Bus-söndag med uteliv….

 

Söndag blev en utedag
det oxå. Vi älskar våren.

Max fick besök av Agnes och
de lekte först i skogskojan…

IMG_1360

…sedan gjorde vi lunch ute på
murrikkan till barnens förtjusning….

IMG_1361

IMG_1363  IMG_1368

IMG_1366

….vilket hopkok det blev idag på grillen, allt från
fläskfilégryta, korv och makaroner till palt, barnen
var supernöjda få äta korv och makaroner ute 👍

Bus i Max grillen….

Efter varit ute och busat, ville
barnen laga ”bus-mat” till mig.
Så i Max egna Max hamburgergrill…..

IMG_1404

….och de här två busungarna de stod och viskade
och fnittrade 😉 jag beställde från menyn men
fick nått helt annat busigt 😂😂 och herregud vad
de skrattade 😂😂 ….

IMG_1403

…jag fick typ hamburgare
med fisk och bull-dricka ;)

IMG_1413

…de hann även bygga kojor ett tag i
vår läs-myshörna innan de ville ut
igen och leka, full av energi och bus!

Eftermiddag ute….

Sedan fortsatte vi hela eftermiddagen
och Max tog fram sin köra springcykel
som han vuxit ur….

IMG_1419

…lite lågt styra och den går inte höja
nå mer, få se om vi kan göra nån egen
lösning där, för han verkligen älskar den.
Se bara här när han far fram…

.

.

…älskar köra den i skogen ;)

Vårstädning med musik….

Vi vårstädar uppe på logen
samtidigt som vi poppar på stereon
och det är ju en härlig kombo och
Max använda diverse sopkvastar som
mickar….

IMG_1447

IMG_1446  IMG_1445

..och här får ni se litet videoklipp…

.

.

…sedan busade vi till det lite extra
och tog ut lite gelehallon och festis
som blev kvar från lördagsmyset…

IMG_1453  IMG_1452

…vi har nu fixat till ett kommande ”pysselbord” uppe
på logen för sommarens pysslande aktiviteter 👍
och Max har invigt det med lite paus-gott 👌
…OBS det är inte smutsigt bordet ( som det ser ut)
utan det är färg som torkat från tidigare pyssel 😉

rita

….på logen har vi ett ritstaffli och Max har även
stått och ritat på det medan jag stökat runt 😊
så först ritade Max tydligen mig och honom på
första bilden 👍 och sedan där nere har han
förklarat sisådär:
”…det är ett bord med hjul, ett hjulbord där
det ligger en duk på och tallrik, kniv och gaffel
och en pappersrulle och under är det en väg
och över bordet regnar det, men bordet
har en gas
(det som ryker) så det kan åka
från regnet då bordet har hjul
” 😂😂
… en smart uppfinning, härligt
höra på Max fantasi 😉👍

Så härligt!

Det här är verkligen livet för mig!
Vår och då vi kan börja vara ute i
stort sett hela dagar. Det betyder så mycket
för mig. Känns som vi kan göra en massa, utan
att jag behöver fara någonstans (som jag oftast
inte orkar) och bara vara på hemmaplan och det
ändå att det känns så innehållsrikt ♥

Bara en sån sak oxå att försöka ha rester
kvar till helgen och kunna äta så här ute,
för då står  gubben och sköter om matlagningen
vid grillen och murrikkan och min energi kan
gå till annat, vilket är underbart ♥

annaskrift2 copy

 

 

3:e advent & luciadagen….

 

Max tände 3:e adventsljuset
iförd tomtedräkt i morse, dagen
till ära, då det rent utav är luciadagen oxå….

IMG_2682 kopiera

IMG_2679 kopiera  IMG_2683 kopiera

…så helt otroligt har vi redan
kommit till 3:e ljuset (!) Snart
är ju julhelgen här alltså.

Kusiner på besök….

Vi fick besök av
kusiner idag …

besök


…så det har både fikats & busat en hel del
och mysigt se tonåringen leka med minstingen
med de fina träklossarna ♥

NU kommer dragningen
av vinnaren i nästa inlägg !!!

annaskrift2 copy

Lördag….

 

Lördagmorgon och Max fick
gå ut med sin pappa och köra
fyrhjuling och ”kladda” fast snön
på gården….

IMG_1161 kopiera

IMG_1163 kopiera

…han var såklart supernöjd över att
sitta och åka fyrhjuling fram och
tillbaka på hela gården ;)

Innebus….

Sedan kom Max in lite frusen &
då busade vi först i Max rum och
lekte med Rorri bilar på Max bilmatta…

IMG_1185 kopiera

IMG_1182 kopiera IMG_1188 kopiera

IMG_1189 kopiera  IMG_1179 kopiera

…här var Max verkligen i sitt esse och fantasin
var som vanligt helt otrolig. det var såklart värsta
Rallycrosstävlingen och det var bärgningar och
mekningar i depån med mera ;)

Max ville baka!

