Tack för titten….

Lördag den 12 September 2009


Jag måste säga tack för all positiv respons jag får hela tiden
av er som läser min blogg. Det värmer i hjärtgropen av allt fint som ni skriver. Det känns så fantastiskt att man oxå kan ha bra kontakt trots långt avstånd. Förutom kommentarer på bloggen så får jag privata mail av familjer med barn med DS från hela landet.  Jättekul. Så långt bort ibland, men ändå så nära =)

…på dagis….

Igår fredag var det dagisdag.
En rolig sak som Max resurs berättade var att då de hade samling, hade Max varit på bushumör. De sjöng en sång och skulle då i denna sång sitta ner då de
sjunger ”sitta”. Då hade Max istället ställt sig upp och tecknat ”stå” istället för ”sitta” och så fortsatte han att teckna ”busig” för att visa att han busade med dem =)

Sedan när Max var ute, så var det 2 flickor från den stora avdelningen som ville lära sig en massa tecken. Så Max fick visa hur man tecknar olika saker.  Det är så kul, då andra barnen är intresserade och roligt för Max att få lära dem.

…vi har haft besök….

Idag har vi fått ett personligt besök av en familj från Luleå med sin lilla DS tjej Vilma 4 år. Jätteroligt att träffas och surra. Barnen hade fullt upp med leksaker både inomhus och utomhus. Tack för titten, det var superskoj!

.Denna familj var idag (!!) även med i en tidningsartikel helgbilagan i NSD och hela den helgbilagan kan ni läsa här på denna länk:

http://issuu.com/tidningennsd/docs/1_till_20?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fdark%2Flayout.xml&showFlipBtn=true

En fågel viskade även i mitt öra att de ska medverka i en lokal TV kanal till veckan. Eller hur var det Annica ….?! =)

Storasyster har farit och ska sova borta i natt, pappsen målar i garaget och jag och Max sitter framför TV:n och tittar på ”Hopphatten” som är en DVD med en massa roliga teckensånger och framförallt en massa roliga rörelser. Max har verkligen ett gympapass, då han ser denna. Han sitter inte still utan härmar allt de gör =)

annaskrift2 copy

Skogsutflykt med bärplockning….

Torsdag den 10 September 2009

skogsutflykt13Så här har jag sett ut idag om
fingrarna efter dagens aktivitet.
Nämligen blåbärsplockning.

Eller rättare sagt har jag inte
plockat alls, den lutande
ställningen pallar inte min
kropp. Utan jag fick mina
blåa fingrar av rensningen efteråt.

Ja, nu sitter mamsen här…totalt slutkörd =)
En underbar dag ….men efter sånna dagar så får jag oxå tyvärr betala med
att jag blir sämre i min sjukdom. Men det är ändå helt klart värt det. Speciellt då det innefattar mina barn och skogen =)

Torsdag är ju lika med ledig dag för Max från dagis.
Så idag då syrran hade slutat skolan, så blev det en skogsutflykt. En otroligt fin dag med strålande sol, men lite blåsigt. Vi planerade att hälsa på mormor och morfar som skulle vara uppe i stugkojan och plocka bär idag. De har nämligen en gammal timrad stugkoja uppe i skogen som vi har döpt till ”Furubo” då jag var liten. När vi var små, så fanns det inte någon skogsväg i närheten, utan då var det bara att traska ganska långt och upp på ”Furuberget” där stugan ligger.

skogsutflykt17

skogsutflykt1

Men som tur är finns
det nu en skogsväg, där
man köra bil ända upp
på en vändskiva och sedan
bara gå en liten bit in i skogen
till kojan.  Men denna stig  är
fortfarande lite för lång och
ojämn för Max att gå,
så vi hade morbror Johan som ställde upp som bärhjälp fram till stugan.

skogsutflykt3

skogsutflykt2

Väl framme vid
stugan började vi
med en mellis- paus.
Det smakade gott med
smörgås, kaffe, varm choklad och fika.
skogsutflykt6skogsutflykt5 skogsutflykt10

Jag tror att allt smakar dubbelt bättre utomhus. Aptiten är det inget fel på =)

Efter allt smarrigt, så blev Fanny sugen plocka blåbär, för att kunna göra blåbärspaj hemma som hon älskar. Så sagt och gjort så var snart alla ute i bärskogen för att leta dessa blåa bär.

