Matematik…..

 

Matematik är något som
jag har alltid haft svårt för själv.
Kommer ihåg hur jag tragglade
problemlösningar med min pappa
då jag var liten. Jag tror han kommer
ihåg det lika väl som jag, speciellt det
där, att jag löste en uppgift till slut och
så tog vi nästa och så körde jag fast, TROTS
att det typ var samma tal som det förra, oj
så trött han blev då ;)

Samma har jag fått uppleva med
min dotter då hon gick låg och
mellanstadiet. Men hon kämpande
sig igenom det, hon oxå.

Det är ju verkligen så att vissa har
inte den där ”matte genen” och det
är bara acceptera och göra det bästa
av det, även om det känns som väldigt
slitigt och trist.

Gå lättare för Max?

Kan ju hända att det går lättare för Max.
Vi får då bara höra lovord om honom från
skolan och att det verkar funka bra i även
matten. Men nu är de ju oxå på en väldigt
basic nivå ännu och det blir ju svårare
och svårare.

Fick dock hem detta från skolan
i förrgår och det var ju roligt….

IMG_5309 kopiera

IMG_5308 kopiera

…då har han alltså fyllt i rätt siffror
och så räknat ut svaret.

Går matte vända till något roligt?

Ja, enligt mig tveksamt, hi-hi ;)
Då kan i förstå hur jag känner för ämnet ;)
Men jag hade verkligen tänkt försöka
göra det nu, när jag åter igen ska genom
allt med Max.

Å, ni vet ju att Max inspirerar mig
till mycket. Tror just det är det där,
att hitta lösningar, att hitta roliga lösningar
och kombinera dem med pyssel, lek & bus.

Så faktiskt helt otroligt så kliar det
faktiskt i mina fingrar att fokusera lite
mer på lek & bus här hemma som har
med matematik att göra i bakgrunden.

Pysslar för fullt…

Har faktiskt pysslat för fullt
ett tag nu på några saker. Fast det
är lite så där i TV soffan framför Bolibompa
och så, därför drar det ut lite på tiden. Men
allt börjar vara på upphällningen nu, så snart
ska ni få se ;)

Även köpt hem Numicon…..

Jag blev väldigt intresserad av ett
material som heter Numicon oxå, som
har visat sig vara helt ”outstandig” som ett
redskap inom matematikens  värld. Flera
andra som använder det med väldigt fint resultat
och har fått höra lärare som använder det i sina
klasser och säger att det är det bästa de har använt.
Inte då bara för barn som har någon funktionsnedsättning,
utan i vanliga klasser där olika begrepp och räknesätt ska
läras in.

Tyvärr är det ett väldigt dyrt material och
svårt ännu att få tag i här i Sverige. Bokus säljer dock
paket, men känns väldigt dyrt som privatperson.
Jag kollade runt lite och hittade på ebay.se från England
och beställde hem ett ”start-kit” lite billigare. Dock följde
det inte med någon handledning i detta paket, vilket var synd.
Men finns många tips på nätet och jag ville hur som helst testa
det lite först. När man inte vet om vi kommer gilla det, så vill
jag inte köpa något superdyrt paket…

IMG_5238 kopiera

IMG_5227 kopiera

IMG_5241 kopiera

…så här kikar vi på det för första gången och
Max börjar direkt att bygga och ha roligt med
det…

IMG_5229 kopiera

IMG_5234 kopiera

IMG_5237 kopiera

…här kollar han in ordningsföljden och räknar
sig  fram till 10. Så just nu kikar vi bara in alla
delar och ska lära oss vilka de är…..

IMG_5178 kopiera

…här ligger vi på golvet och kollar lite igen.
Det är det här som är som kul med Max, bara den lilla
förändringen, att byta plats, man är på, kan göra Max
intresserad. Variationen i allt är a och o ;)

IMG_5181 kopiera  IMG_5182 kopiera

…han försöker fylla plattan med
de olika formerna…

IMG_5185 kopiera  IMG_5186 kopiera

…när jag sedan satt ut sifferkorten så
började Max själv att räkna formerna
och placera rätt vid rätt siffra….

IMG_5189 kopiera

IMG_5193 kopiera

IMG_5214 kopiera

…och sedan då han satt tillbaka alla brickor
på plattan igen och gjort en ”labyrint” som
han kallade det, så räknade han dem igen
och la sifferlapparna på, utan att jag sa att
han skulle göra det ;)

Så nu framöver ska vi just bekanta
oss med alla former, att träna in vilka
som är vilka.

Så här skrivs om Numicon…

Här beskriver sidan Liber.se >>
just Numicon:

Matematik med alla sinnen med Numicon.  
Numicon gör talen verkliga. Numicon är en laborationslåda
som hjälper barn att förstå tal, antal och talrelationer.
Det är ett multisensoriskt material med en arbetsgång
som har visat sig mycket framgångsrik för elever med
speciella behov. Barnen upptäcker att siffror och tal
inte förekommer slumpmässigt, utan att de är en del
av ett högt organiserat system.

Numicon använder talblock för att representera olika tal,
vilket betyder att du inte behöver införa det abstrakta
räknespråket alltför tidigt. Meningen är att barnen ska
kunna skapa sig inre bilder som hjälper dem att ”laborera
i huvudet”. När talblocken läggs i ordning börjar de se sambanden
mellan talen, att talsystemet är uppbyggt efter ett visst mönster
och att vissa tal är jämna och andra udda. Numicon visualiserar
även talkamrater, addition och subtraktion, dubbelt och hälften,
division och multiplikation. Konceptet är ursprungligen från
Storbritannien men har producerats med stöd av
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM

Här kan ni se en filmsnutt
som visar litegrann hur man
kan jobba med  dem…

.

.

