Veckans läxa….

 

Jag tycker det är så
roligt att se vad Max
ska få i läxa varje vecka ;)
Just för de varierar den hela
tiden och då blir det ju spännande
för både Max & mamma :)

Tycker skolan gör ett jättefint
jobb att hitta saker, som passar
Max, var han är just nu.

Läs & skriv….

Så nu i veckan som varit har
Max haft hem en folder som heter
Vik-boken 5” som innehåller
flera blad som man viker fram
och så är det olika uppgifter på
varje sida….

IMG_5580 kopiera  IMG_5560 kopiera

…så på första sidan man viker upp,
är det att läsa alla orden som står där,
bilder till orden finns på sidan bredvid….

IMG_5562 kopiera  IMG_5577 kopiera

…på nästa sida visar Max här,
att han dragit streck mellan
ord och rätt bild….

IMG_5563 kopiera  IMG_5576 kopiera

…på nästa sida, skulle han fylla
i det ljud som saknas i orden…

IMG_5575 kopiera  IMG_5565 kopiera

…och på näst sista sidan skulle
han även här fylla i det ljud som
saknas, men denna gång längst
bak i ordet….

IMG_5567 kopiera  IMG_5574 kopiera

IMG_5569 kopiera

…och på sista sidan, fick han skriva hela orden.
Så då har vi delat upp detta under veckan och gjort
ett blad varje dag typ ;)

Ett gott skratt….

Vi fick oss ett gott skratt oxå,
på sista bladet, där han skulle
skriva alla orden, för då skulle
han ju som ljuda sig fram i orden
och komma fram till vilka
bokstäver han skulle skriva för
att få rätt ord…..

IMG_5574 kopiera

…och då på sista ordet, så skulle
han ju skriva ”räv” och hade svårt vad som
skulle komma efter ”r” och så sa han ”ö
och det skulle ju i så fall bli ”röv”…..(!)

IMG_5573 kopiera

IMG_5572 kopiera

…och oj vad vi fick skratta åt det :)
Härligt!

Läsläxan….

Max har i veckan fått nästa
bok att läsa i den serien han haft tidigare,
fler ord och längre meningar och här
ser ni ett filmklipp från igår kväll, då han
läste boken…

.

.

…det är så roligt sitta bredvid
och höra så många ord och meningar ♥
Han vill ibland testa att gissa vilket ord
det är, för att slippa läsa det och när han
läst flera gånger, memorerar han gärna orden.
Men är det fel och han får ljuda, så brukar han
lösa det, om det inte är för långa ord.

annaskrift2 copy

Max fick en vänsterspelad gitarr :)

 

Alla Hjärtans Dag så fick
ju Max en fin present. Han fick
nämligen en ny gitarr

Inget vilken gitarr som helst,
utan en vänster-spelad gitarr!

Max älskar spela gitarr.
Han har gjort det länge och
många gitarrer har han hunnit
få under åren och spelar gör han
absolut varje dag här hemma.

Dock så vill han bara spela gitarren
liggande till vänster. Vi provade ett tag
och se om det gick att ”vänja om” men
icke det. Vi kände väl, att just spela girarr
vill han göra som vänsterhänt, även om
han vissa saker gör som högerhänt.

Kollade upp ”vänster-spelad” gitarr….

Jag fick höra att det var skulle
var svårt få tag i en ”vänster-spelad” gitarr,
där alla strängar då sitter i omvänd ordning.
Men jag googlade och kom till gitarren.se

Där hade de flera vänsterspelade gitarrer
så jag var i kontakt med dem. Dock var det
bara stora vuxna gitarrer som fanns färdiga så.
Max behövde en mindre modell.

Men då var de så gulliga och hjälpsamma
gitarren.se att de strängade om och
anpassade en gitarr just till Max och här
får han paketet…

IMG_5454 kopiera
IMG_5456 kopiera
IMG_5458 kopiera

…här ser han att det ligger
en gitarr i och han flyger upp…

IMG_5459 kopiera

…och synd nog så hann jag aldrig fånga
han ansiktsuttryck, men om ni ser på kroppsspråket
här, så förstår ni att det var ett stort leende i ansiktet oxå :)

IMG_5462 kopiera

IMG_5464 kopiera

…när han kollar närmare, så ser han
att det står ”Till Max” på ett papper….

IMG_5476 kopiera

…då hade de varit så gulliga och
gjort en hälsning till honom från
gitarr-affären ♥

Ja, vad tror ni….

