Kojbygge, mamma mia, memory och en massa ”snack” ….

Söndag den 22 November 2009

En hel helg är över.
Som vanligt hinner man inte med. Man tycker den bara hinner starta, så är den över. Just i helgen har Max tagit ytterligare ett kliv framåt i ”snack & prat”. För i helgen har han kommit med flera ord, som meningar och han försöker ”säga” många ord som han aldrig tidigare har sagt. Så det känns toppen och framförallt låter det såååå otroligt gulligt då det kommer små ord. Jag blir lika paff varje gång.

Imorse var det min tur att ha sovmorgon. Max ställde sig upp i sängen och ropade på pappa att han skulle vakna. Jag försökte blunda och låtsas sova, så det skulle finnas en chans att jag somnade om igen, då de lämnade rummet. Men imorse var det svårt. För när de skulle gå ut ur rummet så hör jag Max säga ”hejdå mamma” och väntar förstås att jag ska svara hejdå. Men då säger pappsen ”jo, mamma ska sova”. Då hör jag Max säga ”sovgott mamma” och så gick de. Så med ett rört leende på läpparna så vänder jag på mig och faktiskt somnar om och vaknar utvilad. Underbart!

Lördagen…..

Ihelgen har det varit härligt väder här. Solen har fått vara framme en stund och igår passade vi på att vara ute en del. Först blev det att smutsa ner sig i sandlådan…

…för det blir verkligen grisigt då all snö har tinat bort och det har regnat i flera dagar. Inte trevligt då man ska ta av kläderna fulla med blöt sand.

Kojbygge…..

Efter sandlådan blev det kojbygge med pappsen i vår ”lilla skog”
på tomten, bakom lekstugan. Fanny hittade nämligen en perfekt
plats för en koja under en stor gran och stora stenar.

Så pappsen & Fanny drog dit tallris och de ”byggde in” kojan. Max som inte är så rörlig i sina kläder ute, satt mest och tittade på intresserad och hade inlägg i konversationen =)

Sedan fick han förstås komma ner i kojan och se han oxå.

Söndagen…..

Idag har vi inte haft någon teckenkurs. Det var en del bortfall av deltagarna så då  hoppade vi över denna gång. Pappsen & Fanny ahr varit iväg och hämtat hem en utegran till advent. Sedan tog vi en eftermiddag med spel vid köksbordet. Vi introducerade Max i memoryspel för första gången.

Jag hade skrivit ut
och plastat in några
kort från cd-skivan
materialhatten”.
Jag valde ut röda och blå saker.

 

Tanken med memory är att vi främst tänker träna begreppen
lika” och ”olika” samt ”rätt” och ”fel” med detta.

Sedan blir det ju även träning i färger och att kanske komma ihåg var motiven var såsmånigom. Vi får vi se hur han tycker det är och hur han klarar det. Nu idag tyckte han det var kul och var otroligt duktig på att vänta på sin tur och att bara vända 2 kort åt gången.

Mamma mia……

Vi satt oss sedan nu på eftermiddagen och såg
Mamma mia” filmen igen på dvd. (den är ju såå
bra med all superbra musik) Det var så roligt att se
Max i första hälften av filmen. ….
 

För det varvas ju hela tiden med
sång och musik. Så Max satt som
vanlig i sin lilla fotölj då det var
vanlig handling och då det blev
sång och musik var han upp och dansade,
spelade luftgitarr och sjöng i  ”tumme-micken”.
Så höll han på så upp & ner och upp & ner=)
medans mamsen och storasyrran försökte
sjunga med så gott vi kunde i låtarna.

Syskonkärlek….

Fredag den 20 November 2009

 
Jag tror att bägge barnen känner på sig då mamsen inte är i form.
De har varit helt underbara på eftermiddagen och lekt ihop och busat, medans jag har suttit i min nedbäddbara fotölj.

Jag smygfotade barnen, då de hade krypit upp i dagbädden i vardagsrummet för att läsa. Fanny gillar att läsa för lillebror och Max älskar att lyssna.

Till och med den stora mjukishunden fick vara med och mysa =)

Även om Fanny läste böcker som var lite mer avancerade för Max, så lyssnade han med spänning. Vet inte om det berodde på spänningen, men Max gjorde ett kalas i brallan, som jag fick lov att ta hand om, fast han ville absolut inte gå ifrån storasyrran. Men efter många minuters övertalning, så gick han med på att byta blöja och sedan få gå tillbaka till syrran.

