BUUUUuuuUUUU….på er !!!!!

Fredag den 30 Oktober 2009

 
Jag har ju försökt få Halloweenpyssla hela vecka
med storasyter då hon har varit hemma.
Jo…vi har ju målat och målat….
Men jag hade ju tänkt vi skulle göra något mer.
Men så IDAG i värsta packningsröran då fick hon
ett pysslings-il !!! Så då gäller det att man är med
på noterna……upp i hennes nya rum och så pysslade
vi medans Max fick vara hos mormor några timmar =D

halloweenis1

halloweenis2

Så det blev både spindlar,
spöken. pumpor och
fladdermöss…

På eftermiddagen hämta vi in våran ”halloween-låda” med flera läskiga
masker och annan dekoration till
bordet. Så till middagen ikväll
hade vi nedsläckt och tänt mysiga ljus och spindlar överallt på bordet och
klättrande över bordet i spindelnät =)

halloweenis4

När vi skulle visa Max de
läskiga maskerna idag,
så blev han rädd trots
att vi lyfte på masken
och sa titt-ut.

Jag frågade om han ville
prova en och han gjorde det,
men när han sedan for fram
och tittade sig i spegelen
började han gråta
stackarn…..

Så då satt vi maskerna
på golvet på lite avstånd
för att ha skulle få se att
de inte var farliga
och då blev han tuff igen…

halloweenis7 halloweenis5 halloweenis6

…först hejade han på avstånd på häxan…sedan gick han fram och petade på ”trollets” tänder och ögon…..

halloweenis8

…och till slut sa han till och med
BuuuuUUUUuuuu” till spökmasken =)

halloweenis3

Med den här bilden vill vi önska alla en
trevlig & lite läskig Halloween helg !!!!

 Imorgon far vi på ”PRIO-SYSTER-HELG” som vi kallar det. Vi tänkte försöka varje år att göra något alldeles extra en helg med storasyster, så hon får stå i total fokus….känns viktigt. Det blir ju även en chans för oss att göra något skoj, som man annars sällan tar sig tid för.

Så imorgon far vi och bor på Pite Havsbad och ska både bada äventyrsbad,  äta middagsbuffe,  se Wallmans Show, sova gott och äta smarrig hotellfrukost, vara på leklandet ”skeppet” och bara ha skoj i dagarna 2.
Fanny ska även ta med sig en kompis, så det blir nog skoj. Max ska få bo hos farmor och farfar.

annaskrift2 copy

 

Barnen far i pappas fotspår…….=)

Torsdag den 29 oktober 2009

 
Idag när Max skulle göra sig klar inför
middagsvilan, så ville han sitta på pottan en liten stund. Vi har tagit in en potta, eftersom han visat lite intresse av den, då andra på dagis använder den. Än så länge har han aldrig gjort något på pottan. Men vi har det lite som rutin att han kan sätta sig där på morgon, middag och kväll…så får vi se då det blir aktuellt med att producera något där (hi,hi)

Ialla fall så är det nog så att barnen följer i pappas fotspår, då det gäller toabesök. Han sitter ju nämligen och läser bilsporttidningar då han är på toa.

potta1

potta2

Idag så tar Max en av hans tidningar och sätter sig på pottan (!!)
Det såg så gulligt ut!

potta3

Han var väldigt koncentrerad,
som om han även läste texten
och inte bara såg på bilderna =)

Som ni säkert förstått
vid det här laget så gillar jag
ju att fotografera. Det har jag
alltid gjort och även så då
syrran var liten.

Det som är lite roligt är att jag
hittade bilder på Fanny, i samma
ålder ungefär (nu är hon 8 år), då hon oxå sitter på pottan och läser just bilsport tidning !!!!

pottalasning2pottlasning

Dessutom…..något som var kul är att jag visste att Fanny oxå gjorde samma min som Max ofta vill busa och göra nu…alltså den som hon gör här på bilden. Det är sånna här gånger man sätter värde på alla kort man tar och kunna gå tillbaka och kika. Så roligt det är !!!

annaskrift2 copy

Vi kladdar på…..

Torsdag den 29 Oktober 2009

 
Idag är syrran piggelin igen =)
Så det var en snabb reaktion av vaccinet. Jätteskönt.

Vi har hållit oss på hemma plan idag och börjat förbereda inför helgen med att ta fram kläder och stryka lite. Storasyster och Max har lekt ihop bra hela dagen. Allt från kurragömma, ”teckendockan Klara”  och till att  sjunga i mickarna.

De ville även fortsätta måla idag. Men det blev mest kladd (!!)
Max gillar inte direkt då han blir smutsig och om det är något
kladdigt han ska ta på. Så vi tänkte vi skulle utmana honom lite idag …..

kladdis1

Först målade dock barnen som vanligt med färg
och penslar, men sen ….

kladdis3

…blev det helt plötsligt fingerfärg….

kladdis4

…till en början var Max lite skeptisk
men det gick över fort och sedan var
det bara smile för hela slanten =)

kladdis

Det var en stolt Max som visade sina smutsiga
händer för kameran. Kan meddela att det var
lite efterjobb för mamsen sen =)

annaskrift2 copy

Storasyster däckad i feber…

Onsdag den 28 Oktober 2009

…ja, antagligen reaktion av vaccineringen igår.
Hon har feber och lite ont i kroppen och i armen. Det är ju en vanlig biverkan av vaccinet. Vi har väldigt ont i armen allihopa efter vaccineringen. Dessutom känner även jag mig inte i form riktigt. Jag går ju ”normalt” med ”influensa-värk” kroniskt, så det är ju svårt säga om man har fått något efter sprutan. Men värken har varit mer intensiv idag så kanske….

Idag blev vi bjudna på lunch av mormor och morfar och det var skönt. Sedan kom farmor och farfar och hade tänkt ta med sig Fanny och sova över, men det gick ju tyvärr inte. MEn då charmade Max in sig först hos farmor och började teckna ”Max” ”Åka” ”Farfars bil” ”Hunden”. Han ville förstås få åka hem till dem och hälsa på hunden. Så farmor säger att då får du fråga farfar om det går bra. Då kryper han över bordet och med det bredaste leendet han kan, tecknar han samma saker igen. Så han fick fara iväg och hela han lyste som en sol =)

Det är förstås lite trist att detta höstlovet först ger pissigt väder och sedan blir vi sjuka. Men vi får som sagt hoppas att avslutningen blir desto bättre …..

wallmans

Nu ”gör vi bort” ett par dar här
och mår lite dissigt och laddar
inför den STORA HELGEN till
helgen. Fanny räknar ner för
varje dag som går.

annaskrift2 copy