…så det är intressant.

Testa oss fram….

Så vi ska testa oss fram och
som vanligt så ska vi nog göra det
under lite roliga former, så att Max
tycker det är kul. Jag har förberett lite
skoj inför helgen, då vi ska köra igång Bingo
och bygga lite mönster och så ska vi nog busa
och sätta formerna i påsen, som följer med
och så ska vi gissa vilket ”tal” det är genom att
bara känna på bitarna.

Jag är inte ute efter att Max ska lära sig
allt fort & bra till varje pris. Det får absolut
ta den tid som behövs. På skolan där Max går
får han all stöd och hjälp han kan få i att lära sig allt.
Men jag resonerar som så här hemma, att ska vi ändå
leka eller spela spel och sånt, då kan vi väl göra
det lika väl med en tanke bakom. Att just baka
in sånt som är bra att lära sig i leken.

Mer saker, att kunna använda detta Numicon
har redan ploppat upp i huvudet på mig, så det
finns mer framöver. Vi ska fokusera på att leka
oss fram i matematiken med detta material.
Så får vi utvärdera sedan om det har varit bra.

Detta kan ju verkligen både ge mig och
resten av familjen oxå ett nytt matte-tänk,
som kanske inspirerar oss oxå. Sedan kanske
något att tipsa Max skola om oxå. Verkar ju vara
ett material som passar alla skolor.

annaskrift2 copy

Strömavbrott lördag…..

 

Det startade ju värsta stormen
här lördag kväll, så när vi hade
bänkat oss för lördagsmys, så
slocknade allt och vi fick strömavbrott.

Max tyckte det var jobbigt….

Max gillar inte strömavbrott
för han tycker att han ”blir blind” ;)
Han gillar inte mörker.

Vi försökte göra det mysigt
med ljus och så, men Max tyckte
det var jobbigt. Han hade tusen frågor
om när det kunde bli som vanligt igen.

Det blev otroligt spännande, då
Max behövde på toa mitt under
strömavbrottet och vi fick lov gå
dit med stearinljus…..

strömavbrott
…men det gick ju det med ;)

Spelade lite spel….

Så för att få tiden att gå, så passade
vi på att spela lite spel, bland annat
Het potatis”….

spela spel

…jag, Max och storasyrran lekte ”het potatis” på golvet
en stund. Skojigt 😂 då kastar man denna potatis medans den
spelar en låt som går fortare och fortare och man ska inte
hålla i potatisen då den slutar, så därför ska
man vara snabb. Lite stressigt kul.

Oroliga missa Mello….

Vi var oroliga att missa Mello
men den kom tillbaka kring 20.10
och vi missade faktiskt ingen av låtarna,
vilken tajming ;)

Fortsatt storm natten….

Sedan gick vi och la oss till storm
och det stormade länge, så det tjöt
och knackade i husknutarna under
natten.

annaskrift2 copy

Snö, snö och mera snö….

 

Ja, som ni vet har vi ju fått
galet mycket snö här uppe.

I går lördag dök det upp en
hel hop med snälla ”snöskottare”.
Dax för takskottning.

Rasade….

Först under natten rasade det från taket
på baksidan, så hela huset skakade och
medans vi sitter och äter frukost så börjar
det rasa på framsidan, både på huset
och garaget….

 

IMG_5014 kopiera

IMG_5015 kopiera

…vilka snömassor alltså, vilka krafter !

IMG_5018 kopiera  IMG_5022 kopiera

…Max dirigera ”fassan” i traktorn
då han började forsla bort snön som rasat.

IMG_5056 kopiera

…lite senare kom resten av snön på taket
och tyvärr slet den loss hela takstegen oxå,
som vi har fastsatt på taket för sotaren och
för att ta sig till skorstenen. Men den lossnade och bara
tur att den inte ramlade ner och log in fönstret vårat.

Takskottning….

Sedan var det takskottning
för hela slanten och vi stod och
titta på då alla gubbar slet på taken
med all snö….

 

IMG_5028 kopiera

IMG_5033 kopiera

IMG_5038 kopiera

IMG_5057 kopiera

…som tryggt var, hade de säkerhetslinor
på sig där högt uppe (!)

 

IMG_5073 kopiera

IMG_5091 kopiera

IMG_5103 kopiera

…ser ni vilka mängder att sedan
ta redan på nedanför taken (!)

Se på brunnstaket….

Ja, här ser ni på vår brunn
hur mycket snö som kommit,
man ser ju inte brunnen alls…

 

IMG_5046 kopiera

och det lilla taket har en del
snö på sig ;)

Kul med mycket snö att leka i….

Kommer ju bli en härlig
vårvinter nu att ha så mycket
snö att leka i….

 

IMG_5093 kopiera

…ni ser ju vilken snövall, barnen har klättrat
upp i, det är ju som att bestiga ett berg, bara
hemma på gården :)

Tack till alla er som
hjälpte till denna dagen
med alla våra tak ♥

annaskrift2 copy

 

Fredagsmys….. ♥

 

Vi hade fredagsmys i helgen
hos barnens lilla kusin Ella
som fyllt 1 år och som vi
uppvaktade lite i efterskott  ♥

Fredagsmys i sängen..

Jag & Max har ju ett obligatoriskt
fredagsmys som alltid avslutar våra
fredagskvällar här hemma och det
är att vi myser i ”stor-sängen”
tillsammans och ser lite TV innan
Max somnar. Vi brukar prata lite och
stryka varann på benen lite, som vi
bägge tycker är skönt.

Lite skojigt var nu i fredags, då
vi ligger där och myser och så
frågar Max mig:

text kopiera

…och han menade såklart
lite gosigt stryk på benet och
inget annat….. det lät för skojigt ♥

annaskrift2 copy