Hörselcentralen avverkad….

Torsdag den 26 November 2009


Idag har vi varit till Hörcentralen i Sunderbyn för Max årliga
hörselkontroll. Det gick fina fisken! Max var så duktig och satt stilla hela tiden och lekte med några leksaker. Han lät dem hålla på med öronen, han brydde sig inte alls.

 

De sätter in en liten ”plopp” i örat och med dem mäter de ljudvågor, som de ser på en dataskärm. Det krävs ju att ”ploppen” sitter i örat ett tag och därför håller kvinnan fast den lite medans han leker. Vi fick veta på en gång att det var bra resultat, han hör bara  fint! Så det känns ju skönt.

 

Sedan avslutade vi det
korta besöket på sjukhuset
med en fika och Max valde
en bulle som försvann väldigt
fort från fatet och ner i magen =)

Kunde slutat illa på eftermiddagen….

Onsdag den 25 November 2009


Eftersom Fanny är hemma från skolan och fortfarande är krasslig,
så ville hon börja juldekorera i fönsterna här hemma. Så så här tidiga förberedelser för advent har vi nog aldrig haft. Men jag kan ju förstå henne att det blir långtråkigt att vara sjuk.

Tydligen har hon en långdragen virusinfektion, vi har varit på vårdcentralen i hopp om något mirakelmedel, men fick lämna stället tomhänta. Bara avvakta ut viruset. Nu har hon snart varit hemma i 2 veckor från skolan. Jag hoppas inte den där viruset har tänkt hoppa vidare på Max sedan.

Med julstjärnor och ljusstakar i fönster,
så börjar det faktiskt infinna sig lite smått julstämning.
Men det hade kunnat sluta illa på eftermiddagen… 

Jag tänkte att jag skulle prova sätta upp en röd
adventsstjärna i köket av papp. Så jag klättrar upp
via en pall och ska upp på arbetsbänken i köket.
Men något går snett……jag ramlar nämligen ner!!!

Troligen så här i efterhand, så vek sig nog pallens ben, för den lossnade helt från pallen. Jag drar med mig pappstjärnan som jag river sönder, jag drar med mig hela stället för pennor och saker som vi har på bänken. Jag landar mot Max barnstol och drar ner dess bricka. Allt hände så otroligt fort, helt plötsligt ligger jag på golvet !! Lite mörbultad är jag. Bland annat svullen under foten, lite aj-aj i en handled och ett knä. Men sån RÖTA (!!) tänk jag hade ju kunnat bryta av någon kroppsdel. Ja, man får sig en liten tankeställare.

Fanny blev lite skärrad och tyckte jag skulle vila i vardagsrummet
och hon beordrade Max att krama mammas fot och vilket han gjorde =)
Så med en sådan behandling, blir man ju genast bättre !!!!

Produktion av pengar…..

Nu i juletid skulle man ju verkligen vilja ha lite extra pengar
till allt. Det är synd att man inte kan producera pengar,
som jag och Fanny har gjort idag…..

Vi har nämligen skrivit ut sedlar och småpengar
i alla valörer och plastat in dem. Vi ska ha dem för
matteträning samt att leka affär med. Är dock väldigt
sugen testa om man kan handla för dem =)

YES…nu är barnen fotade till årets julkort =)

Tisdag den 24 november 2009

 
Nu blev det då äntligen av att fota barnen.
Barnen har ju haft ögoninflammationer om vart annat, så det har dragit ut på tiden.  Även i år fick vi anlita ”moster Erika” att fota. Det blir som att vara i en riktig fotostudio då hon kommer med sin proffsiga kamera.

Som vanligt riggade vi upp bakgrund och så, uppe i min ”ateljé på garaget. Sedan behövdes det bara 2 barn som bjöd till. Det fick vi =) Trots att fanny är krasslig igen med feber och ont i halsen. Hon hann ju bara vara i skolan en dag och så blev hon dålig igen. Så få se om det blir besök på vårdcentralen imorgon, lur om att det är halsfluss =(
Men som sagt var hon underbar och bjöd till ändå.

Vill ni se några smakprov ???!!!!!!!!


…vi tog några mysiga kort …..


…alltid spännande med ljus….

 
…sötnosen själv =) …..


…det känns som de har vuxit så mycket sedan
i fjol, våra barn….


…det blev även lite busiga kort. Här har de fått ett
helt fat med pepparkakor. Max tror inte det är sant =)
Han är supernöjd och äter kaka efter kaka ….eftersom
Erika ska få till lite bilder, så får de ju äta flera stycken.
Då var det NÖJD A barn !!!!!!

Så nu har jag totalt 147 kort i datorn som jag ska gå igenom
och så välja något till årets julkort. Puh, det blir inte lätt.
Men det är så kul att göra något nytt kort från år till år.
Så få se vad det blir i år. Ska sätta klorna i det imorgon för
ikväll orkar jag inte.

Avslutar idag med en bamsekram till Erika
som tack för hjälpen.

Framöver blir det lite besök….

Söndag den 22 November 2009


Ja, nu blir det några veckor med en del besök igen. Till veckan ska vi på
hörselkontroll i Sunderbyn. Det är en årlig kontroll som Max får göra. Veckan efter det har vi blivit inbjudna till en träff för familjer med DS barn i Piteå, där även förskolepersonal är väkomna. Vi har haft en sådan träff tidigare och den var jättebra. Då tar nämligen sjukgymnaster och arbetsterapeuter hand om barnen och syskon och leker och pysslar, medan vi föräldrar får sitta och prata och byta erfarenheter. Så det är jättebra och känns skoj. Speciellt då de i Sunderbyn har ställt in alla träffar för närvarande på grund av svininfluensan.

Sedan veckan efter detta ska vi få komma på hjärtkoll igen. Alltid lika pirrigt. Men jag blev så positivt överraskkad, för vi ska nämligen även på en ortopedrond med Max och då fick vi tid SAMMA DAG efter varann för både koll av hjärtat och av ortopeden. Så det var verkligen skönt, då de kan boka in så. För det brukar annars bli att man får fara flera vändor och det kan bara vara dagen efter. Så det var väldigt lyckat!!!!

På ortopedronden ska en barnortoped, kolla på Max fötter. Han belastar nämligen snett, då han går. Han går väldigt mycket på insidorna. Han klagar även att han har ont på mornarna då han börjar gå på dem och han är då väldigt stel. Så det känns skönt få kolla upp det ordentligt.

Annars en vanlig vecka i veckan med dagis och så. Storasyrran har piggat på sig efter en seg förkylning och ögoninflammation i bägge ögonen. Så vi har fortfarande inte kunnat ta några julkort, som vi planerat. Börjar få lite PANIK….=) Men förhoppningsvis nu i början av veckan, att vi får till det om alla håller sig friska nu!!!!