Såklart började han spela
direkt och nu sitter strängarna
”åt rätt håll” för honom….

IMG_5466 kopiera  IMG_5471 kopiera
IMG_5472 kopiera  IMG_5473 kopiera

…och denna dag så följde gitarren Max
under många sångstunder, vill jag lova ♥
Se här….

IMG_5496 kopiera
..här sitter han i vardagsrummet
framför den spegeln och spelar
och sjunger och när det sedan
började program på TV i lördags,
så kunde han inte slita sig heller….

IMG_5493 kopiera

…så trots att han ser Pippi på TV
så skulle den nya gitarren vara
med  i knät ♥

Morgonen efter….

Morgonen efter,
på söndagen då klev han
bara upp och här  sitter han
med pyjamas och spelar….

IMG_5500 kopiera

…och här blir han arg att jag kommer
och stör och viftar bort mig ;)

IMG_5509 kopiera

…sedan sätter han sig dock i soffan och
spelar och sjunger för mig…en alldeles ny
och egen Zlatan-låt. Så den spelade jag
faktiskt in med mobilkameran och när jag hunnit
redigera den, så kommer den här på bloggen.
Något alldeles extra ;)

Ni har väl inte missat
hans första Zlatan låt?
Som han sjöng Novemer 2013…

.

.
…en riktig hit :)

Så lycklig så….

Så Max är så lycklig över sin
nya gitarr. Det följde även med ett
svart fodral till den och en stämningsapparat,
som blir perfekt för mig, att kunna stämma den
åt honom då & då ;)

Tanken är nog kanske att vi sedan ska
försöka lära oss några ackord oxå, kanske
tillsammans, jag och Max , eller så kanske
Max och storasyster. För då har vi ju även,
den ganska nya svarta gitarren, som vi kan
använda. Om nu det går med Max korta
fingrar att ta de olika ackorden, vi får testa
oss fram ;)

Max & gitarr ♥

Måste bara få visa lite äldre bilder
på Max och gitarrer, för de har ju
alltid funnits vid hans sida…..

https://ettnyttliv.com/wp-content/uploads/2009/10/orkester2.jpg

gitarr5  gitarr1

…helledudans,
vilken liten kille ♥ ♥ ♥

gitarr4  gitarr1

gitarr2  gitarr3

…ja gitarren har alltid haft en central plats
för Max, till och med utomhus har den fått
följa på sommaren ;)

max älskade gitarr kopiera

gitarren kopiera  IMG_9840 kopiera

IMG_9806 kopiera

…den här blå gitarren var med länge
till och med följde den upp i skogen….

IMG_4055 kopiera  IMG_4059 kopiera

..se bara här, då Max spelar gitarr ute,
då farmor målar på vårt garage. Inte dumt med
live under hållning ;)

Tidigare fick Max en ny svart gitarr
och så här glad var han då ;)

gitarr

…sedan har vi ju galet många videoklipp
då Max spelar gitarr och underhåller.

Vi ska snart bjuda på nya klipp snart,
både den nya Zlatan låten och så sjöng
han en om han och hans pappa i racerbilen
idag :)

annaskrift2 copy

 

 

Max hemma idag (!)

 

Jahapp, Max fick stanna
hemma från skolan idag,
han hade så ont i huvudet
i morse…

krasslig
…och det var verkligen så, att så fort han
rörde sig, så tog han sig för huvudet. Så
det blev lite stillsamt mys i soffan på
morgonen.

Men piggare nu mot eftermiddagen..

Så nu framåt eftermiddagen,
har Max varit piggelin och inte
klagat nå mer på huvudet och lekt
på som vanligt….

lekadoktor
…så det är tur jag alltid har en positiv
och fantasirik kille hemma ❤️ Idag har
han varit doktor och så skulle han absolut
ha doktorsmössa (keps) och operationsglasögon
(solbrillor) och så tog han blodtryck på mig
och jag frågar:
”..vad visar det?”
Då säger Max:
”…den visar att du har muskler” 😂😂
Så det var ju inte så knasig ”diagnos” 😉👌👍

Så?….

Så vet inte om detta är något
”för-stadium” för Max eller om
det bara nöjer sig med detta?

Dock har jag själv fått  lite
småfeber idag, så få se…..det
var nog inte bara muskler
mamsen hade ;)

Max fina present….

Ska ju återkomma till och
skriva om Max fina present
han fick på alla hjärtans dag!
ar ju som inte hunnit här för baciller
och allt annat som kommit i vägen,
men snart så!

annaskrift2 copy

Numicon tips….

