Fått veta provsvar….

Tisdag den 8 September 2009

Idag ringde jag på barnmottagningen, för att få veta
provsvaren på proverna vi tog för några veckor sedan.
De har ju inte ringt, så bäst kolla.

Sköterskan kollade i datorn och började med att säga att blodstatus var bra och urinstickan….men sedan blev hon tyst ett tag. Så då förstod jag att det var något som inte var som det skulle. Glutenprovet var nämligen lite förhöjt och sköldkörtelprovet är fortfarande lite förhöjt. Så det lät ju inte så bra.

Så det kändes ju lite knasigt att de inte har ringt och sköterskan tyckte det var konstigt att ingen läkare har tittat på det. Men vi är i fasen att byta läkare, så det är väl antagligen därför det blivit en miss. Så nu begjorde jag att de skulle planera in ett läkarbesök för Max så vi får kolla det här ordentligt och få höra om det är något som ska göras och om vi ska börja lägga om matvanor, eller? Pust, jag hoppas verkligen inte att så är fallet. Men är det så är det bara acceptera och lära om sig. Allt brukar ju gå bara man kommer in i det =) Sjuksköterskan ska ringa upp under morgondagen och ge besked om när vi får komma på ett besök.

Annars fullt ös idag på dagis med diverse roliga saker.
Vi ska ta och söka upp tiden på Max efter jul, så han får längre dagar på dagis. Det tror jag blir uppskattat av lill-grabben.

Efter middagvila, gick jag och barnen ut i det fina höstvädret. Vi tog en promenad till moster Erika. Sedan hips vips är det middag och sedan pang är det sovtid. Vad dagarna går fort! dessutom tror jag kameran har gått och gömt sig (!!)… så det blev inget kort idag=)

annaskrift2 copy

Grubblerier angående svininfluensan…

Söndag den 6 September 2009


Nu börjar man känna sig som en människa igen.
Igår var jag inte alls så piggelin. Att en vanlig förkylning
kan göra en så däckad. Bävar inför influensan. Hoppas dock nu
det får dröja ett tag tills basilusker besök oss nästa gång. 

Jag har fått igång min dator igen =D !!!!
Vår underbare kompis Andreas var hit och fick igång den med en ”backup skiva”. Så nu har jag skyndat mig att spara med Max IDAGBOK som jag var livrädd att jag förlorat. Men nu finns den sparad i en extra hårddisk =) Så få se nu om vi ändå måste köpa en ny hårddisk, så det inte är risk att det händer igen.

lilla_anna_aug

Men nu när den fungerar, ska jag passa på att lägga in en bild från dagis förra veckan, som Max resurs Ingela skickade till mig.

Max sitter på samling på dagis då de tagit fram en sagoväska med ”lilla Anna och långa farbrorn”.

 Max var tydligen verkligen inne i sagan och det syns faktiskt på bilden=)

Nu blir det dagis igen imorgon och vi kan väl hoppas på lite bättre väder. Det har varit en mulen helg med en hel del regn. Helgen har annars känns lugn och behaglig på hemmaplan. Det känns skönt då det är mindre för pappsen med rallycross. För det känns nämligen som vi är en familj som har tid för varann lite mer. Det är inte dumt. Det mår man bra av =) Vi har idag varit och hälsat på kusiner i Älvsbyn och det var mycket trevligt.

Jag är lite fundersam, hur vi ska ställa oss till bad i veckan. För på tordag startar nämligen Max badgrupp för terminen och det är ju den bästa träningen för Max. Men då känns det som lite osäkert med denna svininfluensa som har börjat härja. Även om man inte kan skydda sig emot den så kanske det är dumt att bjuda in den? Eller?? Ska vi fara och bada och riskera att vi blir smittade?? Badet är trots allt en bra smittkälla då det gäller infektioner och Max med sitt hjärta… jag känner mig kluven. Jag undrar om man ska ringa och höra om de avråder oss till det, eller hur vi gör.

annaskrift2 copy

Fotoskrivaren testad för IDAGBOKEN =)

Torsdag den 3 September 2009

Jag har ju kollat på diverse fotoskrivare att använda
till Max idagbok. Jag ville ha en liten och nätt så att vi så här i början kan pröva att ta den mellan dagis och hemma, eftersom de har dåligt med utskriftsmöjligheter på dagis. Vi hade ju världens tur att vi har likadana kameror, vi & dagis (!!) så då vet man att anslutningen passar där oxå.

