Återhämtning med Max nya EKG monitor

Han kallade sin EKG-monitor för ”boxen” igår
och ”dosan” idag. Å en mening som jag får
höra konstant är: ”…men jag har ju dosan
eller ”..jag har ju boxen” 😅 å mamma-
hjärnan är trött nu 🤪☺️ fast vi kör det
hela tiden med lite humor och bus, så
går ju allt lättare. Men fy bubblan så slut
jag är i kroppen. Det känns som all energi
dragits ut ur kroppen och ögonlocken är
på halvstång. Igår när vi kom hem, slocknade
jag helt på soffan medans jag hörde Max
sjunga till Masked Singers på övervåningen
☺️ natten har gått bra för Max. Lite omständigt
några timmar att hitta ett läge att våga sova på.
Men när han väl slocknande gick det bra. Dock
har han i sömnen varit orolig, utan att vakna,
men hållt mig vaken istället. Så återhämtningsdag
för oss alla idag 👍🏼

Fick ett fint meddelande från förberedande
sjuksköterskan på dagkirurgen igår 🫶🏼
så Max skickade en tummen upp bild
tillbaka 👍🏼 snacka om rätt personer på
rätt plats igår 🙌🏼 så fina, både denna
sköterska och sedan en manlig sköterska
som Max fick efteråt och även
narkossköterska och läkare, ja allihopa 👌🏼✨

Max farfar kom förbi en sväng
💛 å få surra & skoja lite 👌🏼

Vi har ikväll suttit & myst i soffan jag,
Max & vovven Abbe 🫶🏼 vi har både sett
nått avsnitt av ”Vänner” och ”Mästerkocken”
& vovven Abbe är såååå söt när han gör
så här 💛 å som alltid hör jag, hur jag pratar
bebisspråk med honom 🙃

Max har alltid svarat väldigt bra på smärtstillande.
När han får det, så håller det i väldigt länge. Å
igår fick han i förebyggande efter op och hade
inga besvär alls typ. Å idag har vi inte fyllt på
något under dagen och det har gått bra. Men
nu ikväll fick han mer känningar från
operationssåret och då han rör armen och
bröstmuskeln. Han ville även ha armen på
kudden som stöd & varit trött. Så vi fyllde
på med medikament inför natten & Max
somnade fort. Så hoppas nu på en bra
natt 😴👍🏼 å vi har beslutat att Max blir
hemma resten av veckan för återhämtning.

/ Anna

Max har opererat in en ILR (Implantable Loop Recorder), en liten EKG-monitor under huden

Idag har Max varit & fått sin ILR
(Implantable Loop Recorder) som
är en liten EKG-monitor som opereras
in under huden på bröstkorgen för att
kontinuerligt övervaka hjärtats elektriska
aktivitet under en längre tid. Max ska få
ha den ett år, fram till nästa magnetröntgen
på hjärtat. Den används för att utreda &
registrera olika hjärtrytmrubbningar. Max
föddes med 2 hjärtfel och gjorde en stor
hjärtoperation då han var 5 veckor gammal.
Å Max går regelbundet på kontroller då han
framöver kommer behöva operera in en ny
hjärtklaff. Max har lite känningar av bland
annat yrsel besvär då och då och de vill se
om det har att göra med hjärtat genom
denna manick. Så Max har idag varit på
Sunderbyn sjukhus på dagkirurgin och
hade tid vid 09 med förberedelser eftersom
de gjorde det under narkos. Å vilken
UNDERBAR personal, de gick hem hos
Max allihopa 🫶🏼 å kanske extra mycket
då de hade koll på honom redan på
Instagram ☺️ De satte en infart i armen
och så fick han Alvedon via dropp, en
lugnande tablett & inhalera lite
luftrörsvidgande & antibiotika dropp.
Vid 10 tiden rullade han in på op. Å det
var nog toppen att han fick sova, för det
hade varit lite besvärligt få den lilla dosan
på plats. Huden hade varit seg, så de fick
kämpa lite att få in den. Men det gick bra.
De har sytt några stygn. Å Max hann i stort
sett bara tillbaka på uppvaket, så vaknade
han. Han mådde bra och var HUNGRIG
efter varit fastande & inte fått äta nån frukost.
Så korvmackor med cola smakade bra. Sedan
fick han även pepparkakor och en kaffe av
personalen och då var han sen redo fara hem.
Såklart värd en hamburgare på Max till lunch
på vägen hem 🍔✨Max har mått bra hela
tiden och inte varit nervös, utan bara varit lugn
& glad 👌🏼 vi har nu vid 16.30 fyllt på med lite
Alvedon och ska göra mot natten oxå 👍🏼

/ Anna

Hjärtdagvård ringde om EKG-monitor

I förrgår ringde de från hjärtdagvården på
Sunderbyns sjukhus. Så i början av maj
har Max fått en tid för att operera in en ILR
(Implantable Loop Recorder) som är en liten
EKG-monitor som opereras in under huden
på bröstkorgen för att kontinuerligt övervaka
hjärtats elektriska aktivitet under en längre tid.
Max ska få ha den ett år, fram till nästa
magnetröntgen på hjärtat. Den används för att
utreda & registrera olika hjärtrytmrubbningar.
Max föddes med 2 hjärtfel och gjorde en stor
hjärtoperation då han var 5 veckor gammal.
Å Max går regelbundet på kontroller då han
framöver kommer behöva operera in en ny
hjärtklaff. Max har lite känningar av yrsel besvär
då och då och de vill se om det har att göra med
hjärtat genom denna manick. Det var först tänkt
göras under lokalbedövning, men de har ändrat
till narkos, så han får sova medans de sätter in
den, så det känns skönt för hans skull. Så nu
har vi pratat ganska mycket om det här hemma,
eftersom vi vetat om att det ska bli, sedan vi var
på hjärtmottagningen tidigare, så Max är bra
förberedd.

/ Anna