Nu är vi ALLA vaccinerade mot svininfluensan….

Tisdag den 27 Oktober 2009


Så skönt att få det bortgjort. Nu har vi hela familjen ”skyddet”
mot denna omtalade flunsa. Så få se om vi då klarar oss, eller…..
Vi hade förberett oss på lång kö vid vaccineringen, men det var
ingen kö (!!) Vi fick gå in på en gång, så det var ju toppen.

sprutaFanny var supernervös innan,
men det gick bra. Vi turades om
att hålla varandras händer, hon och jag. 
Max fick gå med pappsen i ett annat rum.
Fast han har ju redan tagit, så han fick
hålla pappa i handen.

Nog kändes sticket och då de sprutade in
det men nu så här efterhand känns det då nästan ingenting. Tydligen kan man få ont i armen ett par dar, så vi får väl se hur det känns imorgon.

Nu ser det bättre ut, ute……
det snöar nämligen istället för regna.
Det är bättre =)

annaskrift2 copy

Praktikanten på ICA ….

Tisdag den 27 Oktober 2009


Ja, idag har Max varit lite mer snorig
och Fanny har hostat. Men ingen feber än så länge, så jag bara håller tummarna att de bara blir lite förkylda. Men jag tror att vi ska börja inhalera Max lite i förebyggande för det hörs direkt då han börjar få svårt att hosta upp.

Här REGNAR det !!
Så himla trist. så ute har vi definitivt inte varit idag. Max sover än middag och vi myser og lite då han vaknar innan vi ska iväg och vaccinera oss. Pappsen skulle sluta lite tidigare. Sedan ska vi besöka en av Max favoritplatser nämligen den lokala ICA affären =)

Har ni förresten sett nya ICA reklamen med Jerry som har DS ? Den var ju hur bra som helst och kan nog uppmärksamma de fördomar som nog är vanligt att man har. Jerry jobbar ju tydligen på ICA själv.
Här nedan sätter jag in dem från You Tube:

Reklam 1:

Reklam 2:

Reklam 3:

Nu har vi Halloween pysslat lite….

Måndag den 26 Oktober 2009

 
kladd1Den här handen ser väl
lagomt kladdig & fin ut,
då det är pysseldags =)

Ja, att ha 2 barn hemma
från dagis och skola och
båda är sugna på lek & bus
hela dagen, det känns i hela
mig, men på ett positivt sätt =)

Jag tänkte då vi satt i
vardagsrumssoffan klockan
06.30 (jo, alla pigga och alerta,
till och med storasyrran !!) att nu
ska vi ha en mysig dag tillsammans,
jag och barnen.
Så jag sa att de fick välja vad vi skulle göra.

klara

Så först plockade Fanny fram ”teckendockan Klara” och vi satt oss i sängen nere allihopa och vi sjöng, söng och viftade med händerna hit & dit.

Max älskar teckendockan och blev förstås aldrig less. Inte storasyster heller för den delan. Men när vi började vara inne på 3:e svängen av alla teckensånger vi kan, då fick det bli stopp från mamsen =)

björnen soverSedan kom vi på att vi skulle leka ”björnen sover”. Då trodde jag att det skulle bli svårt att få Max att ligga still på golvet under täcket tills han ska krypa fram och låta som den björn som vaknar. Men icke det. ….
Han låg så stilla och väntade tålmodigt tills vi kom till texten ”….honom aldrig TRO…” Sedan fick vi förstås turas om allihopa att ligga där ihopkurad på golvet medans övriga gick runt och runt och runt. Även denna lek, skulle de kunna hålla på med hur länge som helst =D

Sedan frågade jag om de var sugna att göra något Halloween pyssel eftersom det nu kommer. Jag hade sett på Ingelas lekstuga där det finns massor av fina tips. Men Fanny ville helst bara måla inspirerat av Halloween. Så då fick det bli det istället. Men kolla in vad mycket kul det går att göra >>>>> (Kolla in speciellt melonen som läskig hjärna eller popcorn handskarna eller spindlar av äggkartong m.m) 

 Målning på G…..

