Läsa läsläxa…

Här kan ni se Max
läsa på sin läsläxa igår…

.

Observant…

Alltså Max surrar ju en massa
här hemma, typ jämt 😉 ibland är
det extra kul att lyssna till hans
funderingar eller hur han har
uppfattat hur saker är 😊

tröja

…som nu en dag i helgen då vi skulle
äta lunch och jag säger att han kan ta
av sin Hood då vi äter och lägga den på
en annan stol. Då tar Max av sig men vill
inte lägga den på den andra stolen utan
han knölar ner den bakom sig på stolen
och säger:
”…så här gör grabbarna
så jag frågar:
”…vilka grabbar?”
Max säger:
”…ja men grabbar, som jag och pappa….
för ni tjejer, ni hänger dem så här…”
och så visar han tröjan upphängd
på ryggstödet av stolen :)

…okej då vet vi 👍

annaskrift2 copy

 

Träna ljuden ….

I morse som morgonbus
så satt vi med gomplattan
i munnen och tränade på
K-ljud…

IMG_2615  IMG_2624
IMG_2629  IMG_2628

.. de ord som börjar på KL går riktigt
riktigt bra för Max att säga, då hör jag
K-ljudet hur bra som helst. Men så KO
och KA med flera då blir det TO och TA
istället. Max byter ut K mot T.

Men jag försöker då blanda in de som
börjar med KL med de andra korten så
han förhoppningsvis hittar igen K ljudet
mer och mer.

Feedback logoped….

Fick lite feedback från Max logoped
angående träningen då hon lyssnat
på inspelningar jag skickat på Max
till henne och vi ska nu fokusera på
att köra ord som börjar på K och
gärna som vi gjort, att köra med
eftersägning  (då han repeterar ordet
efter mig) för då hittar han k-ljudet
oftare än spontant.

Gomplattan

Vi ska få komma på ett återbesök
i maj hos specialist tandläkaren för
uppföljning av gomplattan och både
jag och logoped tänker att Max kanske
behöver få den anpassad, man kan bygga
upp ”stimulansknopparna” så att de blir
tydligare och ger mer feedback. Så logoped
har pratat med henne och hon kommer att
ta beslutet om det behövs göras en helt ny
platta eller om hon anpassar den Max redan
har…

IMG_3244 kopiera

..så här ser gomplattan ut som Max
har idag med de små pärlorna där bak
som stimulans.

/ Anna

Bad, pyssel & bus

I morse åkte Max
och hans pappa till
varmvattenbassängen
för lite träning & bus i
vattnet…

.
..och det hade gått bra.
Nu har de dock bara öppet en
helg till i varmbadet, sedan
under sommartid inga helger alls.
Men då hoppas jag att jag & Max
kan utnyttja behovsbadet under
veckodagarna i sommar.

Trist väder…

Haft supertrist väder
idag, regn och kallt, så inget
uteliv i helgen direkt. Max har
dock varit ute med pappa Jonas
lite idag och dragit lite el.

Zlatan rummet….

Tänkte ju att Zlatan rummet
oxå skulle få lite touch av Max
så idag fick han skriva lite
bokstäver, som han är duktig på…

.
…så ska försöka få in detta i
hans nya rum oxå ;)

Busig Max….

Kan avsluta med en filmsnutt
på busig Max medan vi gjorde
middag idag….

.
…härligt skratt :)

Laddar för ny skolvecka…

Japp, vi laddar för en ny
skolvecka till veckan och inga
inplanerade saker på Max annars
till veckan, så det är lite ovanligt,
med skönt!

Ja, vad tycker ni om bloggen,
som nu är vit? Kommer nog
ändra och ha mig lite då & då
tills jag är nöjd med allt, men
känns okej.

/ Anna

 

Lördagsnöjet….

Jag köpte hem en
Candy grabber från
Cool Stuff och det blev ju
lördagsnöjet för Max igår.

Man stoppar in godis i den
och så är det så där som på tivoli
(fast då är det ju mjukisdjur) att
man ska försöka greppa och få ut den
och det är typ omöjligt nästan…

19  7

….så otroligt frustrerande
och tålamodsprövande ;)

Gode läcker på kvällen med
blinkande ljus och ljus inne
i maskinen, finns även en ”tivoli-trudelutt”
som spelar oavbrutet om man vill, så skönt
att den gick att stänga av ;)

Lördagsnöje…

Så igår tog Max in den i
vardagsrummet och satt
och körde och körde och
till slut fixade han det…

.

…himla tur att den är
kopplad till en usb sladd och
inte bara batteri. Så det blev
lördagsnöjet för Max igår, medan
vi kikade på tv ,)

/ Anna