff med andra familjer med DS barn i Piteå. Så det blir trevligt. Storasyrran har fått ledigt från skolan så vi far hela familjen.

Julsånger med tecken….

Onsdag den 2 December 2009

 
Den 14 December är det luciamorgon på dagis.
Då ska Max vara tomte och gå i luciatåget. Vi funderade även ett tag på pepparkaksgubbe, för han har sånna kläder oxå. Men vi har sett att byxorna ibland vill ramla ner och det är ju ingen höjdare i ett tåg, så det får nog bli tomte.

Så just nu tränas det på julsångerna för fullt på dagis och även hemmavid. Jag har satt tecken till del julsånger de ska ha på dagis med hjälp av Ebba editor. Skulle ni vilja ha ett ex och sjunga och teckna lite …..
så finns det som PDF-fil här

Idag så kröp Fanny och Max upp i dagbädden i vardagsrummet för att sjunga och teckna julsångerna. Vi är lyckligt lottade med en storasyster som gillar sjunga och teckna.

julsanger

Jag har försökt hitta någon DVD med bara
julsånger med tecken. Jag fick ett tips i fjol
om en DVD…..”Julsånger på teckenspråk
så jag beställde den tidigare, men jag skickade
faktiskt tillbaka den. Den var så gammal och
kändes inte så inspirerande. Men är det någon
som ändå är intresserad så innehåller den dessa låtar:
”- Hej mitt vinterland – Bjällerklang –  Sankta Lucia –  Pepparkaksgummorna –  Tipp Tapp – – Tomtegubben som hade snuva – Nu tändas tusen juleljus –  Det strålar en stjärna – Stilla natt
Man kan beställa den från  Dövas Riksförbunds hemsida. klicka här ….

Men däremot så handlar DVD:n ”Kom igång med teckensång 2 ” från Lilla TL förlag ju om alla årstider och där finns det vintersånger och några julsånger. Så den är bra, fast de tecknar ganska snabbt och med många tecken. Men Max älskar den. Speciellt låten om ”Tomtarna” och ”Sockerbagaren” =)

Finns det andra bra alternativ till julsånger så lägg
gärna in dem under kommentarerna….

Hjälp mig med några tecken…

Tisdag den 1 December 2009


Jag håller på att sammaställa jultecken till Max
men det är vissa som jag fortfarande inte vet hur vi
ska tecka riktigt. Finns lite olika alternativ. Skulle vara
tacksam om det är någon där ”ute” som kan skriva hur ni gör..

1. Först har vi LUCIA där det finns 2 olika tecken:

 

Ska man använda det första tecknet om själva ”luciadagen
och den andra för själva ”luciapersonen” eller?

2. Sedan skulle jag vilja ha ett tecken för LUSSEBULLAR.
Är det någon som har ett bra för det..?

    eller  

Tänkte antigen ”lucia + bulle”     eller     ”gul + bulle
eller finns det något annat bra?

3. Det finns ju även 2 tecken till ADVENT.
Men där har jag hört att man använder det första tecknet
till själva ”adventdagen” och det andra till ”adventsljusstaken

  
Advent- tecken

4. Sedan funderar jag även på KNÄCK. Där finns det heller
inget tecken. Men kanske det skulle funka med :

 
Jul   –  godis

Är det nu någon som har några tips
tages det gärna emot =)