Jag kan…själv !!!!

Måndag den 30 November 2009

 
Måste börja och berätta vilket mysigt bemötande Max får på dagis på mornarna. Det är många flickor i hans barngrupp och när han kommer så delar de ut kramar och Max är gärna med på noterna. Så det brukar ofta bli lite kramkalas och de är bara så supersöta allihopa.

Max är inne i en period då han kan mycket ”själv”.
Han gillar att prova sig fram och testa själv och han har tagit ett stort kliv framåt igen med sina färdigheter. Framförallt att börja prata ord. Nu märker vi skillnad att han säger mer och mer ord och det är jättekul. Även om inte alla ord låter exakt som det ska….

”….anos….anos….anos…”

…ropar han ofta hemma nu. Det är pappa Jonas han ropar på =)
Det låter så gulligt.

Max blir så stolt oxå då han klarar av något som han innan inte kunnat och då framförallt något praktiskt eller motoriskt. Idag har vi varit i Max rum och lekt och I DAG  KLARAR han av att klättra upp och åka rutschkana helt själv!!! Ni ska tro att han var STOLT grabben!!!

 

Rutschkanan har lite tokiga steg att klättra i, kanske inte det optimala så vi har fått hjälpa han lite,  men nu fixar han det och sedan säger det …swischhhhh….nerför …

 

Jag tappade räkningen, hur många gånger det blev…men måååånga!!!

Sedan när han kryper
upp i sängen och ska leka
med alla mjukisdjur och
jag ska ta kort, så tecknar
han att ”Max busig” och
vill göra busiga kort framför
kameran …… så här kommer de….

    

Sedan vill han att man visar han korten direkt i kameran
och så skrattar han åt dem =)

Första advent…..

Söndag den 29 November 2009

Vi har myst med att tända första ljuset
på adventsljusstaken förstås…..

Till det tända ljuset så fikade vi barnens egna pepparkakor och Fannys kakor.

Max var däremot inte så förtjust i tändandet av ljuset, han ville istället bara blåsa ut det. Det är ju roligare =)

Men fika säger man ju inte nej till ……både gofiká på dan och sedan extra då vi hade teckenkurs på kvällskvisten. Vicken dá !!!!

Ingen brist på fantasi =)

Söndag den 29 November 2009

 
Max älskar då han får vara med och göra brasa med
pappsen. Vi har en vedpanna inne i köket som vi eldar
i på vintern.  Så när pappsen går och hämtar ved står
Max och väntar och väntar på att han ska komma tillbaka….

…då får han hjälpa till att dra ut ”förvaringsvagnen”
vi har i köket och där vi sätter vedhämtarna….

..sedan får han ge pappsen vedträna…

…det mest spänannde är ju då pappsen
tänder och det börjar brinna…..

…och då man får luta sig fram och hjälpa till
och blåsa =)

Livlig fantasi med hjälp av en hink …..

Fantasi är bra att ta till, speciellt för att hitta på något att roa sig med själv. Idag har det inte varit någon brist av det för Max. Bara med hjälp av en hink kan man hitta på mycket . Jag frågade nämligen honom, vad man kunde göra med hinken, vad skulle han leka….

Så först började han leka (förstås) att han var och hämtade in ved, precis som pappsen. Han tog sin hink och gick ut till hallen, vinkade och sa ”hejdå”.

Kom sedan in och
visade och tecknade
att han hämtat ”ved”.
Satt sedan ner hinken
och lastade ut veden och lekte att han stoppade i brasan och
tänder” och att  brasan  ”brinner”.


   
            
…sedan visade han att
man kan ”sitta” på hinken…

               
. ..att man kan spela
trumma” på hinken…

        
…. att man kunde ”bära
goseapan i den och vagga
den så han kunde sova….

  
…. och dessutom fungerar
även hinken som ”hjälm
då han skulle köra motorcykel =)

Det är härligt med barns fantasi och just att de kan leka
med något så enkelt som en hink och få den att vara alla möjliga saker.  

Pepparkaksbak….

Torsdag den 26 november 2009

 

 

Pepparkaksbak är ett måste
innan första advent tycker jag.
För jag gillar inte själv lussebullar
så därför blir det aldrig baka några sånna. Men pepparkakor är smarriga och så luktar det ju så UNDERBART juligt i köket då man bakar.

Så idag då bägge barnen är hemma och Fanny har blivit pigg, så slog vi slag i saken på eftermiddagen. Däremot så köper vi ”färdig” deg. Vi fuskar lite och gör inte en egen.

Jag gillar mest våra riktigt gamla pepparkaksformar som jag någon gång köpt på loppis. Rejäla och lite klumpiga. Men de får dela pepparkaksdeg, med nya och moderna i form av ”katt”, ”nalle” och ”ängel” som jag och Fanny köpte tillsammans tidigare något år, samt förstås en hel hop av de ”vanliga” nämligen grisar gubbe, gumma, gran och  julbock m.m…

Så iförda pepparkakskläder så har banen haft kul runt bordet….

Jag gruvade mig lite för att köra igång baket idag,
jag blir fort tröt och det brukar vara ett helt företag
innan man är klar. Men inte hade jag behövt oroa mig,
då jag har Fanny som nu är så stor. Hon gjorde i princip allt själv.

För det blev faktiskt mest Fanny som bakade. Max började att kavla och sätta några formar men sedan förstod han ju att degen gick att äta. Vi hade inte tänkt säga något till honom, så att vi hann baka lite först, innan smakprov. Men inte gick det. Han fattade ju nästa direkt att degen gick att äta, så han försökte smussla med att äta den hela tiden….=)

  
…här försöker han luta sig fram, så jag inte ser att han stoppar i munnen
och sedan njuter hela ha med ett ”MMmmmm….”

Så för att Max inte
skulle få ont i magen
(hi,hi) så fick han istället
hjälpa mamsen och
grädda pepparkakorna
i ugnen och se när de
var färdiga.

Tog en bild på vårt
härligt röriga bord.
Det ska vara rörigt,
mjöligt och lite stökigt
då man bakar pepparkakor !!!

Pepparkaksbak väcker minnen….

Just detta är väl något som förs vidare i traditioner. Så det känns så otorligt att jag står här idag och bakar med mina 2 egan barn då jag inte känner att det var så länge som jag själv stod där med min mamma och lillebror och bakade.

Då alla pepparkakor var gräddade och klara så satt vi dem i ”gammelfarmors Bertas” plåtburk, bara det väcker en massa minnen och bidrar till den mysiga stämningen.

Smakprov…..

Sedan återstod ju bara
provsmakningen av en
mjölig liten herre och
det blev tummen upp.

Så nu ska vi mumsa
pepparkakor på söndag
då vi tänder första
adventsljuset =)