Bilder på syrrans nya rum…

Tisdag den 20 Oktober 2009

 
Efter önskemål så sätter jag här in lite bilder från
Max syrras nya rum. Vi har hållit på i detta rum
sedan i påsk (!!) mycket på grund av att jag bara
klarar av att göra litegrann i taget. Men jag har
verkligen velat göra så mycket som möjligt själv,
för det är ju sååå skoj!!

Väldigt roligt att få ha ett projekt här hemma att pyssla
med om dagarna. Blev kanske lite onödigt länge för Fanny
att vänta på sitt rum, men hon har aldrig klagat. Nu när
det är helt klart, känns det dock skönt. Fanny hade till
och med sovfrämmande i helgen och vi såg nästan inte
till tjejerna, så det var väl ett gott betyg =)

Först lite ”före & efter målningbilder”…

DSC01421  DSC04434 DSC04438
Före                                           Efter

Fanny har övertagit vårat gamla sovrum och vi har nu tagit över hennes rum istället. Så nu får hon mer yta att vara på. För vi behöver ju bara sova i vårt rum. När vi hade rivit tapeter klart, satt vi upp väv på väggarna och målade med vägg färg.

DSC01422  DSC04436
Före                                           Efter

Fanny fick välja färger och det skulle vara turkos och rosa.
Sedan lade jag även in lite beige, för att neutraliera det hela lite.
Målade även vitt tak.

DSC01423  DSC04441
Före                                          Efter

Vilken skillnad med vitt tak!! Det blev ljust och fint. 
Det skulle behövas på fler ställen i huset. 
Men nu till själva inredningen…..

En kreativ hörna…..

Det blev en fondvägg i turkos som blev hennes kreativa
hörna med skrivbord.

DSCN1075

 DSCN1023

 Hello Kitty är
en favoritmisse
och passade bra som söt dekoration.

DSCN1022Har köpt en vanlig vit bänkskiva
med 2 olika hurtsar till.
Rollade på lite färg på några
tidskriftsamlare så de går i
samma ton.

De små väskorna (den i rosa)
finns att köpa på Pandurohobby
och kan målas i önskad färg.

DSCN1076 DSCN1082

  DSCN1083

Köpte till 2 st TROFAST vägghylla från IKEA som jag målade samma färg som väggen. På de vita tillhörande backarna stämplade jag med vit färg, vad de innehåller. Där är det pysselmaterial i alla möjliga varianter =) Sedan tog jag en gammal små-lådsförvaring som jag haft sedan tidigare, som oxå en gång i tiden är inköpt på IKEA ;) den målade jag oxå turkos och hittade några hantag som jag sprejade vita. Men lite hjälp från morfar, så gick det att passa in smålådorna i den befintliga vägghyllan. Där finns allt från gem till suddisar. Hittade väggklockan på nätet. Tycker den är så ”retro” fin. Den har även en klocka att ställa om man vill ta tid på något.

DSCN1081

DSCN1078

Väggordet över skrivbordet, har jag gjort själv. Jag köpte hem dekorplast, som går att köpa på metervara och sedan är det bara klippa ut motivet. Men det är lite pillergöra. Krävs en stor portion tålamod, kan jag lova, speciellt om man ska ha smala och snirkliga bokstäver.

Satte sedan upp en ”köksstång” från IKEA där ”betickställen” får vara förvaring åt pennor. Skönt slippa ha allt stående på skrivbordet. Sedan monterade vi upp en ”underskåpsarmatur” under vägghyllorna, som man nog oftast har i kök och så. Men den blev superbra belysning till hela skrivbordet och ingen lampa som behöver stå på skrivbordet.

Musikhörnan….

Fick gå i rosa och vitt  med en passande rosa ”Nanne” affisch
som är en favorit att sjunga och mima till….

DSCN1013

DSCN1015

Expedithyllan från IKEA blev superbra med förvaring, då vi kompletterade med lådinsatserna och utdragbara tyglådor. Det gömmer både barbiedockor Winx-figurer och annat smått & gott. 

DSCN1018

 Jag lejde Jonas att lacka tidningstället
i vitt samtidigt, som han skulle lacka
rallybilsdelar (man får ju inte vara dum =)
och där har hon alla sina Winx och prinsess-tidningar.Myshörnan…..

DSCN1085

 En tavellist får vara förvaring till cd-skivorna.

 Rummets myshörna blir sängplatsen…

DSCN1048

 DSCN1050

Sängen köpte vi på ”blocket ” i sommar och det var en vanlig furusäng, men med den praktiska utdragbara sänglådan under för sovfrämmande. Sängen passade vi på att måla vit i sommar.

