Tv tips : Delaktighetens dilemma….

Tisdag den 22 September 2009

I söndags tittade vi på ”kunskapskanalen” där de hade ett program som handlade om 2 barn med Downs Syndrom på en förskola och som handlade om hur barn med funktionshinder blir delaktiga i leken på en förskola. Det var intressant tycker jag. Såg att den sänds även ikväll kl 23.00 om någon vill se….

Leka livet: Delaktighetens dilemma Del 5 av 6: Delaktighetens dilemma. Hur blir barn med funktionsnedsättningar delaktiga i leken på en förskola? För ett bra samspel mellan alla barn i gruppen tar pedagogerna hjälp av professor Ulf Jansson som forskar kring inkludering och exkludering i förskolebarns lekar”.

Man kan även se avsnittet på nätet om man går in via Kunskapskanalens hemsida och  tittar via UR play.

annaskrift2 copy

Läkarbesök….

Måndag den 21 September 2009

Idag har Max fått träffa sin nya läkare.
Jättesöt och trevlig barnläkare. De kom överens direkt =) Max var dock väldigt busig och satt och gjorde grimaser till henne hela tiden så hon tappade tråden hela tiden i det hon skulle säga. Hon skrattade bara åt Max som varvade grimaser med slängpussar.

Vi fick ta om sköldkörtelprovet igen och ska se om det fortfarande ligger lite högt, i såfall kan det bli aktuellt med medicinering.  Angående glutenprovet som oxå låg lite högt, så avvaktar vi 6 månader och gör ett nytt prov då igen eftersom han inte har något direkt problem med magen. Men skulle det vara så att det om 6 månader ligger högt, så blir det kanske att man gör en biopsi av tarmen och kollar mer nogrannt. Men skönt att vi nu kan släppa det 6 månader. Då får vi ta det längre fram och se hur det är då.

Provtagningen idag gick fint! Snabbt avklarat och Max var så stolt att få visa pappsen och Fanny sitt ”lejon-märke” som han fick för att han var så duktig.

Vi skickar en STOR grattiskram till mormor som fyller år idag och som vi redan har grattat. Jag och Fanny har även varit dit enkomt en sväng nu på kvällskvisten. För de har nämligen tagit hand om en övergiven liten kattunge som en dag satt på deras vedbacke. SÅ SÖT! En liten gul dunboll.

Ja, man får en otrolig längtan efter kissemiss. (skit oxå att man blivit allergisk på gamla dar!!!=) Men inte struntade jag då i att gosa med honom… åh,nej det gick ju inte att låta bli. Så få se om det kommer någon riktigt reaktion. Lite kli i ögonen och någon nysning, men inte så farligt …än. Fanny hade svårt att slita sig och det är tur att hon och Max ska sova där på lördag då har hon något att längta efter. Kanon då vi inte själva kan ha något katt att hon får fara dit och gosa.

Max slocknade helt utmattad i sängen i kväll. Först en tjorvig natt med pappa i natt. Sedan ingen middagsvila idag…bara 20 minuter i bilen. Vi försökte få honom att sova i vagnen men han är för nyfiken då han är på vift. Så knäckt kille…och även mamsen. Så nu blir det soffläge, tills det blir sängläge.

annaskrift2 copy

Biltvättningen med pappsen….

Söndag den 20 September 2009

Fyra dagar sedan jag skrev på bloggen.
Det var länge sedan jag hade sånt uppehåll =) Men jag har inte mått nå vidare i kroppen faktiskt. Mest legat i flera dagar och försökt hämta igen ork och energi. Fibromyalgi är en lurig sjukdom, där man aldrig vet från dag till dag hur läget är.

Men igår började det vända och jag kände mig piggare. Så vi var ute på tomten och började städa undan lite inför kommande vintern. En superskön dag! Men oftast väntar man ju för länge med ”höststädningen” så det hinner bli så där kyligt och rått. Så det känns skönt få börja nu.

tvättabil4

Max var med pappsen och tittade då han tvättade bilen
med högtryckstvätten.  

tvättabil2 tvättabil3

Han fick även hjälpa till med att spruta avfettning på bilen
med en spruta. Oj, vad han gillar då han får göra själv.
Det syns hur han växer flera centimeter av stolthet då han fixar det =)

tvättabil5  tvättabil6

Sedan blev han lite feg då ”stora” sprutan” kom fram… då
stod han på svstånd och tittade fascinerande. Gärna i
mammas famn. Men han skulle absolut inte gå iväg utan
han skulle se allt. Han hade inte ens tid att gå och sätta sig
och äta en banan till mellis utan den tog han och åt på
stående fot samtidigt som blicken inte vek av en sekund
från pappsen =)

Nu idag ska vi ha teckenkurs här hemma. Imorgon blir det
läkarbesök efter dagis. Så då får vi väl veta mer angående
provsvar och dylikt.

annaskrift2 copy

Max ritar pappas bil eller var det en traktor??…..

Onsdag den 16 September 2009

pappas_bil

Igår kom Max hem från
dagis med en ritad teckning
i sin Idagbok. Här på bilden
sitter han just och ritar
denna teckning….

Barnen var i ”ateljen” på dagis
och målade på ett stort papper
och då  säger Max ”pappas bil
…att han ska rita det.

Då tyckte Max resurs
Ingela att det vore ju kul
om han kom hem med
en sån teckning till oss
då han nu säger att han
ska rita ”pappas bil” så då
tar Ingela fram ett enkomt
papper till honom där han ritar. Men när han är klar, har han ändrat sig…då säger han att det istället är ”pappas traktor ” på teckningen. Det är så gulligt, för teckningen består ju förstås mest bara av en massa streck, men för honom är det ju såklart ”pappas bil”…eller var det nu ”pappas traktor” ….=)
Den teckningen är nu sparad under tisdagen i Max Idagbok och han visar stolt upp den för alla som vill titta.

annaskrift2 copy