I brist på stora papper, där både Fanny och Max kunde måla tillsammans. Så hittde jag en gammal tapetrulle, som jag tejpade fast på bordet med baksidan upp. Det är perfekt till kladdiga färger. Så här är det full action:

 kladd3
kladd4 kladd5
kladd9 kladd2
Sedan har vi efter önskemål hängt upp hela tapetremsan i hallen efter träpanelen, så att ingen ska kunna undgå konstverket. Det blev både spindlar, vampyrer, spöken och fladdermöss.

kladd6 kladd7 
Vampyr med blod rinnande ur munnen av Fanny.
I Max teckning får man fanisera själv vad man ser =)
  

När vi var färdiga med målningen och allt var bortplockat så kändes det som om det kunde vara lunchtid….

….men när jag tittar på klockan är den bara 9.15 !!!

Så paff jag blev. Allt som vi hunnit på denna korta tiden. Så då blev jag trött för Fanny och Max ville förtås fortsätta med något mer….(!!)
Nej, pust då var jag slut. Så  då var Fanny så snäll att hon satt sig med lillebror och läste en massa böcker i soffan och så busade de på en stund själva.

Promenad i lite duggregn….

Efter lunch och middagsvila, hade vi nya krafter igen …

forsen1

forsen2 forsen3

….så trots pissigt, dåligt väder så tog vi oss en promenad ner till en bro med en fors vi har i närheten. så där kastade barnen i lite stenar och Max gillade då syrran kastade stora stenar och då det sa ordentligt ”plums” i vattnet =)

Storasyster var väldigt beskyddnade och var rädd att lillebror skulle kunna ramla ner från bron, så hon höll total kontroll på honom hela tiden.

Imorgon blir det spruta i armen för resten av familjen, om det går som vi planerat. Eventuellt ska vi även fara och se på Fannys handbollsträningen på kvällen. Men vad annars dagen ska bjuda på, får vi se….

annaskrift2 copy

Teckenkurs med pappersloppa-tips…..

Söndag den 25 Oktober 2009


Helgen åter igen förbi.
Man hinner knappt blinka känns det som. Igår var det lite snö på marken men pyttelite. Det räckte inte för att åka madress i backen, tyvärr. Max ville så mycket så jag fick gå och dra honom på madrassen på den lilla snön som fanns istället.

show4Däremot så fick Max
åka med pappsen i
traktorn igen.
Snacka om lycklig kille =)

På kvällen blev vi bortbjudna
på middag och det var så gott.

Idag har det varit supertrist
väder. Det har regnat och
varit mulet. Så vi har inte
varit ute ett dugg.
På eftermiddagen har vi haft
teckenkurs igen och nu kör vi
vintertecken och jultecken
samt tragglar lite ”småord”.
Vissa har svårt att fastna hos deltagarna såsom ”vem, vad, var, vill, vill ha, vill inte

Fick ett tips idag från ”Äppelklyftig” om ”teckenloppor” som är ett roligt sätt att lära sig tecken. Där kan man beställa en cd med färiga teckenloppor att vika. Kul idé!

show7

Så därför när Fanny inte hade något att göra idag,
tänkte jag att hon kunde vika ihop en sån där pappersloppa
som vi kunde använda på våran teckenkurs…

show9

….när hon vikit ihop den så målade hon i olika färger..

show8

….och inuti skrev hon just de ord som deltagarna har
svårast för av småorden….

..sedan fick deltagarna säga en ”siffra” med tecken.
Fanny räknade med ”loppan” och sedan fick de välja
färg genom attt teckna färgen de ville ha.
Sedan sa Fanny ordet inuti som de skulle teckna.

Så det blev en bra repetition. Den här går ju variera i det
oändliga och ett bra sätt att få syskon involerade och
tycka det är kul. Men som sagt har ju ”Äppelklyftig” en
massa färdiga och skriva ut om man inte vill göra egna.

Teckenkursen avslutade med en en-mansshow av Max 
tillsammans med ”Sång-och Hopphatten skivan” ……

 show6  show1  show10

Teater-apan som älskar att vara i centrum och då alla tittar på just honom. Man ser att han njuter då applåderna kommer. Det var allt från värsta gympapasset till härmning av djur och vick på rumpan =)

Känns konstigt att inte packa barnens väskor i kväll. De har ju höstlov en hel vecka. Jag hoppas dock att vädret blir bättre, så vi kan vara ute.

annaskrift2 copy