skogsutflykt8 skogsutflykt7
Lite jobbigt att gå för Max, då det var så mjukt överallt. Lingonris och blåbärsris kombinerat med mossunderlag är inte det lättaste. Han hann bara ta något steg innan han sedan blev sittande =) så han blev lite putt och less. Men tji den som ger sig. Han höll ut en stund med syrran, mormor och morbror Johan…..

skogsutflykt9 skogsutflykt11

skogsutflykt14

skogsutflykt12 skogsutflykt4

…sedan gick Max tillbaka runt kojan, där det är mer stenhäll och lite lättare att ta sig fram. Där lekte han häst på en stock och busade med syrran i mossan. Visst ser det härligt ut med mormors plockade blåbär & lingon. Mums!

skogsutflykt18

Innan vi skulle fara därifrån så fick
Max tillfälle att hålla på med sin
favoritsysselsättning. Nämligen städa.
Morfar hade nämligen hållt på med
underhåll inne i stugan och hade sågat
en massa. Så golvet var fullt av trädamm
och flisor. Ni skulle se Max lyckliga min då
han fick låna morfars sopborste och gå an
över hela golvet (hi,hi)

skogsutflykt15skogsutflykt16

Fanny avslutade vår skogsutflykt
med att skriva några rader i kojans
”gästbok”. Så roligt att ha kvar och
kunna gå tillbaka och läsa. För jag
och Fanny är överens att vi ska
spendera många fler gånger uppe
i Furubo framöver…I denna gästbok
kan man läsa om fester som mina
storebröder hade i tonåren och då jag och Jonas nyförälskade runt 16 -17 år hade kompisar på besök  i stugan och grillade och myste. Skoj då det finns kvar och en ny generation kan börja fylla på!

skogsutflykt19När vi kommit hem
bakade Fanny dessa
smarriga blåbärspajer.
Snacka om dagsfärska!!!

annaskrift2 copy

Höststorm med bus i en massa löv….

Onsdag den 9 September 2009

Här har det idag varit höststorm och det blev
till och med strömavbrott som påföljd ett tag. Men efter att det regnat lite mitt på dagen så blev det sedan strålande sol, men väldigt blåsigt.

Idag har svärmor varit och tvättat fönster hos oss.
Så nu gnistrar dem i köket =) Mången tack!

Efter middagvilan gick vi ut för att busa lite i alla löv
och Max var ganska fascinerad över de kraftiga vindarna i träden.

loven3 loven1
loven2

Det var dock svårt att fånga stormen på bild och alla löv
som virvlade i luften. Men som sagt var Max alldeles paff.

loven10 loven5 loven6
loven7 Det är underbart
att vara ute och
kunna busa med
vad man bara
hittar på marken.
Det går att ha
jätteskoj med
diverse  pinnar & grenar.
loven11 Avslutar med en bild
vid vår ”skijhåga”.

annaskrift2 copy

Rädslan för svininfluensan sprider sig =)

Onsdag den 9 September 2009


Ja, denna svininfluensa.
Jag vet inte om man är överdrivet orolig inför att den kommer?  Ibland tänker jag att den är kanske inte så farlig, men sen så pendlar jag åt andra hållet och låter media påverka mig och så blir jag orolig om Max skulle få den med sitt lilla hjärta.

Fick denna bild med mail av en kompis idag
med texten….

”rädslan för svininfluensan sprider sig…”

svininfluensan

Den var lite rolig =)

Vi har nu i  alla fall bestämt oss för att vänta med badet för Max tills han fått vaccinationen för influensan. Det känns lite tryggare. Fick oxå idag veta att de skjuter upp starten på badet för hela gruppen på grund av detta. Så då får vi se när de startar upp igen.

Vi har idag fått kallelse för läkarbesök om 1 1/2 vecka. Då ska vi kolla upp provsvaren. Jag har idag pratat med Max arbetsterapeut på habiliteringen och hon ska komma på ett hembesök framöver. Vi ska kolla på någon bra pall att ha på golvet, där Max kan sitta och klä av och på sig och så pass stor att man kanske kan sitta bredvid själv och hjälpa honom. Jag har ju själv lite svårt att sitta på golvet. Hon ska även kolla angående bostadsanpassning av staket utomhus, som vi behöver till nästa vår/sommar, då Max kommer vara ännu mer aktiv. Vi bor väldigt nära vägen, där folk kör fort. .

svininfluensa2 Jag köpte en ny bok
till Max från Hatten förlag

som heter ”Jag städar”
och som även innehåller
tecken. En klar favorit
hos Max just nu.

annaskrift2 copy