DSCN1055Kompletterade sedan med
ODDA sänggavel från IKEA,
som passade bra som huvudända.
Där finns det även ett utdragbart skåp,
där hon kan förvara alla sina böcker.
Fanny gillar att sjunga och melodifestivalen
är en favorit, men även Britney Spears som
är inramad och hänger på murstocken
ovanför sängen.

DSCN1051

 DSCN1053    DSCN1086

Ovanför sängen har jag monterat upp ett väggord som jag tycker
är så fint. Det köpte jag på nätet, färdigt och klart.  Hittade en söt
Hello Kitty burk för näsdukar som matchar väckarklockan =)

Utklädning & frisörhörnan….

DSCN1041

 DSCN1091

(stängd = anslagstavla  och öppen = 3 speglar ;)

Jag tog reda på 2 stycken träspeglar, från våra gamla garderober, då vi skulle kassera dem, för nya garderober. Jag är en hopplös samlare =) men ibland så får jag faktiskt användning, av det jag sparat!! Så jag målade även dessa speglar i den härliga turkosa färgen. Jag fick hjälp av morfar som gjorde träfästen till väggen. Jag köpte en spegel som jag monterade först på väggen. Sedan monterade vi de andra speglarna omlott med gångjärn så de går att öppna.

För när hon har dem stängda så har jag monterat en plåt på baksidan av spegeln och målat den samma färg och den fungerar nu som en stor anslagstavla, då den är stängd. Öppnar man upp, så får man 3 speglar bredvid varann, där man kan sjunga eller leka frisör…

DSCN1043 DSCN1044

DSCN1088..för jag har då målat en
trähurts från IKEA med tanken
att det ska friseras på den.
I lådorna är det fullt med klämmor,
snoddar och dylikt. Fanny har
flera Bratz frisyrhuvuden (hon
har ju tänkt bli frisör eller fotograf
när hon blir stor =)

Så nu kan hon ta ett frisyrhuvud
och fästa fast det på hursten med
gummiband skjuta fram hursten
som är på hjul fram till spegeln
och bara börja leka.

Eller så är det bara dra fram en stol framför speglarna och frisera kompisarna eller kanske någon i familjen =)

I hörnet bakom dörren har vi hängt upp lite glittriga kläder att
sjunga och leka i. Har även en hylla där hon har sina frisyrhuvuden…

DSCN1037DSCN1046

 Spelhörnan…..

DSCN1059

Mitt i rummet har hon
ett lågt bord på hjul.
Där har vi ”spelhörnan”.
Där rymmer hon både
flera spel och så även
sittkuddar att ta fram
och sitta på golvet på
då de ska spela.

Även Pet Shop får
rymmas på detta
bord.

Så det känns som om vi fick in många funktioner i ett enda rum
och jag hoppas hon ska tycka om det länge. ….

DSCN1031DSCN1030

Kan avsluta med några bilder på 2 pallar som jag enkelt har rollat ny färg på och sedan stämplat lite rolig text på dem. Som nya =)

DSCN1033DSCN1034
Ja, nu när man fotar och lägger in bilder så här så är det ju en del som man ändå pysslat på med.

Även om jag känner mig lite mättad för tillfället, så blir jag nog snart sugen för ett nytt projekt. Vi har ett allrum på övervåningen som skulle behöva få en make-over härnäst. Få se om det kan bli ett vintergöra.

annaskrift2 copy

Såklart testade barnen första snön…

Tisdag den 20 Oktober 2009


förstasnön4Idag var det vitt på marken på morgonen.
Inte mycket, men vitt var det i alla fall.
Så på eftermiddagen ville storasyrran
testa åka madrass i backen på tomten.

Men med kramsnö och lite snö,
var det väl inte någon stor fart de
fick upp. Max var väldigt skeptisk
från början, men det blev bättre
och bättre. Ju fortare det gick i backen för varje åk,
ju nöjdare blev han =)

förstasnön3 förstasnön5

förstasnön6Fanny älskar vintern och framförallt åka madrass.
Så jag tror säkert att bägge barnen kommer att trivas ute tillsammans i år. I fjol var ju Max lite väl liten och satt där man placerade honom. Nu i år är han mer rörlig och förhoppningsvis komer han gilla att busa i snön.

