Att göra träning lite roligare

När man tragglar med
gomplattan och tränar k-ljud,
så behöver vi göra det lite roligare
ibland, både för Max och för oss som
tränar ;) Alltid roligare med variation.
Idag vid frukost kom jag på en idé och
vi satte igång direkt och det blev lyckat
och vi hann både göra klart och testa den
innan Max for till skolan i morse.

Linbana

Vi gjorde snabbt oss en liten rolig
linbana i hallen, så jag plockade
först fram gardinkrokar från IKEA
som jag har en del till övers och de
har ju passande liten klämma i ena
änden 0ch en krok i den andra…

IMG_2842   IMG_2843

IMG_2844   IMG_2845

…så bara klämma fast dem över våra
”ljud-kort” med olika k-ljud som vi fått
tips från från logoped att träna. Bilderna har
jag tidigare bara klistrat på ”flingpaket-kartong”
och ni kan läsa i detta inlägg >> hur jag gjorde
och står även lite om vår träning då vi kör
memory med korten. I samma inlägg finns även
länkar till utprovningen av gomplattan om ni
vill läsa mer om det ;)

Sedan plockade vi fram ett snöre.
Detta är egentligen ett ”murarsnöre” som
vi köpte några rullar på ByggMax då vi var
där, perfekt snöre till allt möjligt, både ute
och inne….

IMG_2846

IMG_2863  IMG_2847

IMG_2857    IMG_2856

…sedan knöt vi snöret runt halltrappans
stolpe uppe i trappen och sedan skruva vi
fast en liten gardinkrok i listen vid golvet in
i köket och så en av gardinkrokarna i snöret
och på så sätt kan vi lätt haka av snöret då
det inte används….

IMG_2860 IMG_2862

..sedan placerade vi alla kort i en korg och
så var det bara att testa. Jag stod i trappen
och hänge upp korten och så åkte de ner till
Max som då fick säga vad det var på bilderna…

IMG_2851  IMG_2874

IMG_2875…så sånt här gillar Max.
Det behöver inte vara
mycket till förändring, men
något nytt sätt att ta sig an
samma kort som tidigare.
Någon liten förändring
gör allt som på nytt igen.

Så han var full koncentrerad
att försöka se vilket kort som
kom glidande ner och så sa
han vad det var och så sa
jag ordet igen och så
repeterade han det en gång till ;)
Denna gång har han gomplattan
i munnen då han pratar, men vi
ska göra den utan gomplattan
oxå och variera . Linbanan gled
riktigt bra , ni ska få se i filmklippet
här nedan..

.

…så vi är nöjda och jag tror vi
kommer använda den här en del
nu framöver, så när vi inte använder den,
så hakar vi bara lös snöret och hänger
upp den vid stolpen….

IMG_2891  IMG_2889

…och korgen får väl stå där i trappen
ett tag nu och så lätt kan vi ta fram
och träna, jag ska låta Max få visa sin
pappa och syrra oxå, så de oxå ser hur
lätt det är att träna en stund med Max nu ;))

/ Anna

 

 

Birthday

Ja, nu är snart denna
födelsedag över för detta år.
Jag är ju ingen ”festprisse” av
något slag och gillar inte vara i
fokus, är också ganska mättad
av barnens bägge kalas som nyss
är gjorda, så det blev lugnt & mysigt
bara med mina föräldrar och
svärföräldrar …

IMG_2831

…gjorde några enkla och supergoda
blåbärsmuffins med marsansås till
det var mumsigt och gott!

Max var Hulken…

Max klädde ut sig till Hulken
och visade sin styrka med att
först bryta arm med sin farfar…

IMG_2811

IMG_2813

IMG_2815

…nöjd kille som vann ;)

Sedan tog han in den väldigt TUNGA
träningskudden och lyfte den på olika
sätt för att visa hans enorma styrka…

IMG_2819  IMG_2818

IMG_2821  IMG_2823

…wow alltså så stark!! :)

Fina presenter….

Fick så fina presenter trots
att man inte fyller jämt på
något sätt…

IMG_2835

…denna fina ska få pryda
trädgården snart! Längtar så
att få börja påta lite jorden och
fixa och dona ute…men än ligger
det snö kvar i alla blombänkar…

IMG_2838

…fick även denna snyggingen,
en cykel klädd i pärlor (kanske svårt
se på bilden) men superfin och skulle
oxå passa fint i trädgården, men behöver
nog kanske stå lite skyddad under nått tak.

Trött!

Nu trött…sov inge bra i natt, var
ju typ storm ute. En natt utan sömn
går väl fint, men då det börjar bli fler,
är de sämre, men hoppas det blir en
bra natt i natt. För imorgon måstes det
iväg på utvecklingssamtal en sväng
med dottern.

Men skönt nog far Max och fassan
och fixar kring Max glasögon imorgon
så det slipper jag ranta med ;)

/ Anna

 

 

 

Bästaste familjen

Bästa familjen stämde
upp till sång på morgonen
åt mig och kom med paket…

.

… jaha, ett år äldre igen.
Jag har dock inte samma entusiasm
som barnen nyss haft då de fyllde ;)

Blir trevligt att få gå in på en
favoritbutik i stan med presentkortet
och kolla in alla fina saker de har och
köpa något, som man egentligen inte
skulle nämnas köpa ;)

/ Anna

I vårt badrum

Ja, i vår badrum händer
det ofta mycket saker. Det
känns som om badrummet nog
kommer efter köket, i rum där
vi spenderar ganska mycket tid i.
Vi har även vår tvättstugan där och en
del av våra kläder och alla morgon-
och kvällsrutiner görs i detta badrum
av hela familjen.

Sjunga för pappa

En morgonrutin som Max ofta
gör är att sjunga för pappa då han
står i duschen, antigen med eller
utan gitarr och idag var det med
gitarren…

.

…hi-hi ja vi får nu underhållning i
Max låttexter som kan handla om
vad som helst ;)

Sortera sockor….

Nu i eftermiddag/kväll
spenderade vi oxå lite tid i
vårt badrum och Max hjälpte
mig sortera tvättade sockor 👍

IMG_2752  IMG_2756
IMG_2753  IMG_2755

…det är något han gillar att göra 😊
och just sortera saker är ju kul, det
gillar jag med ;) Så tycker alltid det
är kul att involvera Max i vardagsbestyr
både lärorikt men så är det ju alltid
roligare att vara två !

Fast egentligen varför inte
rocka sockorna jämt? Så mycket
tid man skulle spara, istället för
att hitta igen paren hela tiden 😉👍

/ Anna