När vi kommer till skötbordet så både (!!)  tecknar han och säger:

 

”..Fanny bäst….”

När vi gick tillbaka till henne i sängen så säger han det igen
och syrran blir alldels rörd och de kramas.
Det kallar jag syskonkärlek !!!!

Böcker är bra……

Torsdag den 19 November 2009

Max piggade  på sig efter vaccinsprutan och var på dagis igår. Storasyster har dock åkt på pappsens baciller till slut och är fortfarande krasslig i feber och förkylning och varit hemma från skolan. Nu på kvällen har hon nog dessutom fått Max ögoninflammation oxå, stackarn.

 

Innan middagsvilan…..

Idag har ju Max varit hemma, då det är hans lediga dag. Innnan middasvilan så ville Max att vi skulle läsa en bok. Han har blivit en riktig bokmal. Han gillar att titta i böcker och då man läser. Böcker är ju ett suveränt sätt att lära sig mycket, bara genom att titta på bilderna och vad de föreställer. Sedan brukar jag klista in lite teckenlappar i vanliga böcker om det är vissa ord eller saker som man inte kommer ihåg hur man tecknar.

När storasyster var liten var vi med i Go-boken och de har ju väldigt bra och pedagogiska böcker. Det är en bokklubb, där man får hem åldersanpassade böcker. Jag diggar dem skarpt. Jag funderar på att gå med där igen med Max. För de har ju lite nyare böcker nu. Men eftersom vi har haft så många böcker kvar sedan Fanny var liten har vi inte varit med i goboken just nu. Innan middagsvilan tog vi faktiskt fram en tygbok därifrån ….

Den här heter ”God natt
och sov gott
”. Den passar ju
 innan man ska nanna
kudden=)

Jag tycker alla de här
böckerna  är suveräna
för man tränar så otroligt
många saker på samma gång.

Det är ju en nalle som sitter i ett snöre och som man förflyttar mellan sidorna i boken och som gör olika saker. Tycker det är perfekt att Max kan visa hur han gör då han ska borsta tänder och bada osv… Här får han även träna praktiskt och träna finmotoriken i händerna. Han tränar att stoppa nallen i olika fickor. Det är kardborre att öppna och stänga på kläder och även en dragkedja att öppna och stänga hela boken.

Här tecknar och visar Max vad nallen gör:

       
 ””äter”                                     borstar tänderna

 
 ”badar

Sedan blir det snipp, snapp
slut ….då var sagan ….slut!

Max avslutar med att
teckna att boken är ”slut
och  drar sedan igen
blixtlåset runt boken.
Dags för den sköna och goá middagsvilan ….

Nytt teckenmaterial….

Vi fick våran beställning av nytt teckenmaterial
häromdagen. Bland annat så har vi beställt
kom i gång med teckensång 2”  som är en DVD
med teckensånger.

Helt suveränt för att lära sig teckna.
Vi har ju haft 1:an länge och den har vi sett
ett antal gånger !!! Den här DVD som är
fortsättnignen handlar om sånger runt årstiderna.
Vi har bara hunnit se på den litegrann, men Max är helt såld. Bästa med dessa DVD:ar är att det handlar hela tiden om allt de sjunger, så barnen kan relatera till det. Vi har även beställt cd- skivorna tillsammans med DVD:erna för Max lyssnar gärna  köket till dem och till ”kom i gång med teckensång1” sitter han själv och tecknar framför spegeln. För Max har det varit suverän ”repetition” att lyssna på cd skiva i köket ibland och ibland se på DVD.

Går att se på smakprov på en av låtarna här  >>>>>
Man behöver Quicktime för att se klippet, finns att hämta här

Det blev en reaktion…..

Tisdag den 17 November 2009

Jo, det blev en reaktion på vaccinet denna gång oxå.
Jag trodde han skulle klarar sig denna gång, då han redan fått en dos. Men i natt fick han riktigt hög feber och har nu fortfarande på morgonen runt 38,5. Så det blir en hemmadag från dagis.

Han får campa ihop med storasyrran i soffan. För hon kände sig risig på morgonen och ligger oxå hemma idag. Så sjukstuga hemma idag.