 

Jag skrev ju i ett
tidigare inlägg att vi köpt
hem Numicon som är ett
redskap att använda sig
utav inom matematikens värld…

 

IMG_5241 kopiera

…i mitt förra inlägg >> står det
lite mer om själva Numicon, tanken
bakom det och lite bilder hur det ser
ut och så. Så läs lite mer där om ni vill.

Tips som ”overlays” …..

Alltså vi är helt nybörjare på
detta Numicon och jag har ”googlat”
runt bland olika sidor för att få tips
och ideér hur vi kan jobba med det.

Såg ju att det finns att köpa ”overlays”
vad det då heter på svenska tro? men
i alla fall typ ett papper att lägga över
brickan för att få ett mönster, som barnen
kan bygga med brickorna på, för att i början
bara få in känslan av formerna, här ser ni ett
exempel…


bild lånad på nätet

Göra egna overlays….

Så jag funderade lite, hur det
skulle gå göra egna ”overlays”. De är ju
såklart i något hållbart material. Så
vanligt papper var ju inte att tänka på, skulle
gå sönder direkt, så då kom jag på vaxduk!

Jag har alltid gillat vaxdukar, ett superbra
material till mycket pyssel. Det är ju tunt
och följsamt men ändå slitstarkt och på
avigsidan går det rita med pennor ;)

Så såklart hade jag sparat en del
vaxduksbitar här hemma, så nu åkte
de fram. Så det går ju använda till vad som
helst åt Numicon´s platta, men just nu
fokuserar jag på de olika formerna på
brickorna…

IMG_5249 kopiera    IMG_5250 kopiera
IMG_5251 kopiera  IMG_5252 kopiera

…här ser ni att jag ritat av nummer 10
på vaxduk och sedan klippt ut det….

IMG_5270 kopiera

…gjorde alla sifferbrickor i dubbel uppsättning,
då jag ändå höll på. Detta kan ju oxå vara bra
ha i reserv, om man inte har så många brickor
till att börja med och vill testa sig fram först,
innan man köper fler….

IMG_5281 kopiera

IMG_5272 kopiera

…på baksidan av vaxduk, är det ju
en matt vit yta som är perfekt att
färglägga. Går både med tuschpennor
och som här vanliga färgpennor, som
jag valt….

IMG_5369 kopiera

IMG_5363 kopiera

IMG_5362 kopiera

…. tycker det känns bra att färglägga dem just
med färgpennor, så dessa är lite ”dovare” i färgen,
som just mall och sedan när Max lägger på de
riktiga bitarna, så förstärks färgen….

IMG_5370 kopiera

..om ni ser exempel här nere oxå,
först bara med ”mallarna” av vaxduk
och sedan pålagt de riktiga bitarna….

IMG_5367 kopiera

IMG_5365 kopiera

…blir lite svagt till väldigt starkt ;)

Max fått lägga mönster….

Max har med dessa
fått börja att lägga mönster…..

IMG_5393 kopiera

IMG_5395 kopiera

…alltså bara hitta rätt bitar
och lägga och vända dem rätt,
som ett pussel.

IMG_5400 kopiera  IMG_5401 kopiera

…har såklart fler planer för dessa
att lägga längre fram, går ju använda
dem till att exempelvis lägga en 10:a
av vaxduk i botten och sedan kolla 10 kompisar,
genom att lägga på de bitar som passar
ovanpå, för att få ihop 10.

Just att dessa vaxdukar blir så tunna,
går det ju smidigt bygga på de andra bitarna.

Max positiv….

Det som är roligast och mest
inspirerande är att Max är positiv
till detta och tycker det är kul. Han
har redan fått kläm på de lägre siffrorna
upp till 5 på formerna, utan att behöva
räkna dem, så det känns kul.

Mer på G….

Har lite mer på G oxå.
Har gjort bland annat ett ”Bingo”
som jag återkommer och tipsar om.
Vi testade det i helgen och det blev
väldigt lyckat!

Men som ni vet är jag ingen som
helst pedagog eller utbildad i sånt här.
Jag går bara på inspiration och på det som
jag tror är roligt och lärorikt för Max. Men
kanske någon annan blir inspirerad oxå och
då är det bara en bonus för oss ;)

Men för att få mer pedagogik och så
i detta material, så finns det ju handledning
att köpa och följa för att det ska bli helt korrekt.
Vi kör ännu lite ”på eget sätt” men hoppas att
det oxå ska bli bra.

annaskrift2 copy