Sedan säger Max mitt i leken:
”…mamma jag vill baka sockerkaka”.
Då går det inte att säga nej. Första gången
som Max frågar efter det självmant. Så
då hakade såklart denna mamma på, på
en gång…

IMG_1193 kopieraIMG_1194 kopiera

IMG_1200 kopiera  IMG_1196 kopiera

IMG_1199 kopiera

…han var så aktiv i alla moment denna
gång och skulle även vara med och läsa receptet
som vi hjälptes åt att tyda. Tror absolut att
hemkunskapen i skolan har bidragit till en del
av detta, så himla kul!

IMG_1203 kopiera

IMG_1204 kopiera  IMG_1205 kopiera

…nu för tiden är det en självklarhet att slicka ur
skålen oxå, det har det inte varit tidigare, varit
för kladdigt oftast ;)

Tar till vara varje minut….

Max är ju kille som aldrig låter
någon ”dö-stund” passera. Så medan
kakan var i ugnen så passade han på
att först lira innebandy …

IMG_1209 kopiera  IMG_1210 kopiera

..och då hämtade han en liten plastburk,
som han tränade att pricka och skjuta i,
se i filmsnutten här….

.

.

…han har alltid haft lite ”bollkänsla”
i kroppen och han var riktigt duktig på att
pricka burken många gånger.

Sedan gick han vidare och då satt han
plastburken inuti träpallen och så skulle
han kasta mellan springorna och i
plastburken …

IMG_1217 kopiera IMG_1218 kopiera

…och helt troligt så, även här så prickade
han flera gånger, jag skulle nog inte
pricka en enda gång ;) Jodå, så att hitta
på saker då han väntar, det är han expert på ;)

Värdefull mystid….

Sedan älskar jag då vi under helgen
har hunnit mysa ihop, även dottern
innan hon rantade på kvällskvisten.

Så vi hann spela Uno tillsammans….

IMG_1224 kopiera

…och Max brukar vara med en stund
från början och det tar sig varje gång, att
hänga med i alla regler. Han har sina kort bara
på bordet, då vi körde denna gång, annars brukar han ha
den där träställningen, som håller korten åt honom.

Kusiner på besök….

Sedan fick vi besök av kusiner
och det blev en massa bus och så fick
barnen bjuda på fika som de hade gjort….

IMG_1227 kopiera IMG_1229 kopiera

IMG_1235 kopiera IMG_1231 kopiera

…barnen hade roligt och bland annat så
lekte de skidskytte ;)

Tacos till middag…..

Vi skulle göra tacos till middag
men då började mina krafter vara slut i kroppen,
domnade mycket och mjölksyran pyrde i musklerna,
men mina goa ungar hjälpte mig i köket och så gjorde
vi middag tillsammans och det var sååå mysigt ….

IMG_1242 kopiera IMG_1243 kopiera

…Max var chef över dukningen ;)

Lördagsmys i soffan….

Resten av kvällen fick bli
framför tv:n i soffan. Det kändes
att jag inte är tillbaka efter resan än.
Helt slut, så det blev ett bra avslut på
lördag framför ”Bamse film” &
”Så mycket bättre”.

annaskrift2 copy

Helgen gick fort!

 

Som vanligt har helgen
gått superfort. Men vi har
fått ha härlig sommarvärme, även
denna helg, så det kändes väldigt skönt.

Lördag….

Lördag donade vi först lite
här hemma med gräsklippning
och dylikt och sedan for vi bort på
en ”hälsa på sväng” som blir allt för sällan för oss.
Men vi for till en grannby och hälsade på kära vänner…

besök

…och Max kom till himmelriket 👌
Han fick vara med en tonårskille som gjorde
precis vad han bad om 👍💛 här sitter de i en
rallybil och ”kör”.

Sedan var det slut energi hos denna morsa,
så sedan blev det lördagsmys framför tv:n
medans storasyrran rantade ;)

sanna

…..Max kvällsnöje, blev att sitta och
teckna och sjunga 🎵 till ”Sjung med Sanna
på iPaden, medan vi såg på tv.

Lite kul med just ”Sjung med Sanna” är ju att
Max då han var liten, så tränade han tecken till
dessa låtar med få ord och nu sjunger han hela låtarna
och samtidigt så håller han ”tecknen vid liv”, det är
ju underbart att se ♥

Söndag….

Underbar dag.
Max fick besök av sina kusiner
och de hade kul både på studsmattan
och med en massa annat bus….

ku

… Max har det ganska bra förspänt, då han får
åka ”skrindan” och ena kusinen drar och den
andra puttar på ♥

Så lite kombinerat lunch/fika blev det
på altan oxå idag. Bäst passa på, för nu tror
jag det bara skulle vara riktigt go-väder imorgon
oxå, sen blir det nog betydligt svalare….

fyr

…sedan for Max ut på äventyr
med ”fassan” 👍på fyrhjulingen medan
denna morsa intog soffan ett tag 👌

Förberedelser…

Sedan blev att förbereda
igen för en ny skolvecka….

ve

…vi klistra in några bilder från helgen,
som Max har som bildstöd till samlingen
imorgon på skolan, så han kan berätta något från helgen.

Provtagning….

Imorgon bitti blir det först
provtagning för Max på på sjukhuset,
innan skolan börjar. Så då åker han in
med sin pappa och gör det.

annaskrift2 copy