I allfall så hade jag turen att komma över en HP  Photosmart  av väldigt enkel variant på Tradera. Kändes som en liten chansning att köpa begagnat, men det var just en sån jag var ute efter och jag hittade ingen som idag säljer en sån. Sedan beställde jag papper och bläck och idag var det ett första test här hemma.

Så här ser fotoskrivaren ut. Liten och nätt med handtag.
Ser ut som en liten handväska =)

 bild9

 Enkel att använda. Bara starta, stoppa i ett papper uppepå, stoppa i minneskortet från kameran, bläddra fram (i den lilla displayen) vilket kort man vill skriva ut och trycka på knappen. Enklare kan det ju inte bli.

 bild 10b
 bild11

Så jag passade på att skriva
ut ett kort från vår
skogspromenad idag …

 

 

bild12

….och som jag sedan
klistade in i Max idagbok
under ”torsdagens hemmablad
så Ingela på dagis kan se vad
vi pysslat på med hemma på
ledig dag.

Ska ta med fotoskrivaren
till dagis, så får även Ingela
pröva den.

Men som ett första test,
så känns det som en
bra investering =)

annaskrift2 copy

Värsta tänkbara…

 Torsdag den 3 September 2009

…har inträffat. Min dator uppe är kaputt. Vet inte om den bestämt sig för att krascha totalt, eller !!! Har haft över en kompis som kollat på den och han ska se vad han kan göra. Men hans utlåtaande lät inte så bra. Det absolut värsta är ju om det inte går att rädda hårddisken. Jag har dock med jämna mellanrum sparat ner allt på en extern hårddisk, men nu när jag har hållt på med Max IDAGBOK, så har jag inte ”hunnit” spara. Så försvinner hårddisken för mig, då försvinner alla mina arbetade mallar och allt jobb med IDAGBOKEN. Då ska jag säga att …….DÅ BLIR MAMSEN LEDSEN…..

Det är dessutom ingen höjdare att uppdatera från den bärbara datorn, jobbigare att skriva på och det tar en evighet att få in några bilder.
Så jag tror att jag ska försöka be till de högre makterna, inget som jag normalt gör, men nu känns det som läge för det!!

… skogspromenad…

Idag har Max varit på hemmaplan med mig. Ledig dag från dagis. Med kanonväder redan från morgonen, så tog vi en tidig promenad efter en skogsväg i närheten och var en stund och lekte i skogen.

 bild1
bild2 bild3
bild4

Max hittade både grenar, kottar och annat skoj.
Han hade dessutom smusslat med sig en bil till skogen som fick testa terrängkörning =)

bild5 bild6

Max fastande med blicken på dessa svampar, som var intressanta. Men mamsen tillät honom inte utforska dessa äckliga och kletiga svampar något närmare. Han fick titta på ”håll”. Mamsen hatar nämligen dessa läbbiga varelser =)

Vi blev lite paffa, för helt plötsligt dök morfar upp i skogen med bilen. Han skulle ut och se på sitt skogsskifte och han blev nog lika paff att träffa på oss =) Max teckande mycket om morfar och bilen och var han skulle åka efteråt.

bild8

bild7

När vi skulle gå hem igen, så frågade jag om Max ville köra vagnen, istället för att sitta i den. Bra träning för honom, då sjukgymnasten rekommenderade att han gärna skulle skjuta lite tyngre saker framför sig.
Jajemen, det skulle han.
Han tog verkligen uppgiften på allvar och blev rent arg om jag försökte hjälpa honom. Han är väldigt envis då han vill. Så det slutade med att han gick hela skogsvägen hem =)

annaskrift2 copy