Jag har dock försökt leta ett tecken för madrass…men har inte hittat något. Det måste vi ju ha i vinter, för det är ju inte detsamma som att åka pulka.

annaskrift2 copy

SPSM på besök på dagis…

Måndag den 19 Oktober 2009


Idag har jag gått med lite sömnbrist hela dagen.
Max tjorvade nämligen något så otroligt i natt i sängen. Jag är lite lur att det kan vara hans 2 sista tänder som spökar. För det verkar lite omständigt i munnen. Har nu märkt av på eftermiddagen att Max oxå varit väldigt trött. Så jag tror faktiskt han bara la ner huvudet på kudden nu och somnade omedelbums =)

SPSMLogo4F6cm_300px

Idag har Specialpedagogiska Skolmyndigheten varit på besök på dagis för att kunna ge råd och stöd till personalen i ”arbetet” runt Max.

Vi ger råd och stöd i frågor som rör pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar till personal inom det offentliga skolväsendet och friskolor som står under statlig tillsyn. Inom några funktionsnedsättningsområden ger vi utbildning för föräldrar/vårdnadshavare. Stödet ges på individ, grupp och organisationsnivå.
Vi finns att kontakta i hela landet”
(mer info på deras hemsida http://www.spsm.se/)

Ingela berättade att en av kvinnorna som var med tecknade hela tiden och Max var jätteimpad av henne och bara sög åt sig allt hon sade och tecknade.  

Annars hemmavid har en underbar storasyster  låtit lillebror vara i hennes rum på eftermiddagen och de har sjungit i mickarna till olika låtar. Det som är roligt, nu när man lyssnar, så börjar Max oxå att ”dra ut” på tonerna, då de gör det på låtarna. Kul att höra att han hör skillanden så där. Fanny passade även på att träna med honom olika ”ljud” genom att sjunga dem i micken (som jag beskrev tidigare…..)

Ikväll dalar det faktiskt snöflingor här Så får se om det är vitt imorgon bitti. Imorse hade vi väl lite….litegrann, men det försvann ju nästan direkt. Fanny längtar och hon gick ut nu ikväll på gräsmattan och dansade och sjöng ” ja, se det snöar, ja, se det snöar…..” Nu när det börjar vara så mörkt och kyligt, får det gärna komma lite snö. Hellre det än regn och trist väder.

annaskrift2 copy

Jag är ett STORT ”fan” av…..

Söndag den 18 Oktober 2009


…all personal inom dagis, då det nu börjar bli ”ta-på-många-kläder-väder” för åhh…vad jobbigt jag tycker det är med alla kläder som nu ska byltas på och då har jag bara en som jag ska klä på. De på dagis har ju flera varje dag + flera gånger av och på med dessa kläder. Beundansvärt tycker jag =)

prommisJa, som ni förstår har vi varit ute idag.
Max feber gav med sig går och idag har det bara varit prima liv.

Så trots lite kyligt och mulet väder tog vi oss en promenad jag och barnen medans pappsen eldade och hade allmän upprustning utomhus.

Fanny hade med sig kikaren efter skogsvägen, hon ville kika efter fåglar….men jag tror de redan har flyttat alla (!!) för vi hörde inte ett kvitter alls.

Sedan gick det inte så bra att gå med vagnen på skogsvägen för de hade kört med någon traktor där och det var djupa spår av däcken, som hade fryst, så hela vagnen skakade för Max. Så vi vände ganska fort.

prommis2prommis3

Väl hemma på gården hittade de en frusen isfläck, som var rolig att hoppa sönder. Max var ganska fascinerad och det kunde de roa sig med ett bra tag =)

Teckenkurs…..

Vi har nu på sen eftermiddag/kväll avslutat dagen med teckenkurs.
Idag var vi full styrka med alla deltagare, så det var skoj. Därför blev det extra roligt att avsluta med ”gäster med gester”. De fick sina teckenremsor och fick gå upp och teckna.

Men sötast var nog Max. Han vill verkligen vara med på allt. Då de andra får teckenremsor, så vill han oxå ha det =) Så han fick en remsa och först så lägger han den på bordet och så härmar han hur vi gör…han lutar sig nämligen fram och granskar lappen och pekar på texten som om han läser den och så mumlar han något. Gullungen! Sedan när de andra börjar gå fram en och en och lägger upp sin remsa på en tavellist där framme för att sedan kunna läsa den samtidigt som de tecknar….då ska ju förstås Max göra likadant. Han går fram han oxå, lägger upp sin remsa och så börjar han prata och tecknar olika saker. Ni må tro att han fick applåder =)

Nu startar en ny vecka….
En ganska lugn och lagom vecka. Fanny hade inget speciellt på skolan, under hela veckan och annars brukar det ju alltid vara något speciellt eller annat som händer. Så det var ovanligt. Med Max blir det träff  på onsdag med specialpedagog, rektor och resurs på dagis. Sedan får vi se hur vi gör med badet på torsdag….

annaskrift2 copy